اسلاید شویادداشت روز

کاهش حوادث ناشی از کار

مرگ خاموش کارگران

کد خبر : 43430

سهرابی؛ نماینده کارگران در شورای عالی حفاظت وزارت کار

صبح مشهد– امروز با توجه به سرعت تولید دستگاه‌ها وپیچیدگی آن به دلیل افزایش تولید وبهره وری کارفرما و عدم تمرکز کارگران بابت مشکلات معیشتی و اقتصادی وهمچنین عدم تناسب بازرسین کار شاهد هستیم این عوامل باعث حوادث ناشی از کار وافزایش صدمات جرحی یا فوت می شوند .

وهمچنین بیماری‌های حرفه ای که مولود عدم استاندارد های محیط کار می باشد نیز موید تسریع سلب حیات از بازنشستگان می شود . چراکه اینگونه بیماری‌ها همانند بیماری HAV بصورت مزمن وطی سالیان عمل می کنند که اگر بخواهیم نسبت به این بیماری‌های حرفه ای و حوادث ناشی از کار پیشگیری نماییم نیاز است داده های صحیحی داشته باشیم که در این حوزه متاسفانه آمار متناقضی وجود دارد ونمی توان مبنای صحیحی داشته باشد.

وزارت کار یا ادارت کار استان ها معمولا آمارهایی دارند که غالبا فرد بیمه شده بصورت موردی ارجاع می شود واین داده ها را به دلیل کارفرمایانی که فرار بیمه ای یا کارگاه زیر پله ای دارند نمی توان در آمارها لحاظ نمود.

از آن طرف نیز آمارهای پزشک قانونی و اورژانس و آتش نشانی می تواند به واقعیت نزدیک باشد و برمبنای آن بتوان برنامه ریزی کرد و بعد در مورد آمار ها بتوان اعلام نمود که چقدر توانسته ایم با آموزش های لازم میزان حوادث را کاهش دهیم.

بعنوان مثال در پروانه تایید صلاحیت ایمنی که توسط اداره کار تمدید یا مجوز صادر می شود کارگران باید آموزش های ایمنی را ببینند معمولا با واقعیت منطبق نبوده فرد با ۲ نفر کارگر تاییدیه می گیرد در حالی که در مناقصه بیش از ۵۰ یا بیشتر درگیر پروژه هستند پس با توجه کارهای عمرانی وغیر عمرانی میزان آموزش متناسب با نیروهای انسانی نمی باشد که می توان آموزش را که یکی از مهم ترین علت تامه پیشگیری از حوادث را دانست این عدم آموزش سهم بسزایی در حوادث ناشی از کار داشته باشد.

مطلبی دیگر که باید به آن اشاره کرد باتوجه کاهش ساخت وساز که بالاترین آمار را در حوادث ناشی از کار رادارد طبیعتا با اینگونه حوادث نیز کاهش خواهد یافت . ونمی توان اظهار نمود که ما توانستیم آمار را کاهش دهیم.

درپایان باید اشاره کرد با توجه به قوانین کار که صراحت در خصوص عدم رعایت نکات ایمنی تکالیف لازم را جهت برخورد قهری توسط بازرسین کار اعلام نموده است می توان از ظرفیت این قوانین به نحو صحیح استفاده کرده ودر پیشگیری سلامت کارگران و سالم سازی محیط کار گام های موثری برداشت.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن