یادداشت روز

پیگیری ایجاد ردیف مستقل حاشیه شهر در لایحه بودجه ۱۴۰۱

کد خبر : 43722

strong>یک تشکل غیر دولتی و مردمی به نام شورای هماهنگی رسانه‌های حاشیه شهر مشهد در بیانیه‌ای خطاب به مسئولین خواستار ایجاد ردیف مستقل حاشیه شهر در لایحه بودجه ۱۴۰۱ شدند.

به گزارش صبح مشهد در نسخه ای از این بیانیه که به تحریریه صبح مشهد رسیده آمده است:

حاشیه شهر مشهد با بیش از یک ونیم میلیون نفر سکنه، از لحاظ قیاس عددی، جمعیتی معادل چند استان کشور را در خود جای داده و عملا اگر به عنوان یک شهر مجزا لحاظ شود می تواند به عنوان هشتمین شهر پرجمعیت کشور در نظر گرفته شود! ۸ پهنه بزرگ شهری که دارای شبکه مسائلی است که برخی از آنها در سطح بحرانی قراردارند و حل آنها نیازمند بودجه‌ای مستقل در سطح ملی است. موضوعی که اکنون با چالشی اساسی روبرو شده و بدون مطالبه جدی و مستمر در رسانه‌های استان میسور نخواهد شد.

صورت مساله ای که پاک شد!
موضوع بودجه حاشیه شهر مشهد در سال‌های گذشته نیز با مشکلاتی در تامین و تخصیص همراه بود، اما امسال علی‌رغم روی‌کار آمدن دولت مردمی، این ردیف بودجه‌ای به صورت کامل حذف شده است. اگر کمی به عقب برگردیم، سال۹۳ بود که رهبر معظم انقلاب در یکی از سفر‌های خود به مشهد در جمع مسئولان خراسان رضوی، دستور دادند که مسائل حاشیه شهر مشهد، سامان دهی و رسیدگی شود که البته بعد از آن نیز همواره یکی از دغدغه‌های مهم ایشان بوده است. شاید تعریف ردیف بودجه‌ای با عنوان «رسیدگی به حاشیه شهر مشهد» در آلبوم اقتصادی سال۹۴ پاسخی از جانب مسئولان وقت برای این دغدغه ایشان بود؛ هرچند پاسخ درخوری نبود و این ردیف به یکی از ردیف‌های پرحاشیه آلبوم اقتصادی کشور برای شهر مشهد تبدیل شد.

سیر تغییرات این ردیف بودجه به صورتی بود که پس از کاهش فراوان سرانجام از قانون برنامه وبودجه سال ۹۸ حذف شد. البته پیش از پاک شدن این ردیف از آلبوم اقتصادی کشور نیز تخصیص‌ها بسیار ناچیز و در برخی سال‌ها حتی صفر بوده است. اما تکرار این رویه ناصواب و حذف کلی ردیف بودجه در لایحه ۱۴۰۱ در دولتی که داعیه‌دار انقلابی‌گری و حمایت از محرومین است جای تامل و گلایه دارد.

هرچند به اذعان حضرات این بودجه در سایربخش‌ها دیده شده اما حذف عنوان حاشیه‌شهر باعث خواهد شد همین اندک توجه سیستمی به این مناطق کم‌برخوردار و مهجور نیز در اذهان مسئولین دولتی به فراموشی سپرده شود. لذا ضرورت این مطالبه از دولت مردمی، در گستره‌ی‌ همه رسانه‌های استان بر هر دغدغه‌مندی مشهود و مفروض است.

مطالبه اول از مسئولین: حاشیه را دریابید
«شورای هماهنگی رسانه‌های حاشیه شهر مشهد» نیز حسب رسالت ذاتی خود قصد دارد در راستای مطالبه‌گری و احقاق حقوق این مناطق با کمک و همراهی تمامی رسانه‌های عدالت محور، بحث را به صورت جدی و مستمر تا حصول نتیجه پیگیری نماید. لذا در مرحله اول از ریاست محترم جمهور، جناب آقای رییسی و همچنین از نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی بخصوص نمایندگان محترم مشهد و سردار نظری استاندار محترم خراسان رضوی استدعا داریم تا با بازنگری در این رویه ناعادلانه، ردیف بودجه‌ای مخصوص برای حاشیه شهر به ویژه در مشهدالرضا(ع) در نظر گرفته شود. همچنین از مسئولین نظامی که به فرموده بنیانگذار کبیر آن متعلق به همین کوخ‌نشینان است تقاضا داریم در تخصیص منابع و توزیع امکانات با عدالت علوی نسبت به این مناطق رفتار کنند.

درخواست از رسانه‌ها: لطفا مطالبه کنید
از تمامی رسانه‌های حقیقت‌جو نیز درخواست می‌کنیم تا حتی به صورت مستقل، با پرداختن مستمر به این موضوع درقالب یک پرونده خبری، ورود کرده و همراه وهم‌قدم با سایر رسانه ها، گامی موثر در جهت ایجاد عدالت‌ در تخصیص منابع و بودجه به حاشیه‌شهر مشهد بردارند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 + دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن