زندگی

به‌خاطر زبان تند و تیز پدر خانمم در عذابم!

کد خبر : 46257

هر وقت پدر خانمم را می‌بینم، به‌خاطر سوالاتش و ایراداتی که به من می‌گیرد، ناراحت می‌شوم. درباره شغل من نظر می‌دهد، این‌که چرا زودتر نمی‌رویم خانه خودمان و… . کمتر از یک سال پیش، عقد کردم. از این صحبت‌هایش در عذابم چون زبان تند و تیزی دارد. چه کنم؟

نویسنده : راهله فارسی| ‌ مشاور

صبح مشهد- مخاطب گرامی، شما هنوز در ابتدای مسیر زندگی مشترک هستید.

تا شناخت کافی از خانواده همسرتان پیدا کنید و شما هم شخصیت خودتان را به خانواده همسرتان نشان دهید، مدت زمانی طول می‌کشد و این اتفاق ها مستلزم این است که شما بتوانید یک گفت‌و‌گوی خوب و مناسب با پدرخانم‌تان داشته باشید. در ادامه، چند توصیه به شما داریم.

حریم خانواده‌ها را حفظ کنید
به یاد داشته باشید که زوج ها در دوران عقد چون به طور کامل از خانواده‌ها مستقل نشده‌اند، خیلی مهم است که بتوانند حریم خانواده‌ها را حفظ کنند. دستیابی به این مهم امکان‌پذیر نیست مگر با احترام گذاشتن به آن‌ها، مدیریت رفت و آمد به خانه یکدیگر، صحبت کردن با همسر و آشنا کردن یکدیگر با فرهنگ و خواسته‌های خانواده طرف مقابل؛ تاکید می‌کنم که آشنا کردن، نه اجبار یا تحمیل کردن. خیلی دقت کنید که سعی نکنید اعتقادات یا رسم و رسوم را به یکدیگر تحمیل کنید.

مهارت گفت‌و‌گوی جرئتمندانه را یاد بگیرید
مشکل شما و پدر خانم‌تان حل نمی‌شود مگر این که شما مهارت گفت‌و‌گوی جرئتمندانه را یاد بگیرید. جرئت‌ورزی یعنی دفاع از حقوق خود و بیان افکار و احساسات خویش که به شیوه مستقیم، صادقانه و مناسب انجام شود. افراد جرئت‌ورز برای خود و دیگران احترام قائل هستند. آنان منفعل نیستند و ضمن این که به خواسته‌ها و نیازهای دیگران احترام می‌گذارند، اجازه نمی‌دهند دیگران از آن‌ها سوء استفاده و به شیوه قاهرانه با آنان ارتباط برقرار کنند.

شنونده‌ای خوب و قوی باشید
در ارتباط با پدرخانم‌تان به شما توصیه می‌کنم که ابتدا صحبت‌های وی را بشنوید و در قدم بعدی، با او همدلی کنید. منظورم این نیست که حرف‌های او را به‌طور کامل تایید کنید بلکه منظورم این است که شنونده‌ای خوب و قوی باشید و بعد از این‌که صحبت‌های پدر خانم‌تان را شنیدید، بهتر است که در قدم بعدی به او بگویید: «متوجه صحبت‌تان شدم اما علت این حرف شما را متوجه نشدم.» یا مثلا بگویید: «آیا از من تنبلی در کار دیده‌اید؟» یا درباره هر مسئله دیگری که برای‌تان مهم است، صحبت کنید اما سعی کنید روی صدای‌تان کنترل داشته باشید.

از زاویه دید پدرخانم‌تان به مسائل نگاه کنید
هنگامی که پدرخانم‌تان درخواستی دارد که با لحنی آمرانه به شما دستور می‌‌دهد و این نحوه برخورد برای‌تان نامطلوب است، لازم است حسی را که هنگام رویارویی با این برخورد به شما دست می‌دهد، بشناسید و دقیقا بدانید این رفتار چه حسی در شما ایجاد می‌کند. همچنین لازم است بتوانید از زاویه دید دیگران هم به مسائل نگاه کنید و فقط خودتان را در نظر نگیرید. در این صورت است که می‌توانید احساسات و عواطف طرف مقابل را هم درک کنید، به او هم فرصت اظهارنظر بدهید، فضای محترمانه و منصفانه‌‌ای برای مذاکره و گفت‌و‌گو ایجاد کنید، هم به خواسته خودتان برسید و هم به حقوق طرف مقابل‌‌تان احترام بگذارید و توافقی دو طرفه حاصل کنید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سیزده + 11 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن