یادداشت روز

جشن تولد برای برجام

کد خبر : 53083

نویسنده: غلامرضا بنی اسدی

مبنای مذاکرات رفع تحریم، همان توافق برجام است و در این ارتباط چارچوب جدیدی را نداریم.”

سخنگوی وزارت امور خارجه با این خبر، راه را بر دیگر گمانه‌ها هم بست و گفت، “خبرهایی مطرح شده از جمله توافق موقت و… اینها را گمانه زنی رسانه‌ای می‌دانیم و یا اخباری که برخی طرف‌ها با انگیزه‌های خاص سیاسی با هدف بر هم زدن روند جاری مذاکرات ترویج می‌دهند. مذاکره‌ برای توافق موقت و یا ترتیبات جدیدی که جایگزین برجام باشد را تأیید نمی‌کنیم.” آنچه سخنگوی دستگاه دیپلماسی می‌گوید معنایش می‌شود این که حرف بسیاری، باد هوا هم نیست. آنان که برجام را لاشه‌ای متعفن می‌خواندند حالا باید در شامه خود تردید کنند. کسانی که مرده می‌پنداشتند آن را حالا باید برایش جشن تولد بگیرند. کسانی که آن را آتش می‌زدند باید سیاهی دود را در چهره خود ببینند. مرده، زنده نشده است حتی اگر دوستان ارزشی ید بیضا برای خود قائل باشند.

تعفن هم به عطر شامه نواز تبدیل نمی‌شود حتی اگر حضرات مدعی، بر آن گلاب بپاشند. در ماهیتِ برجام هم انقلابی نشده است فقط دولت عوض شده و مخالفان برجام امروز آن را آب حیات یافته‌اند. اشکالی هم ندارد. از نیمه راه ضرر برگشتن هم خود فایده‌ای است عقلانی. حتی ناشنیده می‌گیریم صحبت‌های گذشته را. نه تنها خواهان محاکمه آتش زنندگان این سند نیستیم، به همین که دگر باره هوس آتش بازی نکنند هم قناعت می‌کنیم. فقط امید واریم این بار که دور با دوستان افتاده است، باز عقلانیت را از دور خارج نکنند و بر همین مدار به پیش روند تا شرایط برای کشور و مردم بهتر شود. باور بفرمایید در سختی روزگار و شدائد گرفتاری‌ها، حالِ مردم ناخوش می‌شود. باور بفرمایند حضرات بخواهیم یا نخواهیم، همه چیز به همه چیز ربط دارد. همه چیز به همدیگر فقط گره نخورده است که در هم کلاف است. بدانیم و دانسته پیش برویم و بکوشیم از این میدان با دست پرتر خارج شویم. مطمئنم کسی به ماشین مذاکره کنندگان، سنگ و مشت نخواهد کوبید. کسی کبریت به توافقات مبتنی بر برجام نخواهد کشید.

کسی دیپلمات‌های ما را خائن نخواهد خواند. تریبون‌ها هم به جای عزا برای برجام اعلام جشن خواهند کرد. عیبی هم ندارد که خیلی هم خوب است. حالا کار به دست شماست، بر مدار همان برجام، پیش بروید. دعای خیر مردم هم بدرقه راه‌تان باشد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 − هفت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن