اسلاید شواقتصادی

رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد مطرح کرد:

میوه نوروزی میلیون ها زائر و مجاور رضوی را تامین خواهیم کرد/ دولت به جای تصدی گری، نظارت کند

کد خبر : 44865

رئیس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد گفت: متولی تنظیم بازار میوه عید در امسال هم جهاد کشاورزی است که از طریق سازمان تعاون روستایی اقلام مورد نظر در اختیار غرفه داران و بازارهای شهرداری قرار می‌گیرد و از طریق این بازارها عرضه می گردد.

به گزارش صبح مشهد، حیدر ساکن برجی روز شنبه در گفتگو با خبرنگار ما افزود: اتحادیه بار فروشان مانند گذشته رسالت خود را در زمینه ی تهیه و عرضه میوه بخصوص در این ایام را به خوبی انجام می دهد. قطعا در این ایام حداکثر درخواست را برای ورود میوه و تره بار در نظر داریم. مگر اینکه مشکل حمل نقل و برودت هوا مشکل ایجاد کند در غیر اینصورت به دلیل فراوانی میوه و صیفی جات هیچ مشکلی وجود ندارد.

وی ادامه داد: بخش تنظیم بازار یک نمونه کوچک از آن حجم عمده میوه و تره بار است که در این ایام مورد مصرف قرار می گیرد همچنین امسال فراوانی وجود دارد و مشکلی در عرضه وجود ندارد.

ساکن برجی در خصوص طرح تنظیم بازار شب عید گفت: این طرح علیرغم ناکارآمد بودن و بر اساس تجربه، طرح موفقی نبوده است. آنچه که ما رصد می‌کنیم در قبال هزینه ای که اتفاق می افتد خدمات شایسته ای به مصرف کننده ارائه نمی شود.

وی افزود: بعد از اعلام تعاون روستایی مبنی بر خرید سیب و پرتقال و قیمت تمام شده آن در سردخانه، باعث افزایش قیمت این محصولات در سراسر کشور شد و به همین دلیل قیمت آن از حد متعارف بسیار بالاتر بود که ناشی از هزینه های نامتعارف ذخیره سازی توسط تعاون روستایی بوده است و خرید به جای باغداران، از دلالان صورت گرفته بود.

رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد اظهارکرد: عده ی خاصی از این طرح بهره می برند و با توجه به بودجه ای که صرف می شود، چندان منفعتی برای کشاورز و مصرف کننده ندارد. گاها هزینه های اضافی اعمال می شود و هزینه های حمل نقل و سردخانه از قیمت متعارف خود بالاتر می رود، این هزینه بیشتر یعنی اینکه ما باید از بودجه ی خود مقدار بیشتری صرف این کار کنیم. عملا این شیوه چندان کمکی به کشاورزان نمی کند و عموما واسطه ها و دلالان سود اصلی را می برند.

وی ادامه داد: وقتی که در طول سال این صنف و صنوف مشابه تامین کننده این حجم از میوه و تره بار هستند برای آن چند شب چه اتفاق خاصی میخواهد رخ دهد؟ ما صنفی داریم به عنوان فروشندگان میوه و سبزی در سطح شهر، ما خیلی از امتیازات گروهی به عنوان بخش شهرداری را از جمله مالیات، برق، استفاده فضای عمومی و … را در میادین میوه و تره بار شهرداری حذف میکنیم. اما زمانیکه ما قیمت های این بازار را رصد میکنیم چندان تفاوتی مشاهده نمی شود و گاها قیمت ها نسبت به کیفیت بالاتر است، بنابراین شهرداری در این حوزه موفق عمل نکرده است.

ساکن‌برجی در بخش دیگر گفتگو با اشاره به مشکلات صنف بارفروشان مشهد بیان کرد: مالیات را باید همگان بر اساس تکلیف قانونی پرداخت کنند و ما هم مُصر هستیم که صنف ما حتما باید بر اساس اصول قانون مالیات را پرداخت کنند. مسئله و مشکلی که دارایی ما ایجاد کرده این است که بارنامه ها را مبنای تشخیص خود ملاک قرار داده اند و زیرساخت هایی که برای بارنامه تعریف کرده اند ناقص است.

وی گفت: اگر قرار است بارنامه ای صادر شود در لحظه صدور باید پیامک برای گیرنده ارسال شود تا گیرنده پیگیر شود که ایا این بارنامه ای که صادر شده محصول آن به دستش میرسد یا خیر.

رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد تصریح کرد: نرخی که در بارنامه قید می شود توسط کسی که بار را ارسال میکند ، نرخ واقعی نیست. نرخ محصول اساس آن بر این است که کشف قیمت آن در میدان صورت گیرد و به عرضه و تقاضا بستگی دارد. از طرفی ممکن است بارنامه ای به اسم شخصی صورت بگیرد اما محصول به دست آن شخص نرسد که در جهت توزیع عدالت باید مشکلات زیر ساختی در سامانه حل شود.

وی افزود: همچنین در دوران کرونا هم از همان روزهای اول، اعضای صنفی ما چند بیمارستان را به لحاظ ارسال میوه پوشش می دادند، همچنین همکاران ما علی‌رغم کاهش میزان فروش، تلاش خود را برای همراهی مردم انجام داده اند. اعضای صنفی ما نیز هرساله یک سری خانواده ها را شناسایی کرده و در ایام مختلف کمک های خود را به آنان می رسانند.

ساکن برجی در پایان تاکید کرد: هرچه دولت به نظارت خود بیشتر عمل کرده اما دخالت و تصدی گری خود را در امور اقتصادی کمتر کند، به مراتب به نفع مردم است و قشر آسیب پذیر بهتر به منافع خود می رسد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 + سیزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن