اسلاید شوشهری

رییس سازمان بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی مطرح کرد:

اگر ۱۰ درصد از سقط های جنین پیشگیری کنیم، سالانه ۹ هزار نفر به موالید استان اضافه خواهد شد

کد خبر : 44791

در مرکز “نفس” یا نجات فرزندان سقط از مادران خانواده‌های نیازمند که از سقط جنین خود صرف نظر کنند تا ۲ سال مورد حمایت‌های معیشتی قرار خواهند گرفت.

به گزارش صبح مشهد، دکتر محسن ذاکریان روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به چالشهای جمعیتی کشور و مسایل پیچیده در حوزه سقط جنین افزود: مرکز نفس یا نجات فرزندان سقط به منظور مقابله با سقط جنین فرزندان سالم توسط والدین از خرداد ماه امسال در مشهد راه اندازی شد و برای ایجاد آن در سایر شهرستانهای استان و کشور هم برنامه داریم.

وی بیان کرد: آمارها نشانگر آن است که روزانه دستکم هزار جنین در کشور و ۸۰ جنین در خراسان رضوی سقط می‌شوند.

وی خاطر نشان کرد: طبق بررسی‌های انجام شده ۲ درصد از سقط‌های جنین به علت مشکلات جسمی مادر در دوران بارداری و سه درصد جنین‌ها به صورت قانونی رخ می‌دهد و بقیه یعنی حدود ۹۵ درصد سقط‌ها که جنین های سالم و بدون نقص بوده به صورت خودخواسته انجام می‌شود.

وی بیان کرد: این در حالی است که ۹۳ درصد از جنین های سقط شده حاصل بارداری‌های مشروع است.

رییس بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی گفت: طبق تحلیل‌های انجام شده، ۳۰ درصد از سقط جنین ها بدلیل مسایل اقتصادی،۴۷ درصد به دلیل داشتن نیاز نداشتن به فرزند بیشتر و همچنین هفت درصد به‌ خاطر جنسیت جنین انجام می شود.

وی با اشاره به اقدامات مرکز نجات فرزندان سقط گفت: شناسایی مادرانی که قصد سقط جنین دارند اولین گام بود و در این زمینه با همه ماماها و پزشکان زنان و زایمان برای معرفی کسانی که قصد سقط داشتند، گفت وگو شد.

رییس بسیج جامعه پزشکی استان ادامه داد: در هفته ۵۰ نفر از مواردی که قصد سقط جنین دارند با مرکز نجات فرزندان سقط تماس حاصل می‌کنند و هم اینک ۵۲ نفر در مشهد و ۷۰ مورد در نیشابور از این حمایت‌ها برخوردار هستند.

وی ادامه داد: ۲۵ پزشک متخصص و ۲۳۰ ماما با مرکز مزبور همکاری دارند.

ذاکریان افزود: طبق برنامه ریزی انجام شده اگر ما بتوانیم از ۱۰ درصد سقط های جنین در خراسان رضوی پیشگیری کنیم، سالانه ۹ هزار نفر به موالید استان اضافه خواهد شد.

فعالیتهای بسیج جامعه پزشکی در دوران شیوع کرونا

رییس بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنانش گفت: بسیج جامعه پزشکی در زمینه کرونا با اقدامات حمایتی، آموزشی، پیشگیری و تزریق واکسیناسیون از روز نخست شیوع این بیماری از هیچ تلاشی دریغ نکرده است.

ذاکریان افزود: تامین اقلام بهداشتی برای ۲۷ هزار بیمار خاص، ساماندهی و شیفت‌بندی هزار نفر متقاضی همراهی و کمک به بیماران کرونا، آموزش هفت هزار نفر برای فرهنگ‌سازی رعایت پروتکلهای بهداشتی در بین مردم و سازماندهی یک هزار و ۲۰۰ نفر برای آوزش ۸۰۰ هیات مذهبی و تقویت رعایت بهداشتی در محرم سالهای ۹۸ و ۹۹ توسط سلامت یاران حسینی از اقدامات انجام شده در این زمینه به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: اجرای طرح مسجد سنگر سلامت در ۲ هزار و ۵۵۰ مسجد، راه اندازی نقاهتگاه برای بیماران کرونایی، تزریق ۲۷۰ هزار دز واکسن در خراسان رضوی بویژه در مساجد محلات حاشیه شهر مشهد، طراحی و تجهیز ۱۰ اتوبوس سیار در مشهد و تزریق ۱۱۴ هزار دز واکسن بدین طریق از دیگر اقدامات بسیج جامعه پزشکی استان است.

رییس بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی گفت: تداوم طرح شهید سلیمانی در موج سوم و چهارم کرونا، انجام واکسیناسیون خانه به خانه در شهرک شهید باهنر مشهد، ویزیت رایگان هفتگی و مستمر در ۱۵ نقطه حاشیه شهر ، برپایی کرسی آزاد اندیشی واکسن کرونا و رهگیری ۲۲۱ هزار بیمار کرونایی از دیگر اقدامات این نهاد به شمار می‌روند.

منبع: ایرنا خراسان رضوی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن