یادداشت روز

علی کهنمویی دبیر کل سازمان غیر دولتی حقوق بشر امت واحده جهان اسلام مطرح کرد:

امام رضا(ع) متعلق به تمام ادیان و مذاهب اسلامی است

کد خبر : 46920

علی بن موسی الرضا (ع) معروف به امام رضا (ع) هشتمین امام شیعیان در ۱۱ ذیقعده سال ۱۴۸ در شهر مدینه متولد شدند. کنیه آن حضرت ابوالحسن می‌باشد.
آن امام بزرگوار از منصب ولایتعهدی مامون که ماهیت تهدید داشت؛ به عنوان یک فرصت به منظور نشر حقانیت و معارف شیعه بهره برداری کردند. با گسترش محبوبیت امام رضا (ع) در میان مردم، مامون احساس خطر نمود؛ و دشمنی خود را با امام شدت بخشید و در نهایت در سال ۲۰۳ قمری ایشان را به شهادت رساند؛ امروزه حرم شمس الشموس، ملجا میلیون ها زائر مشتاق ایرانی و غیرایرانی مهمان از اقصی نقاط جهان است.

از این رو علی کهنمویی دبیر کل سازمان غیر دولتی حقوق بشر امت واحده جهان اسلام روز پنج شنبه در گفتگوی اختصاصی با صبح مشهد با بیان این که امام ملجا و پناهگاهی است که همواره آرام بخش است، افزود: خود امام فرمودند: «هر زمانی که در شداید قرار گرفتید از ما کمک بخواهید.» بنابراین مردم در نا خوشی ها ذهن و قلبشان متوجه حرم رضوی می-شود و یکی از بستر‌های توسل همین است که امام را واسطه قرار می دهند و به آرامش می رسند. نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که این دلدادگی مخصوص شیعیان و ایرانیان نیست دلدادگان ایشان از ادیان و مذاهب مختلف می باشند.
وی ادامه داد: امام رضا (ع) عالم آل محمد نامیده شده‌اند که این لقب جایگاه علمی این امام همام در بین ائمه (ع) را نشان می دهد. دوران امام رضا (ع) دوران گفت و گوی ادیان و مذاهب با مکتب تشیع بود. مامون که عالم ترین خلیفه عباسی بود، تلاش می کرد برای مقابله با مکتب فکری امام رضا (ع) زمینه بیشتری برای ارایه نظرات علمی ادیان و مذاهب مختلف فراهم کند تا با این نقشه راهبردی، مرجعیت علمی امام رضا (ع) را زیر سوال ببرد بر همین اساس برای به چالش کشیدن ویژگی های علمی امام، مناظرات مهمی بین امام رضا (ع) و پیروان ادیان عیسوی، موسوی و حتی دهریون (افرادی که اعتقادی به خدا نداشتند) و مذاهب فقهی و کلامی الاصل ترتیب می داد، ولی این امام بزرگوار با مدیریت راهبردی و هوشمندانه خود این تهدید‌ها را تبدیل به فرصت می کردند، مناظرات امام با پیروان ادیان و مذاهب مختلف که در حال حاضر بهترین سند در برخورد با این مکاتب فکری است، وجود دارد.

در ادامه سخنان جمعی از علما و اندیشمندان اهل سنت در خصوص جایگاه علمی امام رضا علیه السلام و نقش ایشان در تقریب مذاهب اسلامی را مرور می کنیم:

شیخ خلیل افرا رییس هیئت افتاء اهل سنت استان بوشهر

اهل سنت برای ائمه اطهار علیهم اسلام جایگاه ویژه و احترام خاصی قائل هستند، امام رضا علیه السلام در بسیاری از موارد دارای ویژگی های منحصر به فردی بوده اند، اهل سنت پیوسته به مقدسات مذاهب دیگر خصوصا ائمه اطهار احترام خاصی قائل بوده و هستند، به ویژه امام رضا علیه اسلام که در کشور ایران اسلامی و در استان خراسان رضوی مدفون هستند و زمانیکه بزرگان اهل سنت به مشهد مقدس مشرف می شوند زیارت ایشان را مد نظر قرار داده و احترام خاصی برای ایشان قائل هستند.

شیخ عبدالعزیز افراز امام جمعه اهل سنت سیریک هرمزگان

خداوند عزوجل برای هدایت بشریت انسان هایی را که جزو خواص هستند مانند پیامبرانی که از بین بشر انتخاب شدند را برگزیده است و ائمه اطهار علیهم السلام را مانند ستاره ای برای هدایت انسان ها ، راهنمایی و پیمودن مسیر اسلام قرار داد تا به اهداف عالیه خویش دست پیدا کنند.
در این میان امام رضا علیه السلام بدلیل داشتن خواص منحصر به فرد در جایگاه و منزلت بالاتری قرار گرفت. خداوند ایشان را یک هدایتگر برای بشر و نه فقط مسلمین عالم قرار داد و جهت صدق و صحت این بیان می توان به حضور زائرین کثیر ایشان از اقصی نقاط عالم اعم از مسلمان و غیر مسلمان اشاره کرد که به جایگاه ویژه ایشان در بین امت ها بر می گردد.

شیخ مسعود راهبر امام جمعه اهل سنت بخش شیبکوه شهرستان بندر لنگه (چارک)

حضور زائران امام رضا علیه السلام از مذاهب مختلف در مشهد مقدس برای دشمنان اسلام بسیار سخت است زیرا وحدت مسلمین توطئه های دشمنان را خنثی می کند، هر وحدتی که به اشکال مختلف توسط امت اسلام شکل می گیرد را به تشتت و دودستگی می کشانند که الحمدلله ملت عزیز ایران با رهبری زعیم عالیقدر اسلام امام خامنه‌ای حفظه الله هوشیار و بیدار هستند، در دهه کرامت و در آستانه میلاد این امام بزرگوار انتظار می رود همگان از سیره و مکتب ایشان پیروی کرده و از شاگردان واقعی ایشان باشیم.

مولوی سید احمد عبدالهی اسکندر خطیب جمعه اهل سنت اسدیه (خراسان جنوبی)

احادیث فراوانی از ایشان نقل شده است و در بین فریقین از احترام زیادی برخوردار هستند، زائران و شخصیت های بزرگ اهل تسنن و تشیع از داخل و خارج کشور به مرقد شریف ایشان تشرف پیدا می کنند.

توجه داشتن به فضائل ،اخلاق مداری و همچنین زیارت قبور بزرگان دین که یک امر مستحب است، بسیار حائز اهمیت و مورد اتفاق همه فرق اسلامی است خصوصا زیارت بزرگان دین و خواندن فاتحه که می تواند نمادی مشترک از مذاهب مختلف باشد که امیدواریم سیره عملی این بزرگان در زندگی مسلمین به عنوان نقشه راهی برای وحدت و عزت امت اسلامی قرار گیرد.

شیخ ابراهیم محمدی امام جمعه اهل سنت عسلویه به نقل از امام شافعی پیرامون جایگاه اهل بیت

اهل بیت رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم ازمشترکات مهم ، اسباب و عوامل وحدت در بین مسلمانان هستند، کتاب ها وروایات اهل سنت مملو از فضایل و مناقب آن بزرگواران است که از سویی سبب حب و دوستی بوده و از جهتی بی احترامی و اهانتی صورت نمی گیرد که در صورت چنین اتفاقی باید در دین آن فرد شک کرد.

وی افزود: امام شافعی رحمه الله می فرماید: «کسی که در نماز صلوات برآن ها نفرستد نماز محسوب نمی شود»؛ در جامعه کنونی باید امت اسلامی با وحدت ، انسجام و الگو گرفتن از سیره اهل بیت و خصوصا امام رضا علیه السلام این شخصیت بزرگ و اسوه که شمایل و مناقب ایشان زبانزد عام و خاص است، با دشمنان اسلام ومسلمین مقابله کنند.

در پایان علی کهنمویی دبیر کل سازمان غیر دولتی حقوق بشر امت واحده جهان اسلام در جمع بندی گفتگوی خبری تاکید کرد:

اکنون دشمن مذاهب اسلامی مشترک است و از اولویت های مسلمانان وحدت و انسجام و دوری ازتفرقه واختلاف است زیرا هدف او شیعه و یا سنی نیست بلکه هدف ضربه زدن به اسلام و تضعیف مسلمانان است، باید به مشترکات رجوع کنیم و از فرصت ها و امکانات امت اسلامی بهره کافی را گرفته تا فرصت را ازدشمن بگیریم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × سه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن