استانی

۷۰ درصد منازل روستایی کوهسرخ غیرمقاوم اند!/ هشدارهای زلزله ۴ ریشتری

کد خبر : 43692

زمین لــرزه ۴ ریشتری پنج شنبه شب ریوش در شهرستان کوهسرخ و پس از آن شش پس لرزه دیگر با فاصله کوتاه که منجر به ایجاد رعب و وحشت بین اهالی روستای دهمیان از توابع دهستان تکاب شد هر چند خوشبختانه تلفات جانی و خسارت مالی به همراه نداشت اما بار دیگر هشداری جدی برای توجه به مقاوم سازی خانه های روستایی در منطقه زلزله خیز نزدیک به گسل معروف درونه بود. طبق اظهارات فرماندار کوهسرخ، ۷۰ درصد منازل مسکونی روستایی کوهسرخ خشت و گلی و غیر مقاوم در برابر زلزله هستند و فقط ۳۰ درصد آن ها طی یک دهه اخیر مقاوم سازی شدند.

خراسان نوشت: وقوع چنین زمین لرزه هایی در این منطقه که نزدیک به گسل بزرگ درونه است در واقع زنگ خطری است که باید علاوه بر مقاوم سازی منازل مسکونی با رعایت استانداردهای ملی ساختمان، از ساخت و سازهای غیر مجاز و غیر مقاوم نیز پرهیز کرد. گسل درونه به طول بیش از ۷۰۰ کیلومتر پس از گسل اصلی زاگرس، طویل ترین گسل ایران است که از شرق رودخانه هیرمند در خاک افغانستان تا منطقه انارک در شمال شرق نایین به صورت خمیده امتداد یافته است. این گسل در مناطق شرق ایران از ۱۰ کیلومتری تایباد، ۲۰ کیلومتری سنگان و خواف و از داخل شهرهای تربت حیدریه، کاشمر و بردسکن عبور می کند.

مکانیسم اصلی گسل درونه امتداد لغزنده چپ گرد بوده و فعالیت آن در سال‌های ۱۹۰۳ و ۱۹۲۳ میلادی موجب وقوع زلزله های ویرانگری در مناطق کاشمر و تربت حیدریه شده است.

فرماندار و رئیس ستاد مدیریت بحران کوهسرخ با اشاره به این که زلزله ۴ ریشتری پنج شنبه شب ریوش که کانون آن روستای دهمیان از توابع دهستان تکاب بوده است تا ساعت ۲۲:۳۰ همان شب شش پس لرزه نیز داشته است، گفت: بزرگ ترین این پس لرزه ها ۳٫۶ ریشتر و کمترین آن ۲٫۵ ریشتر بوده است. رضا رمضانی با اذعان به این که وقوع این زمین لرزه باعث اضطراب و نگرانی ساکنان این روستا شده بود، افزود: پس از وقوع زمین لرزه دو تیم هلال احمر به همراه نیروهای بسیجی و نیروی انتظامی به روستا اعزام شدند. وی با اشاره به سرد بودن هوا گفت :تعداد زیادی از مردم در مساجد، تکایا و مدارس اسکان داده شدند.رمضانی یادآور شد: خوشبختانه این زمین لرزه خسارت جانی و مالی نداشته است. فرماندار کوهسرخ با اشاره به آماده باش اعضای ستاد بحران در این شهرستان از زمان وقوع زمین لرزه خاطر نشان کرد: به دلیل کمبود امکانات در شهرستان تازه تأسیس کوهسرخ در همان لحظات اولیه با فرمانداران شهرستان های کاشمر و خلیل آباد هماهنگی های لازم انجام شد تا در صورت نیاز از امکانات و توان این دو شهرستان استفاده کنیم.

قول مسئولان برای بهره برداری از مرکز درمان بستر ریوش
رئیس مدیریت بحران کوهسرخ با اشاره به این که به رغم مستقل شدن شبکه بهداشت و درمان کوهسرخ همچنان در برخی امور با کاشمر مشترک است، تصریح کرد: با توجه به قول مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد مقرر شده که مرکز درمان بستر ریوش که دارای بخش های اورژانس و زایمان است و امکان مراقبت ۴۸ ساعته از بیماران را دارد تا دهه فجر به بهره برداری برسد.

کوهسرخ، هلال احمر ندارد
رضا پور رئیس جمعیت هلال احمر کاشمر نیز با اشاره به این که در منطقه کوهسرخ متأثر از گسل درونه بعضا زلزله هایی رخ می دهد، با اذعان به این که کوهسرخ فاقد نمایندگی و شعبه ای از هلال احمر است، افزود: در صورت بروز حادثه و نیاز به حضور نیروهای هلال احمر در راستای شرح وظایف و ماموریت ها درخصوص اعزام نیرو اقدام می کنیم.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کاشمر و کوهسرخ با اشاره به این که منطقه ترشیز شامل شهرستان های کاشمر، خلیل آباد، بردسکن و کوهسرخ در مسیر گسل درونه قرار دارد، گفت: با توجه به مخاطرات طبیعی متعدد از جمله زلزله، سیل، فرونشست زمین و … این منطقه در محدوده ای پرخطر به لحاظ مخاطرات طبیعی قرار دارد که می طلبد با توجه به بافت فرسوده حداکثری، ساکنان این مناطق برای مقاوم سازی واحدهای مسکونی خود اقدام کنند.

میری با اذعان به این که ۷۰ درصد منازل مسکونی روستایی در شهرستان تازه تاسیس کوهسرخ نیاز به مقاوم سازی دارد، افزود: ضروری است دستگاه های متولی از جمله سازمان مسکن و شهرسازی، نظام مهندسی ساختمان، بنیاد مسکن انقلاب، وزارت کشور، فرمانداری و بخشداری در امر نهادینه کردن آموزش و اجرایی کردن اصول و ضوابط فنی در ساخت و ساز درباره انجام رسالتشان اهتمام بیشتری داشته باشند.

وی با بیان این که در ۲۸ روستای کوهسرخ با جمعیت بیش از ۲۰ خانوار، شش هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی وجود دارد، خاطر نشان کرد: هم اکنون تنها دو هزار و ۲۰۰ واحد روستایی مقاوم سازی شده که ضروری است ساکنان این روستاها با دریافت تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی برای مقاوم سازی منازلشان اقدام کنند.

رئیس بنیاد مسکن کاشمر و کوهسرخ افزود: تسهیلات مقاوم سازی مسکن با کارمزد ۵ درصد و بازپرداخت ۲۰ ساله است که قرار است با مصوبه جدید دولت این مبلغ تسهیلات به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یابد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن