زندگی

خلع سلاح همسر بد دهان

کد خبر : 43414

بعضی زن یا شوهرها در زندگی مشترک فحاش، بی‌ادب پرخاشگر و… هستند برخورد اصولی با آن‌ها باید چگونه باشد؟

نویسنده : فریبا البرز کارشناس ارشد مشاوره خانواده

صبح مشهد– همه ما حق داریم خشمگین شویم و این طبیعی است، به خصوص وقتی که نیازی از ما برآورده نمی‌شود و ناکام می‌شویم اما مهم این است که چگونه خشم‌مان را ابراز کنیم. خشم می تواند از یک رنجش و ناراحتی جزئی گرفته تا در نوع حاد آن، واکنشی فیزیکی و خارج از عرف باشد. برخی در زمان خشم سکوت می‌کنند، برخی ناراحتی خود را با گفت‌وگوی آرام ابراز می‌کنند و عده‌ای هم رفتارهای پرخاشگرانه از خود نشان می‌دهند، مثلا فریاد می‌زنند و فحاشی و تحقیر می‌کنند و… . عده‌ای از این افراد پرخاشگر و فحاش، ازدواج کرده‌اند و همسر دارند. همسری که از این همه فحاشی و بددهانی قطعا می‌رنجد. به راستی همسران باید چگونه با این مسئله برخورد کنند؟

قطع مزایای بددهانی
شما باید از خودتان بپرسید همسر من با فحاشی چه مزایایی کسب می‌کند؟ تخلیه خشم؟ تاثیر گذاشتن روی من و بچه‌ها تا به میل او رفتار کنیم؟ ترساندن دیگران؟ انجام ندادن برخی وظایف؟ اجبار دیگران برای پذیرفتن عقاید خود؟ سعی کنید مزایای فحاشی را پیدا و تا حد امکان آن را قطع کنید.

تقویت رفتارهای مناسب
فرد بددهان که دایم در حال فریاد و فحاشی نیست. زمان‌هایی (ولو اندک) را که او آرام است و درست صحبت می‌کند، غنیمت بشمارید و او را تشویق کنید. در چنین شرایطی از انتقام گرفتن و زخم زبان زدن بپرهیزید.

گفتن احساس‌تان
زمانی که رابطه تان خوب است و آرامشی وجود دارد با وی به آرامی صحبت کنید و حس منفی خود را درباره زمان‌هایی بگویید که او عصبانی است و کنترلی روی رفتار خود ندارد. درباره تاثیرات منفی بددهانی که روی شما و زندگی‌تان می‌گذارد، در یک فرصت مناسب با همسرتان گفت‌وگو کنید.

مقابله به مثل ممنوع
شما رفتار او را انجام ندهید. پاسخ فحاشی را با توهین و الفاظ رکیک ندهید زیرا این رفتار موجب تشدید رفتار همسرتان می‌شود و در واقع وارد یک چرخه معیوب می‌شوید. او فحاشی می‌کند، شما با خشم و توهین جوابش را می‌دهید، او عصبانی‌تر می‌شود، با فحش‌های رکیک‌تر و شما خشمگین‌تر و توهین بیشتر و… . این زنجیره نباید اتفاق بیفتد.

کم‌کردن رابطه با افراد بددهان
اگر همسر شما همکاران یا دوستان یا اقوام ناسزاگو دارد، تا جایی که امکان دارد رابطه را با آن‌ها کم کنید چراکه در مناسبات اجتماعی الگو گرفتن و تقلید کردن ، نقش خیلی مهمی دارد.

ترک‌کردن موقعیت
زمانی که فکر می‌کنید دیگر نمی‌توانید ادامه دهید و تحمل شما به سر رسیده و دیگر امکان کنترل خود را ندارید، بگویید دیگر نمی‌توانید این جا بمانید و بهتر است مثلا دو ساعت دیگر با هم صحبت کنید. این توقف می‌تواند حال هر دو نفر را بهبود بخشد.

کشف حساسیت‌های همسر
حساسیت‌های همسرتان را بشناسید و آن‌هایی را که از نظر شما قابل اجراست، پوشش دهید. به عنوان مثال اگر همسر شما از بی‌نظمی و آشفتگی عصبانی می‌شود، شما این مشکل را برطرف کنید تا کار به خشونت و فحاشی نرسد. در این حالت، شما باج نداده‌اید بلکه یک بمب را با هوشیاری خنثی کرده‌اید!

الگوی مناسب

سعی کنید خودتان الگوی مناسبی شوید. در حضور همسر و فرزندان خوب و متین صحبت کنید. همچنین سرکوفت نزنید. موقعی که همسرتان باب فحاشی را باز می‌کند، به او ابدا نگویید تو هم مثل خانواده‌ات بی ادب و سطح پایین هستی و در واقع قضیه را گسترش ندهید.

واقع‌بین باشید
تخیلی و آرمانی به این مشکل نگاه نکنید. از همسر فحاش و پرخاشگر یک فرد بسیار باادب و متین ساخته نمی‌شود. پس همین که توهین و فحاشی به حداقل برسد شما به نتیجه مطلوب رسیده اید.

یادآوری خاطرات خوب
نکته پایانی هم این که با به یاد آوردن روزهای خوبی که با او داشته‌اید، حال فعلی‌تان بهتر می‌شود و برای انجام رفتارهای کمک‌کننده انرژی می‌گیرید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن