شهری

۱۲ ساختمان زندان در خراسان رضوی نیمه تمام مانده است

کد خبر : 42608

مدیرکل زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان رضوی گفت: هم اکنون ۱۲ پروژه احداث و انتقال زندان به خارج از شهرها در این استان نیمه تمام مانده است.

به گزارش صبح مشهد به نقل از اداره کل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان رضوی، سعید سرباز جانفدا در جریان بازدید نمایندگان مردم مشهد و کلات از زندان مرکزی مشهد افزود: تکمیل پروژه های عمرانی در زندان‌های استان مورد تأکید است اما به دلیل عدم تخصیص اعتبار کافی پس از سال‌ها هنوز به بهره برداری نرسیده و برخی از آنها در حال مستهلک شدن می باشند.

وی با اشاره به آسیب‌های استقرار زندان‌ها در بافت شهری بر لزوم انتقال زندان مرکزی مشهد به خارج از شهر به عنوان یک اولویت اجتماعی و امنیتی تأکید کرد و گفت: پس از ۲۰ سال پیگیری، امسال زمین احداث زندان مشهد در خارج از شهر تملک شده و با تعامل و هم افزایی نهادهای مسوول و حمایت قانونی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به زودی فرآیند ساخت این پروژه در کوتاهترین زمان ممکن آغاز خواهد شد.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی نیز در جریان این بازدید گفت: انتقال زندان ها به ویژه زندان مرکزی مشهد به خارج از شهر مسئله مهمی است که به عنوان یک اولویت، نمایندگان مردم مشهد آن را پیگیری خواهند کرد و لازم است تمامی ظرفیت های اجرایی و قانونی تا حصول نتیجه مطلوب در این فرآیند به کارگیری شوند.

حجت الاسلام والمسلمین حسین حسین زاده بحرینی افزود: نگاه به زندان و زندانی در جامعه باید اصلاح شود چرا که در نظام اسلامی زندان تنها محل تحمل کیفر نیست و در واقع یک مرکز تربیتی مبتنی بر تعالیم علمی، انسانی و اسلامی است.
وی ادامه داد: سایر نهادهای اجتماعی و حمایتی نیز در پیشگیری از وقوع جرم و مراقبت و حمایت از زندانی و خانواده وی وظایفی دارند که باید در این زمینه نقش آفرینی کنند.

لزوم استفاده از مجازات‌های جایگزین زندان

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: رویکرد تربیتی در زندان محسوس است و نحوه مدیریت در زندان های استان باعث دلگرمی است.
وی خواستار برنامه ریزی مناسب برای پایش قضایی و رسیدگی مستمر به پرونده زندانیان به عنوان یک عامل موثر در کاهش جمعیت کیفری شد و افزود: رویکرد قضایی باید به سوی مجازات های جایگزین، استفاده از نظام نیمه آزادی و بهره گیری از ظرفیت های قانونی برای عدم ورود به زندان افرادی که ضروتی به حبس آنها نیست، تغییر کند.

دیگر نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی نیز در بازدید از اندرزگاه زنان زندان مرکزی مشهد گفت: زندانی شدن زنان به عنوان مادر خانواده آسیب های جدی اجتماعی و فرهنگی به دنبال داشته و هزینه های غیرقابل جبران برای جامعه به همراه دارد و می تواند باعث انحراف و آسیب اعضای خانواده شود.
فاطمه رحمانی افزود: اغلب تحمیل شرایط اجتماعی و اقتصادی در زنان باعث ارتکاب جرم می شود که این واقعیت نقش جامعه و وضعیت اقتصادی را در ارتکاب جرم برجسته می کند.

وی ادامه داد: تمام ارکان جامعه در برابر زندانیان به عنوان افراد آسیب دیده مسوول هستند و اصلاح و تربیت زندانیان نیازمند عزم اجتماعی است.
در این بازدید رحمانی با پرداخت بدهی یکی از زنان زندانی موجبات آزادی وی را فراهم کرد.

۱۱ زندان، یک کانون اصلاح و تربیت و همچنین اردوگاه حرفه‌آموزی و کاردرمانی چناران در خراسان رضوی تحت مدیریت اداره ‌کل زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی این استان قرار دارند.

بر اساس اعلام مسوولان قضایی، استان ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی ۱۷ هزار زندانی دارد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 + 20 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن