دانش و فناوریپایتخت فرهنگ اسلامی

تلاش برای پیوند دانش و صنعت در مجموعه آستان قدس رضوی/ در کنار دانش‌بنیان‌ها ایستاده‌ایم

کد خبر : 46287

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه دانش‌بنیان شدن فعالیت‌ها تنها با حرف زدن محقق نمی‌شود، بلکه ریسک، جسارت و اعتماد می‌خواهد گفت: در آستان قدس رضوی این جسارت و اعتماد را تولیت قبول دارد و از دانش‌بنیان‌ها حمایت می‌شود.

به گزارش صبح مشهد به نقل از آستان نیوز، مالک رحمتی در آیین اختتامیه “کنگره بین المللی اقتصاد، اشتغال و تولید در آینه قرآن و عترت” که با حضور مسئولان و چهره‌های برجسته حوزه اقتصاد و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های داخلی و خارجی در دانشگاه امام رضا (ع) برگزار شد، اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های تولیت آستان قدس رضوی در دوره جدید، توجه ویژه و جدی به مسائل علمی و فرهنگی در فعالیت‌ها و برنامه‌ها است و با توجه به اقدامات ارزشمندی که به همت سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس و با ایفای نقش دانشگاه‌ها، کتابخانه‌ها و مؤسسات علمی و پژوهشی این سازمان آغاز شده است.

وی بیان کرد:در این دوره یک حرکت منسجم علمی و فرهنگی در مسیر اثربخشی و حل مسائل فرهنگی طراحی شده که باید همواره تقویت شده و به معنای حقیقی کلمه در جهاد تبیین نقش‌آفرینی کند تا تاثیر آن در کشور، آستان قدس رضوی و استان خراسان رضوی نمود عینی داشته باشد.

تلاش برای پیوند دانش و صنعت در مجموعه آستان قدس رضوی

رحمتی به اهمیت موضوعات اقتصاد، اشتغال و تولید در کل کشور و به‌طور خاص در مجموعه آستان قدس رضوی اشاره کرد و افزود: پس از گذشت ۴۳ سال از عمر با برکت انقلاب اسلامی، این موضوع قابل تامل است که وضعیت کشور در حوزه اقتصادی به چه شرایطی رسیده است و برای ما در مجموعه آستان قدس رضوی نیز بسیار اهمیت دارد که بدانیم این مجموعه بزرگ موقوفاتی با برخورداری از امکانات و ظرفیت‌های قابل قبول همچون ارتباطات قوی با بنگاه‌های اقتصادی و مجموعه‌های علمی و پژوهشی باید چه اقداماتی در حوزه اقتصادی خود رقم بزند تا به سیاست‌های کلان ابلاغی تولیت درباره فعالیت‌های اقتصادی عینیت بخشد.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: در همین راستا از سال گذشته برگزاری یک همایش علمی با مشارکت نخبگان دانشگاه امام رضا(ع) و مدیران عامل شرکت‌های تابعه بنیاد بهره‌وری موقوفات آغاز شد تا مقدمات پیوند دانش و صنعت در مجموعه آستان قدس رضوی فراهم شود.

رحمتی تصریح کرد: دیدارهای چهره به چهره مدیران مجموعه‌های اقتصادی آستان قدس رضوی با پژوهشگران و نخبگان دانشگاهی، اتفاق مهمی بود که در قالب این همایش رقم خورده و با بررسی نظام مسائل و مشکلات شرکت‌های ذیل بنیاد بهره‌وری موقوفات، هشت راهکار برای حل آن‌ها مشخص شده است و می‌تواند اثر و ثمرات قابل توجهی داشته باشد.

مصداق بارز حرکت جهادی در حوزه اقتصاد

رحمتی برگزاری و خروجی کنگره «اقتصاد، اشتغال و تولید در آینه قرآن و عترت» را مصداق بارز حرکت جهادی در حوزه اقتصاد دانست و افزود: برگزاری این کنگره و هم‌اندیشی با نخبگان دانشگاهی، حرکت بسیار مبارکی است و اعتقاد بنده این است که نباید برای آن اختتامیه برگزار کرد، بلکه پایان این نشست‌ها در حقیقت آغاز یک حرکت جهادی واقعی در حوزه اقتصادی آستان قدس رضوی و در مقیاس بزرگ‌تر، حل مشکلات اقتصادی کشور است.

وی تاکید کرد: ثمره این کنگره باید دستیابی به نقشه راه روشن، واقعی و قابل اعتماد در عرصه اقتصاد، یعنی «اقتصاد، اشتغال و تولید در آینه قرآن و عترت» باشد، و متولیان برگزارکننده و اندیشمندان مشارکت کننده در این کنگره، اینک در بدو این حرکت جهادی هستند و باید منسجم‌تر و مستحکم‌تر تا حصول نتیجه نهایی، در این راه قدم بر دارند.

پاشنه آشیل مشکلات فعلی کشور، مساله اقتصاد است

رحمتی در ادامه با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور اظهار کرد: از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، نظام سلطه و استکبار جهانی تمام تلاش خود را برای ناکارآمد جلوه دادن نظام جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف به‌کار گرفته و در بسیاری از عرصه‌ها ناکام مانده و شکست خورده، لکن در عرصه اقتصادی طراحی جامعی دارد و با استفاده از تمام ابزارهای ممکن از جمله تحریم‌های ظالمانه در صدد ضربه زدن به نظام اقتصادی کشور است که مقابله با آن نیازمند هوشیاری مسئولان و اندیشمندان و فعالان اقتصادی و راه برون رفت از این وضعیت، قوی شدن اقتصاد کشور از طریق جهش و رونق تولید ملی است.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی بر اهمیت تعامل بیشتر صنعت، حوزه و دانشگاه تاکید کرد و گفت: پاشنه آشیل مشکلات کشور در مقابل تهدیدات دشمنان در مرحله اول، مسأله اقتصاد است و بر همین اساس بعد از ۴۳ سال از عمر پربرکت انقلاب شکوهمند اسلامی، نباید به برگزاری صرف همایش‌ها و کنگره‌ها بسنده کنیم، بلکه خروجی این همایش‌ها باید نسخه علاج و عملی مبتنی بر الگوهای بومی و آموزه‌های دینی و استعدادها و ظرفیت‌های داخلی باشد که مشکلات اقتصاد، اشتغال و تولید را حل کند.

برگزاری همایش‌ها بدون نسخه عملیاتی و کاربردی، یک کار ‌ناقص است

وی ادامه داد: به طور قطع یکی از راهکارهای مناسب و عاجل برای جبران این غفلت در کشور، این است که نظام مسائل و مشکلات را تحویل حوزه و دانشگاه بدهیم و از آنها انتظار می‌رود با استفاده از تمامی ظرفیت‌های علمی و دانش‌پایه، نسخه اجرایی مبتنی بر علم روز و مبانی دینی ارائه نمایند.

رحمتی افزود: برگزاری کنگره‌ها و همایش‌های مرتبط با این موضوع، اقدام ارزشمند و اثرگذاری است، اما باید توجه داشته باشیم اگر این همایش‌ها نتواند در اقتصاد واقعی کشور اتفاقی را رقم بزند و رشد اقتصادی و گره‌گشایی از مشکلات مردم حاصل نشود، برگزاری آن‌ها اثربخش و کارآمد نبوده است.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در ادامه گفت: آنچه امروز کشور به آن نیاز دارد این است که برای حل مسائل اقتصادی از علم روز مبتنی بر مبانی اسلامی و سیره عملی اهل بیت علیهم السلام بهره‌مند شویم، چرا که نمی‌توان با الگوهای وارداتی نظام‌های سرمایه‌داری و سکولار و نظام سلطه، اقتصاد یک کشور اسلامی را راه برد و نیازمند الگوهای مبتنی بر معارف اسلام و قرآن هستیم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده − سیزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن