شهری

طرح جدید بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی در راستای محو گسست معنوی و فرهنگی بافت تدوین شده است

کد خبر : 44941

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد گفت: طرح جدید بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی در راستای پیوند معنوی و از بین بردن گسست فرهنگی بافت قدسی حرم منور امام هشتم (ع) تدوین شده است.

به گزارش صبح مشهد، حمید ضمیری روز دوشنبه در جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد افزود: اولین طرح تفصیلی این بافت در سال ۱۳۷۴ تصویب شد، طرحی که رویکرد آن نوسازی و حذف بافت قدیمی و جایگزینی مجتمع های بزرگ تجاری و اقامتی بود و اغلب صاحبنظران از رویکرد این طرح ناخرسند بودند.

وی ادامه داد: طرح جدید تفصیلی در سال گذشته تصویب و در سال جاری ابلاع شد که این طرح در راستای پیوند معنوی و از بین بردن گسست فرهنگی بافت قدسی حرم مطهر رضوی تدوین شده‌ است.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد گفت: این طرح با محوریت زیارت تهیه شده و کاربری‌های خدماتی نیز در اراضی دولتی در نظر گرفته شده است، کاهش ۵۰ درصدی زیربنای تجاری و حفظ ابنیه مذهبی بافت از دیگر رویکردهای این طرح است.

وی افزود: در طرح جدید حداکثر ارتفاع ساخت و ساز پنج تا ۶ طبقه برای حفظ حریم حرم مطهر رضوی دیده شده و طبق این طرح به هیچ عنوان نباید حرم مرکزیت خود را از دست دهد، حرم نباید در بین انبوه ساختمان‌های حجیم پوشیده شود.

ضمیری ادامه داد: تکریم سرمایه‌گذار و احقاق حقوق مکتسبه در طرح باید مورد توجه باشد، از ۱۴۳ پروژه سرمایه گذاری در این بافت که منجر به ایجاد حقوق مکتسبه شده ۹۰ پروژه مربوط به شهرداری، بانکها، آستان قدس رضوی و موارد مشابه است که در اجرای طرح جدید همراهی لازم را خواهند داشت.

وی گفت: بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی باید به گونه‌ای باشد که حرمت حرم و ارزشهای اسلامی حفظ شود.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی مشهد افزود: منشاء وجودی شهر مشهد، بارگاه منور حضرت امام رضا (ع) است و هر آنچه در شهر اتفاق می افتد باید در راستای منویات و احیای ارزشهای اسلامی باشد.

پس از گذشت ۲۶ سال از آغاز طرح توسعه بافت پیرامون حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) به منظور حفظ شأن و جایگاه حرم مطهر رضوی در سیمای شهر، استمرار هویت معنوی زیارت، ارتقای شاخص‌های خدمات عمومی و تسهیلات اقامتی برای تمامی اقشار، حمایت از جمعیت مجاور و احیای بافت تاریخی موجود، بازنگری طرح با هدایت وزارت راه‌ و شهرسازی و همکاری دستگاه‌های محلی از اواخر سال ۹۸ در قالب “طرح ویژه تفصیلی” در دستور کار قرار گرفت.

این طرح پیش از این در جلسه کمیسیون ماده پنج استان که به ریاست استاندار وقت خراسان رضوی برگزار شده بود، پس از بررسی اصلاحات نهایی مورد نظر، برای تصویب نهایی و ابلاغ به شورای عالی شهرسازی و معماری کشور ارسال شد که در نهایت اسفندماه پارسال با حضور وزیر وقت راه و شهرسازی و استاندار وقت خراسان رضوی در نشست این شورا به تصویب رسید.

در طرح گذشته متراژ تک پلاکهایی که امکان نوسازی داشت ٢۵٠ متر مربع بود در حالی که ٨٠ درصد پلاکهای منطقه کمتر از ٢٠٠ متر مربع وسعت داشت که در طرح جدید این ضابطه به ١۵٠ متر مربع کاهش یافته است. حداکثر ارتفاع برای ساخت و سازها در این بافت نیز ٢٣ متر تعیین شده است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ده − 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن