پایتخت فرهنگ اسلامی

جزئیات برنامه‌های آستان قدس رضوی در هفته وحدت اعلام شد

کد خبر : 42833

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: امسال برنامه‌های هفته وحدت حرم مطهر رضوی در صحن پیامبر اعظم‌(ص) بر پایه مردمی بودن تدارک دیده شده است. همچنین با توجه به شرایط ویژه مشهد با تامل بیشتری در عرصه‌ داخلی و بین‌المللی ایفای نقش خواهیم کرد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از ایسنا، عبدالحمید طالبی در نشست خبری اعلام ویژه برنامه‌های هفته وحدت که چهارشنبه، ۲۸ مهر ماه، در تالار پژوهش‌های بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: مقوله تقریب و وحدت امت اسلامی مقوله‌ای است که بر مبنای آیات شریفه قرآنی که مشهورترین آن «واعتصمو» است، شکل گرفته‌ است. همچنین در آیه ۴۶ سوره انفال و علاوه بر آن در سیره ائمه معصومین(ع) حفظ اتحاد امت اسلامی بر مبنای حقانیت دین اسلام و استفاده از این اتحاد در برابر هجمه‌های دشمنان مطرح و از آن به عنوان تهدیدگر جامعه اسلامی یاد شده است.

وی افزود: آنچه رهبری سال‌هاست بر آن تاکید دارند، راه‌اندازی تمدن نوین اسلامی، یعنی احیای قدرت جهان اسلام در برابر دسیسه‌های دشمنان است که به دنبال تفرقه افکنی بین مسلمین هستند.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی ادامه داد: حضرت رضا(ع) با پذیرفتن ولایتعهدی اگر چه با اکراه اما با علم لدنی خود توانست در ایجاد اتحاد جامعه اسلامی گام بردارد؛ به این معنی که در این نقش حضرت را به گفت‌وگو، مناظره و مباحثه می‌شناختند.

طالبی با اشاره به سیره رضوی در ایجاد اتحاد جامعه اسلامی بیان کرد: مشارکت در مسئولیت، مشارکت علمی، مشارکت مناسکی و مشارکت عاطفی که در احادیث امام رضا(ع) به آن اشاره شد، راه ایجاد اتحاد بین مسلمانان است.

برنامه‌های هفته وحدت با شعار «رحمت‌اللعالمین» برگزار می‌شود

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در خصوص شعار برنامه‌های این ایام تصریح کرد: شعار محوری برنامه‌ها رحمت‌اللعالمین بوده که در ۲ سطح نخبگانی و عمومی برنامه‌هایی برای این منظور تدارک دیده شده است. از آنجا که شرایط کرونایی ادامه دارد، تمام برنامه‌ها چه در محدوده حرم مطهر و چه خارج از محدوده حرم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی پیش‌بینی شده است.

طالبی عنوان کرد: یکی از مواردی که در تمام فعالیت‌ها مورد توجه است، فعالیت‌های عام‌المنفعه بوده که توسط خادمان حرم مطهر و بنیاد کرامت در این زمینه برنامه‌ریزی شده و امیدوارم خدمت کریمانه و ترویج این مقوله بین مردم به نحو خوبی اجرایی شود.

وی اضافه کرد: از آنجایی که تصور می‌کردیم در دهه پایانی صفر به جهت شیوع کرونا زائری به مشهد نخواهد آمد اما با حضور چشم‌گیری از زائران مواجه شدیم که عطش زیارت داشتند. در این مدت میزبان بیش از یک میلیون زائر بودیم و حرم تجربه جدیدی را پس از ۲ سال آغاز کرد.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی تصریح کرد: به مناسبت هفته وحدت فضاسازی مناسبی در حرم مطهر و سطح شهر انجام شده که امید داریم در شان حضرت رسول(ص) و امام جعفر صادق(ع) چهره متفاوتی در شهر مشهد برای گرامیداشت جشن‌های هفته وحدت ایجاد کنیم.

طالبی ادامه داد: برپایی نمایشگاه تخصصی، اجرای متعدد برنامه‌های هنری و شعرخوانی در حرم و در سطح شهر، برپایی محافل قرآنی و سایر برنامه‌های مشترک که با همکاری دفتر نمایندگی اهل سنت در مناطق تلفیقی صورت خواهد گرفت، از برنامه‌های تدارک دیده شده برای این ایام است.

وی خاطرنشان کرد: مانند همیشه در حرم مطهر رضوی نیز برنامه‌هایی تدارک دیده شده و از سخنرانان کشوری هم برای این منظور دعوت به عمل آمده است. همچنین با توجه به اینکه سالگرد گرامیداشت شهدای وحدت مصادف با این ایام شده، برنامه‌ای نیز به این مناسبت در حرم برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی برگزاری محافل شعر رایحه حبیب در مدرسه خیرات‌خان ویژه بانوان را از دیگر برنامه‌های این هفته عنوان کرد و گفت: همچنین برنامه‌هایی برای زائران خارجی تدارک دیده شده که از طریق فضای مجازی پوشش داده و پخش خواهد شد.

طالبی تصریح کرد: برگزاری گروه‌های سرود و نمایش با محتوای حضرت رسول(ص) در صحن و رواق‌های حرم تدارک دیده شده است. همچنین محفل انسی با قرآن کریم با عنوان «رحمت‌اللعالمین» دوم آبان در رواق امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد. مراسم آزادسازی زندانیان که اقدامی مردمی است نیز با کمک خادمان حرم رضوی به عنوان یک خدمت در این هفته صورت خواهد گرفت. میهمانسرای حضرت نیز برای ارائه خدمت در این ایام فضای بیشتری را در نظر گرفته و پذیرای تعداد بیشتری از زائران خواهد بود.

وی با اشاره به برگزاری ۲۶ برنامه برگزیده در این ایام ادامه داد: برنامه‌های دانشگاه علوم اسلامی رضوی در این ایام نیز شامل برگزاری وبینار شرح زیارت جامعه صغیره که برگ زرینی از عالم آل‌ محمد(ع) در راستای وحدت امت اسلامی است، می‌شود.

جمع‌خوانی سوره محمد در شب ولادت حضرت

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی عنوان کرد: جمع‌خوانی سراج الله با قرائت سوره محمد به صورت سراسری نیز در شب ولادت حضرت انجام خواهد شد. همچنین با هماهنگی سپاه پاسداران در ۵۰ نقطه تلفیقی ۵۰ برنامه فرهنگی به مناسبت این هفته تدارک دیده شده و اجرا خواهد شد. راه‌اندازی کاروان شادی با کمک هیات‌های مذهبی که در سالروز ولادت نبی مکرم اسلام(ص) برای اولین بار اتفاق می‌افتد نیز از دیگر برنامه‌های تدارک دیده شده برای این ایام است.

طالبی خاطرنشان کرد: برپایی محافل قرآنی در مناطق تلفیقی از دیگر برنامه‌ها خواهد بود. همچنین مراسم رونمایی از ۲۶ اثر کتاب صوتی با موضوعات پیامبر(ص)، امام رضا(ع)، امام حسن‌ مجتبی(ع) و دفاع مقدس توسط به‌نشر در این هفته صورت خواهد گرفت.

وی گفت: اعزام روحانی و مداح به مناطق موقوفه‌دار مانند سرخس، توزیع متبرکات در جشن‌های مردمی، برگزاری نشست تخصصی، معرفی و دیدار با خانواده شهدای اهل سنت نیز در این ایام تدارک دیده شده است.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی به برنامه‌های سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی اشاره کرد و افزود: رونمایی از قرآن‌های نفیس، برگزاری وبینارها و سه‌شنبه‌های فرهنگی، برپایی نمایشگاه مجازی با موضوع وحدت، ایستگاه مطالعه دیجیتال و… از دیگر برنامه‌های این سازمان در هفته وحدت است.

برگزاری برنامه‌های بین‌المللی در هفته وحدت

وی اظهار کرد: در بعد بین‌المللی نیز برنامه‌های خوبی تدارک دیده شده که یکی از آن با کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی به صورت مشارکتی طراحی شده است و مدعوین این برنامه از دیگر کشورها میهمان ما در مشهد خواهند بود. همایش دوره آموزشی، کاربردی، تبلیغی با عنوان منادیان وحدت و با حضور دانشجویان جامعه‌المصطفی از گرگان و مشهد نیز اول آبان ماه در مشهد برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی تصریح کرد: همچنین برگزاری کرسی‌های تلاوت در هرات با هماهنگی معاونت بین‌الملل صورت خواهد گرفت. در راستای اجرای این برنامه تعدادی از قاریان ایرانی به کشور افغانستان اعزام خواهند شد.

وی به برخی اقدامات بنیاد کرامت رضوی در این هفته اشاره کرد و ادامه داد: رونمایی از مرکز جدید مشاوره آستان قدس و طراحی برنامه‌های فرهنگی ویژه نوجوانانی که در کانون اصلاح و تربیت هستند، از دیگر برنامه‌های ماست. همچنین در مجتمع های بین راهی منتهی به مشهد نیز جشن هایی تدارک دیده شده است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نه + 19 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن