استانی

سومین جاده پرترافیک کشور چشم‌انتظار ابلاغ مصوبات سفر دولت به خراسان رضوی

کد خبر : 47176

عملیات ساخت آزادراه مشهد- چناران سالهاست که به علت کمبود اعتبار درجا می‌زند و اکنون این طرح کلان در انتظار بودجه مصوب سفر فروردین‌ماه ریاست جمهوری به استان خراسان رضوی است تا اجرای آن را شتاب دهد.

صبح مشهد- خراسان رضوی به عنوان یک استان مسافرپذیر، پنج هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه آسفالته اصلی و فرعی دارد و با احتساب راه های آسفالته روستایی و مسیرهای غیرآسفالته، جایگاه دوم را در میان استان ها از نظر طول راهها دارد.

با وجود حجم زیاد سفرها و میزبانی از میلیونها زائر حرم مطهر رضوی، تاکنون تنها ۲ قطعه آزادراه مشهد – باغچه و کنارگذر شمالی مشهد، در مجموع به طول ۱۱۲ کیلومتر، در این استان ساخته شده است.

از سالها قبل برای دسترسی بهتر به مشهد، ساخت آزادراهی جدید در مسیر جاده مشهد به شمال کشور آغاز شد که اکنون به عنوان آزادراه ۶ بانده (سه باند رفت و سه باند برگشت) مشهد – چناران در حال ساخت است. این آزادراه منحصر به فرد، بدون تقاطع همسطح برای رفت و آمد خودروها با سرعت ۱۳۰ کیلومتر در ساعت طراحی شده است.

مشهد- چناران مسیر اصلی ترددهای زمینی خراسان رضوی

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت: بخش عمده ترددهای مسافری با خودرو شخصی در استان، از مسیر مشهد- چناران- قوچان به سمت شمال کشور صورت می گیرد.

رضا صحراگرد افزود: ترددهای تجاری و ترانزیتی و بخشی از سفرها با خودروهای شخصی نیز از مسیر مشهد- نیشابور- سبزوار انجام شده و ترددهای ترانزیتی به خراسان جنوبی و جنوب کشور نیز از مسیر مشهد- تربت حیدریه و در ادامه از طریق فردوس و یا گناباد به مناطق جنوبی کشور ادامه می یابد.

وی گفت: مهمترین مسیر تردد زمینی در مرکز استان، بزرگراه مشهد- چناران، به ویژه از محدوده مشهد تا سه راه فردوسی است و از طرفی به دلیل فراوانی تردد در مسیر مشهد به شهر جدید گلبهار، نیاز به احداث آزادراه جدید در این مسیر احساس می شود.

معاون حمل و نقل راهداری خراسان رضوی ادامه داد: به واسطه همین نیاز به تردد روان در این مسیر پرتردد، موضوع تعریض جاده از مشهد تا سه راه فردوسی در دستور کار راهداری قرار گرفته و بخشی از مسیر نیز تعریض شده است و در محدوده ای نیز به صورت مشترک با شهرداری مشهد اقداماتی در راستای بهسازی مسیر در حال انجام است.

معاون عمرانی فرماندار مشهد نیز به نیاز بیشتر این شهرستان به مسیرهای دسترسی برون شهری اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ساخت آزادراه حرم تا حرم فقط از مسیر استانهایی مانند سمنان به سمت خراسان رضوی پیگیری می شود و اقدامی از مسیر مشهد تا نیشابور صورت نمی گیرد.

مهدی برامکی افزود: مسیر جاده ای دیگر جاده ترانزیتی مشهد- سرخس است که در انتظار بودجه برای دوبانده کردن این مسیر هستیم.

وی گفت: مهمترین پروژه، آزادراه در حال ساخت مشهد- چناران- قوچان است که اکنون در مصوبات سفر نیز بودجه ای به آن اختصاص یافته است اما هنوز در انتظار ابلاغ رسمی بودجه هستیم.

سومین جاده پرترافیک کشور

نماینده چناران، گلبهار و طرقبه- شاندیز در مجلس شورای اسلامی نیز به تردد زیاد ساکنان شهرستانهای مشهد، چناران، گلبهار و طرقبه شاندیز از جاده مشهد- چناران اشاره کرد و افزود: پس از مسیرهای جاده ای تهران- کرج و مرودشت – شیراز، بزرگراه مشهد- چناران با روزانه ۹۵ هزار تردد خودروی، پُررفت و آمدترین جاده کشور است.

حسین امامی راد افزود: سالانه ۳۵ میلیون زائر به مشهد سفر می کنند که تردد نیمی از آنان از طریق بزرگراه فعلی مشهد- چناران صورت می گیرد که نشان دهنده اهمیت این مسیر برای خدمت رسانی به خیل میلیونی زائران حضرت رضا(ع) است.

وی گفت: با توجه به نیاز مردم منطقه به تردد جاده ای زیاد، ایجاد یک آزادراه بزرگ از مشهد تا شمال در دستور کار است، این طرح عظیم در سه استان اجرا می شود و پس از تکمیل طرح در بخش نخست، مشکلات حمل و نقلی مردم و البته واحدهای صنعتی مستقر در حاشیه جاده چناران برطرف خواهد شد.

امامی راد افزود: مرحله نخست طرح آزادراه مشهد- چناران بسیار مهم است و مرحله دوم آن مسیر چناران- قوچان است، مرحله سوم نیز در حدفاصل قوچان به بجنورد و سپس بین بجنورد تا گرگان در استان گلستان اجرا می شود، هم اکنون اجرای این طرح بین دولت و آستان قدس رضوی تقسیم شده و در حال اجراست.

وی گفت: این پروژه مهم دارای ردیف اعتبار ملی جداگانه است اما در سفر اخیر رییس جمهور به خراسان رضوی، بودجه ای برای تکمیل این طرح درنظر گرفته شد و براساس مصوبات سفر مقرر شد قطعه نخست آن در حدفاصل مشهد- چناران در مدت ۱۸ ماه به اتمام برسد.

سازوکار تخصیص ۱۴ هزار میلیارد ریال به طرح آزادراه مشهد- چناران مشخص نیست

مدیرعامل شرکت آزادراه مشهد- چناران – قوچان نیز در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت: طرح ساخت آزادراه مشهد- چناران از مصوبات سفر اخیر رییس جمهور به خراسان رضوی ۱۴ هزار میلیارد ریال بودجه گرفته است.

عباس پناه افزود: این بودجه به واسطه مصوبات سفر فروردین ماه رییس دولت سیزدهم، برای تکمیل طرح یاد شده طی ۲ سال در نظر گرفته شده است و ما منتظر تخصیص این بودجه هستیم.

وی ادامه داد: متاسفانه سازوکار اداری و بوروکراسی مشخصی برای تخصیص بودجه تعیین نشده است و افق روشنی برای دریافت این بودجه برای ما وجود ندارد، اما اگر وضعیت تخصیص بودجه روشن شود می توانیم به قول خود برای تکمیل طرح طی ۲ سال پایبند باشیم.

مدیرعامل شرکت آزادراه مشهد- چناران – قوچان گفت: اگر منابع مالی، به موقع و در فصل مناسب به دست ما برسد می تواند اثرگذار باشد مثلا اگر بودجه در زمستان به دست ما برسد نمی توانیم به خوبی طرح را پیش ببریم اما اگر منابع در فصل مناسب به دست ما برسد می توانیم به شکل مناسبی به پیمانکار فشار آورده و کار را جلو ببریم.

پناه افزود: کارگاه طرح در همه مسیرها در حال فعالیت است و فعلا پیشرفت کار در طول مسیر ۵۴ کیلومتری مشهد- چناران حدود ۲۳ درصد است.

وی اضافه کرد: اولویت ما تکمیل طرح از تقاطع ناظریه از کنارگذر شمالی مشهد تا چناران است و امید است بتوانیم تا ۱۸ ماه این بخش را تکمیل کنیم.

مدیرعامل شرکت آزادراه مشهد- چناران – قوچان گفت: در بخش نخست طرح، ساخت پنج کیلومتر ابتدایی آزادراه، چسبیده به شهر مشهد با شهرداری این کلانشهر است و هم اکنون با شدت و ضعف در حال انجام است.

پناه، دی‌ماه پارسال نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرده بود که کار ساخت این آزادراه ۵۴ کیلومتری تاکنون ۲۱.۵ درصد پیش رفته که البته روند پیشرفت طرح از ۲ ماه قبل شتاب بیشتری گرفته است.

باتوجه به رشد ۱.۵ درصدی طرح ساخت آزادراه مشهد- چناران طی پنج ماه، به نظر می رسد اگر بودجه فوق العاده سفر رییس جمهور به این طرح ملی به موقع تخصیص پیدا نکند، این طرح نیمه تمام، بزرگ و مهم در فهرست طرح های راکد قرار خواهد گرفت و از این رو است که مسوولان طرح برای جلوگیری از گرفتار شدن به این مشکل و اثبات فعالیت کارگاه های عمرانی پروژه هر از چند گاهی مصاحبه ای از وضعیت پروژه منتشر می کنند.

منبع: ایرنا خراسان رضوی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 + 17 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن