زندگی

دایره شک و بدبینی!

کد خبر : 45380

پسرم و عروسم که با یک احساس هیجانی و عشق آتشین و به اصرار زیاد با هم ازدواج کرده اند حالا پس از مدتی کوتاه مثل خروس جنگی به جان هم افتاده اند و تا می خواهیم یک کلمه حرف بزنیم؛ می گویند توافق نداریم و باید طلاق بگیریم.

نویسنده :غلامرضا تدینی راد، رئیس مرکز رصد فضای مجازی و اطلاع رسانی پلیس خراسان رضوی

صبح مشهد– با هزار رنج و زحمت چرخ زندگی را می چرخانم و شکر خدا همیشه با قناعت، رضایت داشته ام و اعتقادم این است خدا هرچه بخواهد و خیر صلاح باشد به ما عنایت می کند.

همه آرزوهای من در آینده و سرنوشت بچه هایم خلاصه می شود و دعایم به درگاه خداوند این است که این جوان ها سر و سامان بگیرند و عاقبت بخیر شوند.
من تمام سعی ام را برای خوشبختی بچه هایم انجام داده ام ولی پسرم نتوانست گلیم خودش را از آب بیرون بکشد و  با اشتباهاتش  دردسر درست کرده است.

او و عروسم که با یک احساس هیجانی و عشق آتشین و به اصرار زیاد با هم ازدواج کرده اند حالا  پس از مدتی کوتاه مثل خروس جنگی به جان هم افتاده اند و تا می خواهیم یک کلمه حرف بزنیم؛ می گویند توافق نداریم و باید طلاق بگیریم.

آنها را به مرکز مشاوره آرامش پلیس خراسان رضوی آورده ام تا ببینم چه راهی برای حفظ زندگی شان می توانیم پیدا کنیم.

یکی از مشکلات اساسی زندگی ما این است که حرف من به عنوان پدر در خانواده به خاطر این که همسرم در حضور بچه ها احترامم را خرد می کند خریدار و ارزش و اعتباری ندارد.

از همان اوایل زندگی مان هر زمان حرفی پیش می آمد همسرم  ایراد می گرفت و جلوی بچه ها بد و بیراه می گفت و تمام سعی اش این بود که ثابت کند گفته ام غلط است.

من به خاطر حفظ زندگی ام فقط خودخوری می کردم و چیزی نمی گفتم. پسرم که به سن نوجوانی رسید  با او مشکل پیدا کردم.  چند بار که جر و بحث مان شد، او بدون آن که احترام پدر فرزندی را حفظ کند بدگویی هایی که مادرش پشت سرم کرده  بود را به زبان می آورد و  می خواست مرا محکوم کند.

با این رفتارهای پسرم دلم می شکست و احساس می کردم غم بزرگی روی سینه ام نشسته است. با این وضعیت همسرم نیز حق را به فرزندم می داد و می گفت تو نمی دانی این جوان ها چه می خواهند و باید بروی و بعضی از بچه های هم سن و سال  بچه خودت را ببینی که چه کارهایی نمی کنند و … .

اصلا انتظار نداشتم شریک زندگی ام چنین رفتاری با من داشته باشد. اختلاف های من و پسرم از ۲ سال قبل جدی شد.

طرز لباس پوشیدن و حرکات و رفتار او عذابم می داد. نه این که بخواهم نظر خودم را به این بچه تحمل کنم اما  چند بار سر صحبت را باز کردم و گفتم بهتر است در مورد انتخاب نوع لباس و حرکات و رفتارت بیشتر توجه داشته باشی.

افسوس همسرم با این بهانه که چرا این قدر گیر می دهی حرفم را قطع می کرد  و اجازه نمی داد به عنوان پدر و پسر با هم چند کلمه حرف بزنیم.

پسرم تمام وقت خودش را با درگیری در فضای مجازی و گوشی تلفن همراهش سپری می کرد و در همین شبکه های ارتباطی مجازی بود که با دختری آشنا شد و به زور و اجبار از من خواست برایش به خواستگاری بروم.

از ترس آبرویم برایش آستین بالا زدم و با دختر مورد علاقه اش ازدواج کرد. خوشبختانه عروسم خانواده بسیار خوب و آبرومندی دارد اما چه فایده پسرم و همسرش که دوران عقد را سپری می کنند خام و کم تجربه هستند و آن چه باعث شده مشکل پیدا کنند شک و بدبینی شدیدی است که نسبت به همدیگر دارند.

شاید باورتان نشود با وجود این وضعیت هم وقتی می خواستم با  پسرم و عروسم صحبتی داشته باشم همسرم مرا محکوم کرد و گفت: اگر تو از اول زندگی بیشتر به فکر بودی و وضعیت مالی بهتری داشتی، زودتر این بچه ها را سرخانه و زندگی خودشان می فرستادیم و … .

او آن قدر از این حرف های توهین آمیز به من گفت که پسرم را تحریک کرد و کار به جایی رسید که درگیری لفظی پیدا کردیم و نزدیک بود با این بچه دست به یقه بشوم.

آخر شما قضاوت کنید مشکل زن و شوهری که بدبینی و شک و تردید شدید نسبت به هم دارند با پول و رفتن زیر یک سقف حل می شود؟

من به عنوان یک پدر از فرزندم در حد توان و تاجایی که بتوانم حمایت و پشتیبانی  می کنم اما قرار نیست تمام زندگی اش را بی هیچ کم و کسری برایش بسازم و او بدون هیچ تلاش و قبول مسئولیت وارد زندگی مشترک خود شود چرا که این خانه از پای بست ویران خواهد بود.

من و پدر عروسم نگران آینده این ۲ جوان کم تجربه هستیم و امیدوارم مشکل هرچه زودتر حل و فصل بشود.

گفتگو با کارشناس:
درباره این ماجرا نظر یکی از مدرسان مجرب مهارت های زندگی را جویا شدیم. “فرزانه پیرو احمدی “ گفت:  این ماجرا در ۲ بخش باید مورد واکاوی قرار گیرد.

اول رفتار مرد و پدر با همسرش در کانون خانواده و تاثیر آن بر رشد شخصیتی و عاطفی فرزندان به ویژه پسر جوان است و دیگر رفتار همین پسر با همسر جوانش است که به تازگی در فضای مجازی آشنا و در فقدان مهارت آموزی های اولیه یک ازدواج موفق، بنای یک زندگی زناشویی را پایه گذاری کردند.

این مشاور خانواده افزود: مطالعه چند نکته مهم در باب ضرورت شناخت زوجین از یکدیگر و مهارت های ارتباطی در اینجا بسیار ضروری است.

در واقع باید زن و شوهر یاد بگیرند که چگونه با یکدیگر ارتباط درست و موثری برقرار کنند. باید به هم اعتماد کنند و برای یک ارتباط موفق، به صادق و مهربان بودن با یکدیگر نیاز خواهند داشت و اشتباهات یکدیگر را باید بپذیرند.

برخی از زوج ها در زندگی مشترک در شرایطی به سر می‌برند که از هم خوشحال نیستند. آنها همدیگر را دوست دارند و حاضر نیستند یکدیگر را ترک کنند ولی با وجود این رابطه ی شان پر از بحث و درگیری است .

فرزانه پیرو احمدی گفت: به چند نکته مهم دقت کنید:

۱-واقعی باشید و همه اسرار را حفظ نکنید: یعنی اگر مسئله ای در گذشته داشتید که لازم به ذکر باشد برای همسر خود بازگو کنید.

۲-مراقب لحن صدای خود باشید.

۳-مراقب باشید که در پیام های متنی چگونه منظورتان را بیان کنید.

۴-در مورد مسائل صحبت کنید و سعی کنید که ببخشید؛ زمانی که شریک شما اشتباهی مرتکب می‌شود سعی کنید درمورد آن صحبت کنید تا او را درک کنید و ببخشید.

۵-به خودتان اجازه دهید که آسیب پذیر باشید: یک راه موثر دیگر اگر شما کسی را دوست دارید و می‌خواهید بهترین سال های عمرتان را در کنار یکدیگر باشید باید به او اجازه بدهید که قسمت های تاریک و پنهان شخصیت شما را ببیند.

۶-با ارتباط فیزیکی به یکدیگر نزدیک شوید.

۷-چیزی را که هنوز رخ نداده را تصور نکنید: تصور نکنید که می‌دانید شریک زندگیتان چه می‌خواهد بگوید و یا چه کاری می خواهد انجام دهد.

وی تاکید کرد: دومین مسئله درباره این مطلب مهارت حل مسئله و قدرت تصمیم گیریست که مهارت حل مسئله‌ فرایندی است که طی آن فرد به طور سیستماتیک تلاش می‌کند برای چالش های روزمره خود راه حل پیدا کند و در تصمیم گیری به مهارت انتخاب بهترین گزینه در هنگام مواجه با موضوعی که چندین پاسخ داشته باشد مثل:

– تصمیم گیری احساسی که احساس فرد چه چیزی را درست می‌داند؟ نه اینکه چه فکری میکند.
– تصمیم گیری اجتنابی: فرد لزوم تصمیم گیری را انکار میکند امیدوار است همه چیز خود به خود درست شود .
– تصمیم گیری تکانه ای: فرد به سرعت بر اتفاقات ناگهانی تصمیم می‌گیرد.
-تصمیم گیری مطیعانه
-تصمیم گیری اخلاقی
-تصمیم گیری منطقی

فرزانه پیرو احمدی گفت: سومین مورد برای از بین بردن شک و بدبینی این زن و شوهر جوان به دلیل اینکه در فضای مجازی با هم آشنا شدند قطعا مسلم‌ است که به علت سن کم و عدم آگاهی کافی از زندگی زناشویی و نداشتن ارتباط درست دچار یک سری شک و بدبینی نسبت به هم شده اند .

یعنی به دلایلی دچار حساسیت های فکری شدند. باید این دو جوان بعد از مشاوره شخصیت A   ببینند “بد بینی و بد دلی” دارند یا خیر؟

این افراد گرایش دارند که به طور مزمن در تنش باشند تا بتوانند خودشان را از  تهدیدی که می‌شوند در امان نگه دارند این افراد مسئولیت احساسات را بر عهده خود نمی‌دانند بلکه بر دوش دیگران قرار می دهند، که همیشه به صورت متخاصم، تحریک پذیر و خشمگین هستند.

در پایان تاکید شد پدر و مادر این پسر خانواده و همچنین پسر و همسر جوانش به طور جداگانه به مشاوره خانواده مراجعه کنند تا مسائل شان از نزدیک مورد واکاوی و کار روانشناسی قرار بگیرد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سیزده + 16 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن