ستون اصلی

کمک آستان قدس رضوی به پلیس راهور در راستای کاهش تصادفات جاده‌ای

کد خبر : 6791

تولیت آستان قدس رضوی در دیدار با جمعی از فرماندهان، مسئولان و کارکنان فرماندهی انتظامی خراسان رضوی آمادگی آستان قدس رضوی را برای همکاری با پلیس راه در جهت کاهش تصادفات جاده‌ای زائران، در مسیرهای منتهی به مشهد مقدس اعلام کرد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از آستان نیوز، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در این دیدار که همزمان با هفته گرامیداشت نیروی انتظامی در تالار ولایت حرم مطهر رضوی برگزار شد، ضمن قدردانی از تلاش‌ها و فعالیت‌های انجام‌گرفته در نیروی انتظامی، درباره حوادث جاده‌ای در مسیرهای منتهی به مشهد مقدس این نکته را متذکر شد که اگرچه آمار تلفات تصادف‌های جاده‌ای در طی سال‌های گذشته کاهش یافته است، اما دستگاه‌های مسئول باید تلاش کنند، این آمار به‌‎طور مستمر کاهش یابد، زیرا نباید خاطره تلخی از سفر به مشهد مقدس در ذهن هیچ زائری باقی بماند.
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، با تاکید بر این مطلب که حوادث جاده‌ای زائران، می‌تواند برای سال‌های طولانی کدورت و ناراحتی عمیقی را در ذهن حادثه‌ دیدگان از سفر به مشهد مقدس ایجاد کند، گفت: آستان قدس رضوی برای کاهش تصادفات جاده‌ای، آمادگی همکاری کامل با پلیس را دارد و در هر نقطه‌ای که پلیس راهور تشخیص دهد که احداث زائرسرای بین راهی در آنجا می‌تواند به استراحت بیشتر رانندگان و در نتیجه کاهش حوادث جاده‌ای کمک کند، آستان قدس رضوی با کمک سایر دستگاه‌ها آمادگی احداث زائر سرا را دارد.

مشهد باید ناامن‌ترین شهر برای مجرمان باشد
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر نقش مهم نیروی انتظامی در برقراری امنیت، خاطرنشان کرد: اقتدار در مقابل قانون‌شکنان، جنایت‌کاران و برهم‌زنندگان نظم عمومی و برخورد همراه با رأفت و ادب با مردم، باید سرلوحه‌ی نیروهای انتظامی باشد.
آیت الله رئیسی بیان کرد: مشهد مقدس که فضای زیارت امام علی بن موسی الرضا(علیه‌السلام) است، باید از هر حیث امن‌ترین باشد، کوچکترین ناامنی در اینجا آثار بسیار بدی را به دنبال خواهد داشت. مشهد باید شهری ناامن برای مجرمان و برهم زنندگان امنیت مردم و امن برای زائران و مجاوران بارگاه قدس رضوی که به لطف خدا، عنایت حضرت ثامن الحجج(علیه‌السلام) و تلاش نیروهای خدوم انتظامی تا به امروز اقدامات بسیار خوب، موثر و قابل تقدیری در این راه انجام شده است.
تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران یکی از امن‌ترین کشورهای دنیاست، خاطر نشان کرد: خداوند را شاکریم که علی‌رغم همه تهدیدات، با هوشیاری و تلاش‌های نیروهای انتظامی و امنیتی، امن ترین فضا در منطقه متعلق به ایران اسلامی است؛ بطوری که امروز کشور امن ترین دوران خود را سپری می‌کند.

لزوم تقویت نظام «خود کنترلی»
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در ادامه تربیت را احیاء تمایلات عالی نفسانی انسانی معرفی و اظهار کرد: در نظام تربیتی دینی، اصلاح و تربیت از فرد به جمع می‌رسد و از این رو جامعه سالم را انسان‌هایی تربیت یافته می‌سازند.
وی با بیان این مطلب که در نظام دینی، تربیت نفوس مستعده در راستای عمل به باید و نبایدهای الهی است، اظهار داشت: کار آمدی‌ترین نظام کنترلی در جامعه بشری، نظام «خود کنترلی» است که در پرتوی آموزه‌های دینی و عمل به واجبات و محرمات الهی محقق می‌شود.
آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه در نظام تربیتی اسلام، تمام بحث‌ها از فرد آغاز می‌شود و به جامعه نشر پیدا می‌کند؛ گفت: هدفی که در نظام کنترل اسلامی دنبال می‌شود، ارائه سازو کاری است که در آن بتوان با کاهش اعمال نظارت خارجی، یک شخصیت سالم انسانی، که در برابر انواع آلودگی‌ها از خود مقاومت نشان می‌دهد را تربیت کرد.
وی افزود: در نظام دینی تلاش برای آن است که اصلا انگیزه انجام جرم در جامعه به وجود نیاید و اگر به هر دلیل این انگیزه ایجاد شد، ابزار انجام جرم در دسترس نباشد و باید در جامعه تمام ساز و کارهای پیشگیرانه برای حفظ امینت وجود داشته باشد.
وی مقوله امنیت در جامعه را بسیار مهم خواند و با تأکید بر اینکه مجازات به موقع و متناسب می‌تواند از تکرار مجدد جرم پیشگیری کند، عنوان کرد: ساز وکارهای اجتماعی باید پیشگیری کننده از وقوع جرم باشد و در نظام‌های اجتماعی، اداری، قضایی، اجرایی، بانکی و غیره باید انگیزه وقوع جرم ایجاد نشود.

اهمیت پیش‌بینی و پیشگیری از وقوع جرم
آیت الله رئیسی با تأکید بر اینکه لازم است از حالت مقابله با جرم به وضعیت پیش‌بینی و پیشگیری از آن برسیم، افزود: پیش بینی و پیشگیری از وقع جرم توسط پلیس بسیار مهم است، با پیشگیری و اقدام به موقع می‌توان هزینه‌های جرم را کاهش داد.
تولیت آستان قدس رضوی، از میزان جرم در جامعه و حجم بالای پرونده‌های قضایی انتقاد و با تاکید بر اینکه این تعداد از پرونده‌های قضایی زیبنده نظام مقدس اسلامی نیست، تصریح کرد: این میزان ناهنجاری و آسیب اجتماعی زیبنده نظام اسلامی نیست و دولتمردان و مسئولان کشور باید برای کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی پیش از اینکه به جرم تبدیل شوند، چاره‌ای بیاندیشند.
عضو مجلس خبرگان رهبری، ترویج روحیه قانون مداری در میان اقشار جامعه را یکی از وظایف مهم متولیان فرهنگی جامعه دانست و اضافه کرد: نظام آموزش و پروش، نظام آموزش عالی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رسانه ملی و سایر رسانه‌های کشور قطعا می‌توانند در اشاعه روحیه قانون مدار در جامعه موثر باشند.
وی با اشاره بر این مطلب که آسیب‌های اجتماعی به مرور زمان به جرم تبدیل می‌شوند، خاطر نشان کرد: باید جلوی بسیاری از مسائلی که امروز آسیب اجتماعی هستند، اما در آینده جرم خواهند شد را گرفت. قطعا ایجاد اشتغال، کاهش فقر، رفع بیکاری و ارتقاء اخلاق اجتماعی می‌تواند به کاهش میزان جرم در جامعه ما کمک کند.
تولیت آستان قدس رضوی در بخش پایانی سخنان خود از تلاش‌های و فعالیت‌های نیروی انتظامی در پاسداری از مرزها تقدیر کرد و گفت: شهدایی که مرزبانی جمهوری اسلامی، نثار اسلام و نظام کرده است، غیور مردانی هستند که در راه امنیت کشور جان خود را فدا کرده‌‌اند و شهادت آنان این پیام را برای همگان به همراه دارد که نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی هوشیار و بیدار هستند.
آیت الله رئیسی با اشاره به سیر تحولات قاچاق مواد مخدر پس از حضور ناتو در افغانستان، گفت: متاسفانه از زمان اشغال افغانستان توسط ناتو تاکنون، کمیت تولید و قاچاق مواد مخدر از این کشور رشد چشم گیری داشته و کیفیت آن‌ نیز از شکل سنتی به صنعتی تغییر یافته است.
در ابتدای این دیدار و پیش از سخنان آیت‌الله رئیسی، سردار بهمن امیری مقدم، فرمانده نیروی انتظامی استان خراسان رضوی در سخنانی ضمن ارائه‌ی گزارش از فعالیت‌ها و تلاش‌های این نیرو، گفت: نیروی انتظامی خراسان رضوی خود را «پلیس رضوی» می‌داند، بنابراین سعی داشته بهترین خدمت را در سطح استان و بویژه مشهد مقدس به زائران بارگاه رضوی ارائه دهد و با برهم زنندگان امنیت اجتماعی با قاطعیت برخورد کند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن