اقتصادی

روند افزایشی مصرف چادر مشکی تولید داخل در مشهد

کد خبر : 46808

رییس اتحادیه پارچه فروشان مشهد گفت: مصرف چادر مشکی تولید داخل کشور در شهر مشهد از اقبال خوبی برخوردار بوده است، به طوریکه هر ساله انتخاب و خرید این نوع از چادر روند افزایشی دارد.

ایرنا خراسان رضوی نوشت: چند سال گذشته مصرف چادر مشکی خارجی در بازار مشهد غالب بود، اما با تاسیس پنج واحد تولیدی در داخل کشور و عرضه پارچه چادری با کیفیت ایرانی، خرید و مصرف این نوع چادر رو به افزایش گذاشته است.

مجید شادمهر رییس اتحادیه پارچه فروشان مشهد بیان کرد: هم‌اینک ۴۰ درصد پارچه چادری مشکی در سطح بازار شهر مشهد مربوط به تولید داخل است و بقیه از خارج وارد می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: حدود پنج سال است که ایران پارچه‌های چادر مشکی با کیفیت بالایی تولید می‌کند و به فروشندگان توصیه کرده‌ایم که از این چادر خریداری و عرضه کنند که این مهم مورد استقبال هم قرار گرفته است.

رییس اتحادیه صنف پارچه فروشان مشهد در خصوص تغییر قیمتی چادر مشکی در بازار گفت: هم اینک قیمت پارچه چادر مشکی در سطح خرده‌فروشی تغییری نکرده، زیرا جنس فعلی در خرده فروشی‌ها مربوط به خرید سال قبل است و آنان با همان احتساب ۲۰ درصد سود قانونی خود، پارچه ها را به فروش می‌رسانند.

وی با بیان اینکه تغییر قیمت پارچه چادری مربوط به مبدا تولید و عمده فروشان است، افزود: پارچه ایرانی به دلیل افزایش دستمزد کارگران و هزینه باربری به میزان ۱۵ درصد افزایش یافته و پارچه چادری خارجی به دلیل تغییر قیمت ارز و نرخ کرایه از مبدا تا مقصد به میزان ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

شادمهر بیان کرد: هم اینک قیمت چادرهای مشکی ایرانی و خارجی در سطح خرده فروشی مشهد تفاوتی با قبل از عید نوروز ندارد اما تغییرات قیمتی برای این نوع پارچه در چند سال آینده پیش‌بینی شده است.

وی اظهار امیدواری کرد که با کاهش هزینه‌های جانبی کارخانه‌ها، گرانی چادر مشکی به سطح خرده فروشی نرسد، هم اینک قیمت چادر مشکی در خرده فروشی کمتر از عمده فروشی‌ها است و توصیه می شود که مردم نسبت به خرید از خرده فروشی‌ها اقدام کنند.

به گزارش ایرنا، ایران با مصرف سالیانه ۷۰ تا ۸۰ میلیون مترمربع چادر مشکی و ارزبری ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون یورو، بزرگترین واردکننده این محصول در جهان بود، در سال‌های گذشته اراده‌ای برای حمایت از تولید این محصول که به نماد فرهنگی جامعه تبدیل شده وجود نداشت و این محصول بیشتر از کشورهای ژاپن و کره جنوبی وارد کشور می‌شود. اکنون چندین کارخانه در کشور برای تولید پارچه چادر مشکی ایجاد شده است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 + 16 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن