زندگی

مشاوره ازدواج؛ کِی و کجا؟

کد خبر : 45678

پاسخ‌هایی به رایج‌ترین سوالات دختر و پسرهای دم‌بخت درباره جلسه مشاوره ازدواج، پیش‌نیازهایش و … که کمتر به آن پرداخته‌شده است

نویسنده : نگار مظلوم‌حسینی| دانشجوی دکترای روان‌شناسی‌بالینی

صبح مشهد– ضرورت مراجعه به روان شناس و کمک گرفتن از او برای تصمیم گیری نهایی درباره ازدواج که اتفاقی سرنوشت‌ساز است، مسئله مهمی محسوب می‌شود که خوشبختانه تا حدی در جامعه جا افتاده است. امروزه دختر و پسرهای بیشتری برای این تصمیم مهم زندگی خود، کمک تخصصی می‌گیرند تا زندگی مشترک‌شان را با اطمینان بیشتری شروع کنند اما یک سری سوالات مهم در این جا مطرح می‌شود که کمتر به آن‌ها پاسخ داده شده ولی کاربردی هستند. مثلا زمان مناسب مراجعه به مشاور برای ازدواج چه زمانی است؟ آیا از همان ابتدا و بدون هیچ پیشینه ذهنی از طرف مقابل باید به مشاور ازدواج مراجعه کرد؟ آیا بهتر است تا حدودی شناخت به دست آید و با سوالات و دغدغه‌های مشخص‌تری مراجعه کرد؟ قبل از رفتن نزد مشاور ازدواج باید در چه موضوعاتی به جمع‌بندی برسیم؟ پیش آمادگی‌های رفتن به مشاوره ازدواج چیست؟ و … .

سوالی که جواب مشخصی ندارد
واقعیت این است که این سوال یعنی بهترین زمان مراجعه به مشاور برای ازدواج جواب مشخصی ندارد. در واقع جواب به سوال زمان درست مراجعه به روان شناس برای تصمیم‌گیری درباره ازدواج بسیار تابع شخصیت و شرایط مراجعه کنندگان است. ممکن است شما هیچ زمینه ذهنی یا هیچ اطلاعاتی درخصوص ملاک‌ها و خواسته‌های خودتان، انتظارتان از زندگی مشترک، نقش‌هایی که حاضر هستید به عهده بگیرید یا برعکس به هیچ عنوان حاضر به بر عهده گرفتن آن‌ها نیستید، شرایطی که حاضر به زندگی در آن هستید یا بر عکس به هیچ عنوان نمی‌توانید تحمل کنید، نداشته باشید و به طور کل شناخت شما از خود و خواسته‌های شما و زندگی‌مشترک کم است، خب در این شرایط تصمیم مناسب این است که در همان ابتدا به مشاور مراجعه کنید تا بتوانید به شناخت مناسب از خود و در مرحله بعد از زندگی‌مشترک برسید و بعد بتوانید تصمیم بگیرید که آیا این فرد خواستگار برای شما مناسب است یا نه؟

اگر ملاک‌هایتان مشخص است…
حالت دیگری که ممکن است پیش بیاید این است که شما مقداری مطالعه در این باره داشته‌اید، زمانی را به خود اختصاص داده و در خصوص ملاک‌ها و خواسته‌های خود تامل کرده‌اید و همین باعث شده است بتوانید فرایند آشنایی و شناخت قبل از ازدواج را تا حدی مدیریت کنید و پیش ببرید اما مسائلی است که درباره آن تردید دارید یا به اصطلاح گیر کرده‌اید و نیاز به راهنمایی متخصص دارید. خب، در این حالت می‌توان کمی از دوران آشنایی را زیر نظر خانواده‌ها گذراند و چندین جلسه خواستگاری برگزار و سپس به روان‌شناس مراجعه کرد.

نتیجه شرکت‌کردن تنهایی در مشاوره ازدواج ایده‌آل نیست
نکته دیگری که ممکن است پیش بیاید زمانی است که یکی از افراد تمایل به مراجعه به مشاور دارد و دیگری مخالفت می‌کند. اگرچه این حالت نامطلوب است اما حتی در این شرایط خود را از حداقل کمکی که می‌توان گرفت، محروم نکنید و به تنهایی در جلسه مشاوره ازدواج شرکت کنید. مراجعه به تنهایی شما را به نتیجه ایده‌آل نمی‌رساند اما می تواند اطلاعاتی به شما بدهد که در تصمیم گیری بهتر کمک کننده باشد. واضح است که باید به مشاوری برای ازدواج مراجعه کرد که متخصص و متعهد باشد و از سازمان نظام روان‌شناسی کشور مجوز داشته باشد.

مطالعه و تفکر، قبل از تصمیم‌گیری برای ازدواج
بهترین حالت این است شما قبل از این که تصمیم به ازدواج بگیرید و به دنبال فرد مناسب باشید به منابع معتبر مراجعه و درباره ملاک‌ها و خواسته‌های خود مطالعه و تفکر کنید. خود را بشناسید و بدانید از زندگی‌مشترک و از همسر آینده خود چه می‌خواهید، چه چیزهایی برای شما خط قرمز است و برای چه مسائلی می‌توانید مصالحه کنید. دانستن این مطالب به انتخاب شریک مناسب کمک‌ می کند.

مشاوره‌گرفتن بدون عمل‌کردن به توصیه‌ها بی‌فایده است
به عنوان نکته پایانی لازم است بگویم مهم تر از زمان مراجعه به روان شناس، اعتماد شما به فرایند مشاوره قبل از ازدواج و تصمیم قلبی شما برای مهم دانستن این فرایند است وگرنه زوج‌های بسیاری به مشاور مراجعه و بر خلاف جمع‌بندی به دست آمده در فرایند مشاوره عمل می‌کنند پس مهم صرفا رفتن به مشاوره نیست بلکه عمل‌کردن به توصیه‌ها و نظرات متخصص است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن