زندگی

غر زدن‌های دختر ۵ ساله‌ام موقع خرید، آبرویم را برده است

کد خبر : 44007

مشکلی که من و خانمم با دختر پنج ساله‌ام داریم، مربوط به زمان‌هایی است که به خرید می‌رویم. مدام می‌گوید که فلان چیز را بخریم و فلان چیز را نخریم. موقع خرید لباس برای خودش هم خیلی نظر می‌دهد. آن‌قدر هم غر می‌زند که اعصاب من و مادرش خرد می‌شود و آبروی‌مان می‌رود. راهنمایی کنید؟

نویسنده : فهیمه ملکی| روان‌شناس بالینی دانشگاه علوم‌بهزیستی و توان بخشی

صبح مشهد– پدر گرامی، توجه داشته باشید دختر شما در سنى است که تا حدى استقلال و توانایی‌هایى را براى انجام کارهاى فردى کسب کرده است و براى حفظ این استقلال و خودمختارى تلاش می‌کند. او حتى با والدین هم بر سر این مسئله دچار چالش مى‌شود. از طرف دیگر به دورانى نزدیک مى‌شود که باید با قانون‌ها و محدودیت‌هاى دنیاى واقعى آشنا شود و تحمل شنیدن «نه» در مقابل خواسته‌‌هایش را پیدا کند؛ و اما چند توصیه به شما:

با کمک کودک، فهرست خرید تهیه کنید
با توجه به دلایل مطرح شده براى این‌که هم به استقلال کودک خود احترام بگذارید و هم به او کمک کنید که تحمل نرسیدن به خواسته‌هایش را داشته باشد، مى‌توانید قبل از رفتن به خرید با نظر کودک‌تان فهرستی از وسایل مورد نیازش را تهیه کنید. این کار را مى توانید به صورت بازى و نقاشی با او انجام دهید. در ضمن بازی تان می‌تواند قوانینی داشته باشد مثلا کودک وسایلى را که نیاز دارد نقاشی کند. از بین وسایلی که کودکتان نقاشی کرده است چند مورد از آن‌هایى را که بیشتر مورد نیاز است،به همراه خود کودک انتخاب کنید و براى خرید آن‌ها به بازار بروید. کودک مى‌تواند این فهرست را هنگام خرید با خودش داشته باشد چراکه این کار مى‌تواند از شروع بحث و بهانه گیرى‌هاى کودک جلوگیرى کند.

با کودک وارد بحث نشوید
در مواقعى که کودک‌تان هنگام خرید خواسته‌اى دارد، ابتدا خواسته او را گوش کنید و فورا مخالفت نکنید. اگر مخالف بودید و قصد داشتید به خواسته او عمل نکنید، علت مخالفت‌تان را با او درمیان بگذارید. بعد از این‌که علت مخالفت را گفتید با کودک وارد بحث نشوید. سعى نکنید با گفتن علت‌هاى مختلف او را قانع کنید، این‌کار به بحث و تنش بیشتر با کودک منجر مى‌شود.

تسلیم غر زدن‌های کودکتان نشوید
همان‌طور که در پیامک‌تان اشاره کرده‌اید، کودک ممکن است زیاد اصرار کند یا قشقرق به راه اندازد و آبروی شما را ببرد. اگر در این مواقع خواسته‌اش عملى شود، یاد مى گیرد که از این راهکار بیشتر استفاده کند. به همین دلیل در این مواقع نباید تسلیم سر و صدا و قشقرق کودکتان شوید. تا جایی‌که برایتان ممکن است، آن را ندیده بگیرید و با هر اصرار کودک، مى‌توانید همان یک جمله‌اى را که اول گفتید، تکرار کنید، نیازى به توضیح بیشتر و دادن وعده‌هایی براى آینده یا پیشنهادى جایگزین نیست. اگر این رفتار تکرار مى‌شود، می‌توانید از قبل با کودکتان قرار بگذارید که در صورت تکرار آن، خرید را ادامه نمى‌دهید یا از محروم کردن کودک از یک فعالیت مورد علاقه‌اش به عنوان تنبیه استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنم اگر خرید مطابق توافق و فهرست تهیه شده انجام شد، یک تشویق کوچک را براى پایان خرید در نظر بگیرید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 − 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن