پایتخت فرهنگ اسلامی

اطلس «تاریخ اسلام» از بی‌بدیل‌ترین منابع جغرافیایی در کتابخانه آستان قدس رضوی

کد خبر : 43992

اطلس «تاریخ اسلام» اهدایی حسین مونس یکی از بی‌بدیل‌ترین اطلس‌ها در کتابخانه آستان قدس رضوی است که به ارائه گزاره‌های تاریخی قبل از اسلام تا عصر حاضر با رویکرد جغرافیایی می‌پردازد.

به گزارش صبح مشهد، فاطمه فخری؛ کارشناس کتابخانه تخصصی جغرافیای کتابخانه آستان قدس رضوی با بیان این مطلب به معرفی منابع غنی موجود این کتابخانه تخصصی پرداخت و نمونه هایی از این منابع را منحصر به فرد عنوان کرد.

وی، به اطلس «شیعه» اهدایی رسول جعفریان به‌عنوان یکی دیگر از نفیس‌ترین اطلس‌های کتابخانه آستان قدس رضوی اشاره کرد و گفت: اطلس شیعه از جمله آثار ارزشمند این کتابخانه است که برای اولین‌بار در سال ۱۳۸۷ با هدف سیر پیدایش تشیع با تأکید بر ارائه نقشه‌‌های تاریخی به چاپ رسید.

فخری، نقشه‌های با مقیاس ۱:۲۵ هزارم استان خراسان رضوی که در کتابخانه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود را مجموعه‌ای منحصر به فرد عنوان کرد که نمونه آن در دیگر کتابخانه‌های سطح کشور یافت نمی‌شود.

وی ادامه داد: یک نسخه از ۲ هزار نسخه کتاب آبی ‌‌earth که در سطح جهان به چاپ رسیده در کتابخانه آستان قدس رضوی موجود است که دیگر این کتاب مرجع بازچاپ نخواهد شد.

فخری همچنین نقشه‌های سیاسی و عملیات جنگی و همچنین نقشه‌های عملیات نیروی زمینی و خلیج فارس را از شاخصه‌های موجود در این کتابخانه تخصصی عنوان کرد.

وی با اشاره به نگهداری ۱۹ هزار و ۹۹۶ منبع جغرافیایی در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اظهار کرد: این منابع چهار هزار نقشه،۹ هزار و ۳۰۴ فایل نقشه، پنج هزار و ۳۴۴ کتاب، ۶۸۰ پایان‌نامه، ۳۸۰ اطلس و ۲۸۴ نرم افزار را شامل می شود.

فخری، دیجیتال‌سازی تمامی نقشه‌ها، پایان‌نامه‌ها و اطلس‌ها به‌منظور ارائه خدمات غیر حضوری به محققان سراسر کشور را از جمله خدمات این کتابخانه تخصصی برشمرد و افزود: ارائه مشاوره تخصصی به مراجعان در مقاطع ارشد و دکترا در موضوعات جغرافیایی از دیگر خدمات کتابخانه است.

گفتنی است؛ کتابخانه تخصصی جغرافیا آستان قدس رضوی واقع در حرم مطهر، بست شیخ طوسی، کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، از ساعت ۷ تا ۱۳:۳۰ روزهای شنبه تا چهارشنبه و از ساعت ۷ تا ۱۲:۳۰ پنج‌شنبه‌ها (به استثنای روزهای تعطیل رسمی) پذیرای علاقه‌‌مندان است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن