اسلاید شوشهری

بیش از ۹۰ درصد پیوندهای کلیه در مشهد از بیماران مرگ‌مغزی است

کد خبر : 46516

رییس بیمارستان تخصصی پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی مشهد با نام منتصریه گفت: اکنون بیش از ۹۰ درصد پیوندهای کلیه در این بیمارستان از بیماران مرگ مغزی انجام می‌شود و کمتر از ۱۰ درصد از دهنده زنده است.

به گزارش صبح مشهد، دکتر محسن علی‌اکبریان روز چهارشنبه در نشست خبری که به مناسبت روز ملی اهدای عضو برگزار شد، در جمع خبرنگاران افزود: در گذشته بیشتر پیوندهای کلیه در بیمارستان امام رضا(ع) و بیمارستان قائم(عج) مشهد از دهنده زنده بود سهم این پیوندها از بیماران مرگ مغزی تنها ۳۰ درصد بود و از سال ۱۳۸۰ با تاسیس بیمارستان منتصریه مشهد و افزایش فرهنگ اهدای عضو، پیوند کلیه از دهنده زنده روند کاهشی دارد.

وی با اشاره به موفقیت و رشد پیوند کبد در بیمارستان منتصریه گفت: کار پیوند کبد در این بیمارستان از سال ۹۲ با تنها ۹ مورد آغاز شد و پارسال تعداد پیوند کبد در این بیمارستان به ۹۰ مورد افزایش یافته است.

این عضو انجمن پیوند اعضای ایران اظهار داشت: در بیماران مرگ مغزی این امکان وجود دارد که کبد به ۲ قسمت تقسیم شود و یک قسمت به بزرگسال و یک قسمت به کودک پیوند شود که همه موارد پیوند کبد به لحاظ تکنیکی در این بیمارستان قابل انجام است که در صورت اورژانسی بودن شرایط بیمار نیازمند به کبد، اگر بیمار مرگ مغزی وجود نداشته باشد به صورت موردی از پدر یا مادر یا خویشاوند درجه یک، پیوند انجام می‌شود.

وی افزود: بیمارستان فوق تخصصی پیوند اعضای منتصریه قطب بزرگ پیوند در شمال شرق کشور است و مایه افتخار شهر مشهد است.

دکتر علی اکبریان با بیان اینکه در حال حاضر بیشتر عمل‌های پیوند اعضا در مشهد قابل انجام است، گفت: پیوند کبد، پانکراس و کلیه در بیمارستان منتصریه، قلب، ریه و پوست در بیمارستان امام رضا(ع) مشهد و قرنیه در بیمارستان خاتم الانبیاء(ص) مشهد انجام می‌شود.

وی با اشاره به اهدای عضو از بیماران مرگ مغزی در دوران شیوع کرونا گفت: گرچه تعداد عمل‌های پیوند کبد در سال ۱۳۹۹ به زیر ۴۰ مورد رسید، اما در سال ۱۴۰۰ این عدد به بیش از ۹۰ مورد افزایش یافت و منجر به ثبت بالاترین آمار سالانه با وجود قرار داشتن در شرایط بحرانی کرونایی شد.

رییس بیمارستان پیوند اعضای منتصریه دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه گفت: از بیماران مرگ مغزی مبتلا به کرونا به دلیل میسر نبودن رعایت دستورالعملهای بهداشتی نمی توان هیچ عضوی برداشت، از سوی دیگر بیماران مبتلا به کرونا نیازمند به عضو هم باید پس از بهبودی جهت دریافت عضو اقدام کنند.

دکتر علی‌اکبریان افزود: مشهد رتبه سوم اهدای عضو از اهدا کننده مرگ مغزی را پس از شیراز و تهران در سطح کشور به خود اختصاص داده است.

بیش از ۹۰ درصد پیوندهای کلیه در مشهد از بیماران مرگ‌مغزی است

۷۰ درصد خانواده‌های بیماران مرگ مغزی به اهدای عضو رضایت می‌دهند

مسوول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این نشست از رشد قابل توجه رضایت خانواده‌های بیماران مرگ مغزی خبر داد و گفت: در ابتدای راه‌اندازی واحد پیوند اعضای این دانشگاه کمتر از ۱۰ درصد خانواده‌های بیماران‌ مرگ مغزی رضایت به اهدا می‌دادند که این میزان اکنون به حدود ۷۰ درصد رسیده است و تنها حدود ۳۰ درصد خانواده‌ها رضایت نمی‌دهند.

دکتر ابراهیم خالقی افزود: سالانه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر از بیماران لیست انتظار دریافت کلیه و بین ۴۰ تا ۵۰ نفر از بیماران لیست انتظار دریافت کبد به علت نبود عضو پیوندی و یا نبود بیمار مرگ مغزی و یا مخالفت خانواده‌ها به اهدای عضو جان خود را از دست می‌دهند که با آگاه‌سازی و ترویج فرهنگ اهدای عضو می‌توان این آمار را کاهش داد.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۸۰ که واحد پیوند اعضای بیماران مرگ مغزی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد راه‌اندازی شده است، تاکنون یک هزار و ۱۹۴ بیمار مرگ مغزی منجر به پیوند داشتیم که بدین طریق پنج هزار و ۱۰۰ عضو و بافت به نیازمندان عضو اهدا و پیوند شده است.

مسوول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: پارسال اعضای ۱۳۱ بیمار مرگ مغزی در این دانشگاه به ۶۸۳ بیمار نیازمند عضو پیوند شد که بیشترین آمار اهدای عضو سالانه دانشگاه از ابتدای فعالیت تاکنون بوده است.

دکتر خالقی بیان کرد: از این تعداد اهدای عضو، ۲۱۵ مورد پیوند پوست، ۸۹ مورد پیوند کبد، ۱۸ مورد پیوند قلب، هفت مورد پیوند کلیه و پانکراس (لوزالمعده) همزمان با هم و نیز یک مورد پیوند پانکراس یا لوزالمعده انجام شده است.

وی گفت: همچنین از این تعداد، ۳۱ عضو شامل سه قلب، ۱۳ کلیه و ۱۵ کبد به مراکز پیوند عضو در تهران و شیراز جهت پیوند ارسال شده است.

منبع: ایرنا خراسان رضوی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 − هفت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن