یادداشت روز

آزادسازی اراضی پادگان لشگر ۷۷ و گشایش شهری امید آفرین

کد خبر : 46016

نویسنده‌: مهندس حمید مهندس رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد

صبح مشهد– طرح پادگان لشکر ۷۷ در کمیسیون ماده پنج به تصویب رسید. با تصویب این طرح مسیر تردد مردم و ساکنان دو سوی پادگان گشوده خواهد شد.
علاوه بر آن، امکان دسترسی بهینه و سریع مردم به کاربریهای شهری من جمله بیمارستانهای موجود که در طی این سالها با استقرار این کارکرد درشت دانه مسدود مانده بود، فراهم خواهد گردید.

در قالب این طرح درختان موجود به عنوان عناصر طبیعی ارزشمند مورد حفاظت کامل قرار گرفته و به عنوان فضای سبز عمومی در اختیار شهروندان شهر و زائران امام رضا علیه السلام قرار خواهد گرفت.

حفظ عناصر تاریخی موجود در پادگان در قالب کاربریهای فرهنگی مانند موزه و نمایشگاه و فرهنگسرا و امثالهم و امکان بهره برداری عمومی از آنها به عنوان سهم شهر، و همچنین حفظ میادین مشق موجود در پادگان که دهه های طولانی سربازان وطن در آن هزاران بار سوگند وفاداری و پاسداری از کیان کشورمان را یاد کرده
اند از دیگر موارد انعکاس یافته در طرح می باشد.

در این طرح تمامی این عناصر ارزشمند در قالب ساختاری پیوسته با شهر و ارزشهای آن سامان یافته اند، به ترتیبی که از یک سو ارتباط با خیابان کوهسنگی ، دیدگاه لشکر و خیابان ارگ قدیم به عنوان ساختارهای قدرتمند و مهم و تاریخی شهر با عناصر یادمانی و ارزشمند موجود پادگان را خواهیم داشت و از سوی دیگر. فضاهای سبز موجود در میانه پادگان ، در ساختاری ممتد به ارتفاعات جنوبی به عنوان تنفسگاه شهر و مهمترین عنصر طبیعی آن متصل می گردند.

همچنین استقرار خدمات محله ای و ناحیه ای مانند مدرسه و کتابخانه و کاربریهای ورزشی در نقاط اتصال پادگان موجبات بهره مندی و جبران کمبود خدمات در محدوده های مسکونی مجاور را میسر خواهد ساخت .

از دیگر ویژگی های این طرح ایجاد الزامات پدافند غیر عامل از جمله توسعه نفوذپذیر بافت و محلات مجاور و همچنین ایجاد فضاهای باز شهری می باشد و همچنین فضای سبز به هم پیوسته در جهت ایجاد و باغ راه و تشویق ساکنین محله به تحرک بیشتر در راستای ارتقای سلامت ایشان از ویژگی‌های دیگر طرح می باشد.

امید است با پیگیریهای در حال انجام و مساعدتهای استاندار محترم ، آستان قدس رضوی و ارتش جمهوری اسلامی در چند ماه آتی شاهد بازگشایی پادگان و بهره مندی همسایگان امام رضا (ع) و زائران حضرتش از این طرح باشیم.

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن