اقتصادی

رئیس کمیسیون تجارت اتاق خراسان رضوی:

توسعه تجارت با همسایگان، نیازمند تسهیلگری و فراهم شدن زیرساخت‌های تجاری است

کد خبر : 43757

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: دولت سیزدهم راهبرد خود را بر ارتقای تعاملات و بهبود دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه متمرکز نموده و این اقدام ارزشمند است اما توسعه تجارت با همسایگان و به ویژه کشورهای آسیای میانه، نیازمند تسهیلگری و فراهم شدن زیرساخت‌های تجاری است.

به گزارش صبح مشهد؛ «محمدحسین روشنک» در جلسه این کمیسیون که با محوریت ارتقای روابط تجاری با کشور تاجیکستان و طرح مشکلات و چالش‌های فعالان حوزه بازرگانی خارجی برگزار شد، عنوان کرد: بازار مطلوبی در منطقه آسیای میانه و در مجموع کشورهای همسایه ایران فراهم است اما بالفعل‌سازی ظرفیت این بخش، تنها در گرو حمایت از صادرات و صادرکنندگان و تسهیل‌گری حداکثری می‌باشد. قطعا یکی از راهکارهای بهره گیری حداکثری از این ظرفیت، حرکت به سمت تجارت آزاد است. یک برنامه دقیق و جامع باید به نسبت بازارهای هدف و کالاهای وارداتی مورد نیاز تدوین شود و در راهبردهای اجرایی مورد اقدام قرار بگیرد.

او نقبی به سفرهای اخیر رئیس جمهوری کشورمان زد و از اثرات مثبت آن سخن راند و متذکر شد: قطعا این تعاملات باب ارتباطات بهتر و بیشتر را با همسایگانی همچون ترکمنستان، تاجیکستان و… می گشاید. تلاش هایی نیز از سمت استانداری خراسان رضوی برای احیای ظرفیت های تجارت با افغانستان انجام گرفته که در خور تقدیر می باشد.

روشنک از دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی سخن گفت که در حوزه سرمایه گذاری خارجی وجود دارد و باعث می شود تا به رغم ظرفیت های موجود، جذب سرمایه های جدید دشوار شود و خاطر نشان کرد: طبیعتا هر تلاش منتج به نتیجه برای جذب و رشد سرمایه گذاری خارجی در کشور، منوط به تسهیل‌گری و بهبود محیط کسب و کار و ضمانت امنیت برای سرمایه گذاری‌های صورت گرفته است. فعالان اقتصادی و صادرکنندگان از سیاست‌های متناقض در حوزه ارزی خسته شده اند و درخواست آن ها ثبات در سیاستگذاری ها و کمک به شکل‌گیری تجارت آزاد است. فعالان حوزه تجارت خارجی باید واردات و صادرات را با همان بهای ارزی انجام دهند که در بازار فراهم است و تنها اثبات نمایند که ارز به کشور وارد شده و دیگر نرخ آن نباید مهم تلقی شود.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی خراسان رضوی متذکر شد: قطعا حذف رانت های ارزی و تک نرخی شدن آن، مورد مطالبه فعالان اقتصادی نیز هست اما در این بزنگاه دشوار اقتصادی، حذف ارز ترجیحی در معنای شکل‌گیری اثرات تورمی جدی برای جامعه است و از این جهت دولت باید بسیار هوشیارانه و با برنامه‌ریزی در این حوزه اقدام کند.

رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان همچنین به برگزاری ششمین نمایشگاه اختصاصی کشورمان در تاجیستان اشاره و از آمادگی این اتاق برای کمک به این رویداد خبر داد.

ارتقای دیپلماسی اقتصادی و توسعه روابط تجاری؛ از مهم‌ترین سیاست‌های دولت سیزدهم

مرتضی اشرفی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی نیز در ادامه پشت تریبون قرار گرفت و بیان کرد: دولت سیزدهم همت جدی برای ساماندهی بحث ارز و تجارت خارجی داشته و سیاستگذاری‌های جدی در این رابطه انجام داده است. در ۸ ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه، عرضه ارز نیمایی افزایش داشته است و این موضوع جای تقدیر از فعالان بخش تجارت خارجی دارد.

وی اشاره ای به تلاش های استان برای بهبود تعاملات با کشورهای همسایه داشت و گفت: استانداران سابق و فعلی این خطه سفرهایی به افغانستان داشته اند و مذاکراتی به منظور تسهیل روند تجارت دو کشور داشته اند. امیدواریم در آینده با ثبات بیشتر در این کشور همسایه، شاهد رشد دوباره بازار کالاهای ایرانی باشیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار با اشاره به تمرکز سیاست‌های دولت بر دیپلماسی اقتصادی و توسعه مراودات تجاری با همسایگان، گفت: سفرهای رئیس جمهوری کشورمان به ترکمنستان، تاجیکستان و… توانست باب گفتگوهای موثرتر را بگشاید و در آینده شاهد تحولات بهتر و بیشتر نیز خواهیم بود.

اشرفی ادامه داد: استقرار نماینده بانک مرکزی که دارای قدرت اجرایی باشد، در استان یا در شرق کشور نیاز مهم و بزرگی است‌ که این مسئله مطالبه مشترک بخش خصوصی و دولتی می‌باشد.

برگزاری ششمین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان

قدمیاری معاون برنامه ریزی نمایشگاه بین المللی مشهد در ادامه از برگزاری ششمین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان خبر داد و اظهار کرد: نمایشگاه بین‌المللی مشهد طی سنوات مختلفی، نمایشگاه‌های اختصاصی خود را در این کشور همسایه برگزار کرده است. آخرین نمایشگاه برگزار شده پس از ۸ سال وقفه، با رایزنی‌های گسترده و با توجه به شرایط تحریم و نوسانات ارزی، به منظور گسترش روابط تجاری، اقتصادی و شناسایی بازار هدف، میان ایران و تاجیکستان در سال ۹۸ برگزار شد و امیدواریم امسال نیز اتفاقات شاخص و دستاورد ارزشمند از این نمایشگاه و تعاملات اقتصادی دو کشور، حاصل آید.

وی توضیح داد: این نمایشگاه مقرر است که با حضور واحدهای تولیدی و خدماتی در سطح کشور از تاریخ ۷ لغایت ۱۰ اسفند ماه ۱۴۰۰ در تاجیکستان برپا شود.

وی از تشکل های اقتصادی استان برای مشارکت در این رویداد، دعوت به عمل آورد.

منبع: روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سیزده − 11 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن