یادداشت روز

آینده نگری، دانش پژوهی، رفاه اجتماعی

کد خبر : 45749

نویسنده: دکتر مسعود فیروزی، مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی

صبح مشهد- ۲۱ فروردین ماه جاری بود که سیاست های کلی نظام تامین اجتماعی از سوی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) ابلاغ شد. سیاست هایی که با نشانه گرفتن مستقیم نقاط ضعف حوزه رفاه اجتماعی، نگاه متولیان این بخش را به کلیدواژه های تامل برانگیزی جلب کرد که تحقق آنها پیش از آنکه مستلزم تغییر قوانین باشد، مستلزم باورِ تغییر است.

چالش های حوزه رفاه اجتماعی و مسایل دیرپایی چون فقر، بیکاری، تورم، تبعیض و …گاه آنچنان در هم تنیده و غیرقابل حل می نمایندکه دولتها را از آینده نگری و تدوین و اجرای برنامه های بلندمدت اصلاحی دور و در دور باطلی از برنامه های جزء نگر و مقطعی گرفتار می کنند که نتایج شادی بخشِ کوتاه آن، رنج بیشماری در آینده به بار خواهد آورد.

اما در جای جای این سند بالادستیِ اندیشمندانه می توان جایگاه زمان و آینده را به خوبی مشاهده کرد به ویژه آنجا که ” رعایت تعهدات بین نسلی، توانمندسازی، کارآفرینی، الزام طرح ها و برنامه های کلان کشوری به داشتن پیوست تامین اجتماعی” مورد تاکید قرار می گیرد و علاوه بر تضمین منزلت، کرامت و تقویت “خودحمایتی” نسل فعلی، نسل های بعد را نیز از مزایای این نظام جامع بهره مند می کند.

نقش و جایگاه مردم نیز در این سند به خوبی مشخص شده است؛ سیاست هایی برای مردم و با مشارکت مردم که قرار است به مدد” شفافیت” ، اعتماد و همراهی آنها را به همراه داشته باشد. این همراهی با استقرار ” نظام ملی احسان و نیکوکاری” و تقویت تعاملات نهادهای مردمی و دولتی به حد اعلای خود خواهد رسید.

ناگفته پیداست که تعریف و هدف گذاری مجدد قوانین، طرح ها و برنامه ها با استناد به سیاست های کلی تامین اجتماعی، تحقق اهداف از پیش تعیین شده سایر سیاست های ابلاغی حوزه های اشتغال، خانواده، جمعیت، سلامت، اقتصاد مقاومتی، الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت را تسریع و جهش مطلوب نظر را محقق خواهدکرد.

و کلام آخر اینکه؛ ابلاغ سیاست های کلی تامین اجتماعی، فرصت مناسبی است که می تواند با بهره گیری از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و نخبگان و صاحب نظران، جان تازه ای به دانش پژوهی و آینده نگری در حوزه رفاه اجتماعی بدهد. به ویژه آنجا که قرار است بازتوزیع مجدد و عادلانه فرصت ها و منابع، بر اقشار محروم و آسیب پذیر و توانمندسازی آنها متمرکز شود.

اقدامی که در بلند مدت ضمن افزایش سرمایه و منابع انسانی کشور، از ظرفیت فرد فرد شهروندان جهت حذف مظاهر فقر و بی عدالتی بهره خواهد برد و با کاهش زمینه های گسترش آسیب های اجتماعی، جامعه ایران را به الگوهای ایرانی – اسلامی پیشرفت نزدیک خواهدکرد. انشاا…

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن