پایتخت فرهنگ اسلامی

«تنگه علیمردانی» به همراه نویسنده پاکبان خود میهمان نشست ادبی شمس شد

کد خبر : 45839

کتاب تنگه علیمردانی در ادامه سلسله نشست‌های ادبی شمس با حضور نویسنده اثر، جمعی از نویسندگان دفاع مقدس و منتقدان ادبی در اتاق کنفرانس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

به گزارش صبح مشهد به نقل از گنجینه رضوی، حمید جهانگیر فیض‌آبادی؛ نویسنده دفاع مقدس و منتقد ادبی، ضمن پرداختن به عملیات فتح المبین، به نقش شهید حسن علیمردانی در حفظ تنگه چزابه اشاره کرد.

وی گفت: تنگه چزابه میان رزمندگان به کوچه هزار متری معروف بود و تنها عملیاتی بود که صدام خود فرماندهی آن را بر عهده گرفت و به دنبال آن اعلام کرد ۲۲ بهمن ماه در هویزه و سوسنگرد از نیروهای خود سان خواهد دید.

فیض‌آبادی افزود: دراین عملیات یک گردان از مشهد به فرماندهی شهید حسن علیمردانی به تعداد ۳۲۰ نفر جلوی دشمن ایستادند و طی ۳ روز بالغ بر ۳۰۰ نفر به شهادت رسیدند.

این نویسنده و جانباز دفاع مقدس، تکلیف امام در حفظ چزابه را زمینه ساز ظهور دلاورمردی‌ها برای اجرای امر ولی امر مسلمین عنوان کرد که طی آن جمع کثیری بالغ بر چند هزار بعثی به هلاکت رسیدند.

وی، گرانی کتاب‌های دفاع مقدس را معضلی برای مخاطب در تهیه منابع عنوان کرد و توسعه فرهنگ مطالعه منابع دفاع مقدس را نیازمند حمایت در چاپ و نشر آن دانست.

علی‌رضا میری دیگر نویسنده ادبیات دفاع مقدس نیز در این جلسه، بر همپوشانی نویسندگان این قبیل موضوعات تاکید کرد و وجود نقطه ضعف ها در آثار نویسندگان جبهه و جنگ را ناشی از عدم همراهی و هماهنگی نویسندگان با یکدیگر دانست.

وی ضعف در فروش آثار دفاع مقدس را در بازار کتاب ناشی از عدم موفقیت در تربیت کتاب خوانان ادبیات دفاع مقدس دانست.

وی همچنین با اشاره به اثر تنگه علیمردانی این نوشته را بسیار ارزشمند برشمرد و تصریح کرد: شخصیت و شجاعت شهید بزرگوار سردار محمدحسن علیمردانی هنوز جای نوشتن دارد و در هر بار نوشتن می‌توان مطالب جدید از شخصیت ایشان با قلمی متفاوت ارائه داد.

این نویسنده برای چشم نوازی بیشتر کتاب‌های دفاع مقدس، همکاری نویسندگان دفاع مقدس با طراحان جلد و ویراستاران متبحر را نیز مورد تاکید قرار داد.

محسن رحیم دل؛ نویسنده اثر تنگه علیمردانی از پاکبانان شهر که تا کنون ۸ اثر او با عناوین «قصه‌های کوچه بازاری»، «جوش شیرین»، «ردپای شیشه‌ای»، «کلاغ فضول»، «چنگ بزن» به چاپ رسیده است، به دغدغه خود در نوشتن این کتاب اشاره داشت.

وی، دغدغه تامین معاش و همچنین چاپ اثر را باعث خاک خوردن این رمان به مدت یک سال در گوشه خانه خود عنوان کرد.

این نویسنده، حمایت مجمع خاوران را عامل به چاپ رسیدن اثر برشمرد وگفت: گرانی کاغذ و هزینه‌های جانبی در چاپ آثار باعث خاک خوردن بسیاری آثار نوشته شده می‌شود.

وی این کتاب را که در ۷۰۰ صفحه رقعی به چاپ رسیده است ماحصل ۲ سال فعالیت، تحقیق و مصاحبه با اعضاء خانواده شهید عنوان کرد.

گفتنی است سرهنگ رزاقی؛ سرپرست راویان دفاع مقدس، سرهنگ عباسی؛ جانباز و مستندساز دفاع مقدس، اقای دادخواه رئیس مجمع بزرگ مردمی خاوران، اقای جعفری رکوردار جهانی طناب‌زنی، همسر شهید دیمه، همسر جانباز شهید مهدی سورچی و جمعی از نویسندگان جوان از دیگر مهمانانی بودند که در این جلسه حضور داشتند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

11 − یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن