شهری

افزایش ۲۵ درصدی تقاضای طلاق در خراسان رضوی

کد خبر : 42667

تقاضای ثبت درخواست طلاق در شش ماه اول سال ۱۴۰۰ در خراسان رضوی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی، این در حالی است که در شش ماه اول سال ۹۹ نسبت به سال قبل از آن نه تنها افزایش نداشتیم بلکه یک کاهش مختصر هم در سامانه نشان داده شده بود.

غلامحسین دلبری گفت: البته باید در نظر داشته باشیم که این آمار، متقاضیان واقعی طلاق را نشان نمی‌دهد چون ممکن است تعدادی خارج از سامانه تصمیم به این جرگه وارد شوند و از سوی دیگر، تصمیمات زوجین برای جدایی، ممکن است از لحظه‌ی فکر تا عمل، یک پروسه‌ی زمانی یک روز تا شش ماه و بیشتر را در بر بگیرد.

وی افزود: بنا بر این ما از آماری که در سامانه تصمیم ثبت می‌شود فقط همین مطلب ثبت تقاضا در زمان حاضر بدون هیچ خروجی و نتیجه‌گیری خاصی را می‌توانیم استخراج کنیم.

دلبری با تأکید بر اینکه ۹۵ درصد خراسان رضوی تحت پوشش سامانه تصمیم است گفت: تنها در دو سه شهر کوچک که مرکز مشاوره یا کلینیک مددکاری وجود ندارد این سامانه فعال نیست و متقاضیان طلاق در این شهرستان‌ها که تعدادشان نسبت به سایر شهرها کم است مستقیما به دادگستری مراجعه می‌کنند و یا در شهرهای همجوار که سامانه در آنها فعال است از طریق سامانه اقدام می‌کنند.

وی با بیان اینکه با وجود تلاش‌های روان‌شناسان تحت نظارت بهزیستی و همکاری بسیار خوب دادگستری موفق نشده‌ایم سازش‌ها را افزایش دهیم گفت: تلاش روان‌شناسان و مددکاران در این زمینه ادامه دارد و امیدواریم به درصد بالاتری در سازش دست پیدا کنیم.

وی تصریح کرد: ما سازش به هر قیمتی را درست نمی‌دانیم و معتقدیم اگر سازشی هم صورت می‌گیرد باید با رضایت طرفین، تفکر عمیق و تصمیم پایدار همراه باشد به همین جهت، همکاران روان‌شناس ما در مراکز مشاوره تلاش می‌کنند طرفین را به آگاهی و شناخت کامل برسانند و خودشان در این زمینه که می‌خواهند سازش کنند یا نه تصمیم بگیرند.

دلبری گفت: طلاق همان‌طور که در دین ما گفته شده، مکروه‌ترین حلال‌ها است اما به هر حال، اختیار در دست خود افراد است که می‌خواهند به زندگی‌شان ادامه دهند یا جدا شوند.

وی تأثیر کرونا و گرفتاری‌های یکی دو سال اخیر در بالارفتن آمار طلاق و درگیری‌های خانوادگی را نسبتا بالا ارزیابی کرد و گفت: آمار ثبت درخواست طلاق در سامانه تصمیم بخوبی نشان می‌دهد این رویداد اجتماعی ناگوار، تأثیر منفی بالایی در خانواده‌ها گذاشته و درگیری‌ها، تنش‌ها و خشونت‌های خانگی و در نتیجه بحران‌های خانوادگی را بالا برده است.

دلبری گفت: در نیمه اول امسال ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر در سامانه تصمیم ثبت نام کرده‌اند در حالی که پارسال این رقم ۱۳ هزار و ۳۰۰ مورد بوده است.

وی افزود: نکته قابل توجه این است که در ارزیابی سال‌های گذشته مشخص می‌شد که ۶۰ درصد درخواست‌های طلاق، توافقی است اما امسال در اطلاعات ثبت شده‌ی سامانه تصمیم، این عدد ۴۰ درصد است که نشان می‌دهد طلاق‌ها به سمت دعاوی کیفری و حقوقی میل می‌کند.

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی تصریح کرد: نکته‌ی مهم‌تر اینکه آمار طلاق‌های یک‌طرفه‌ی به تقاضاای خانم به عدد ۵۰ درصد رسیده در حالی که در سال‌های گذشته این رقم حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد بوده است.

وی افزود: در همین حال تقاضای طلاق یک‌طرفه به تقاضای آقا به ۱۰ درصد کاهش یافته است.

دلبری اظهار داشت: البته برای تحلیل این آمارها باید محققین کاوش و تعمق بیشتری داشته باشند اما آنچه از ظاهر این آمار می‌توان قضاوت کرد این است که خانم‌ها میل بیشتری به طلاق پیدا کرده‌اند و مردان بیشتر به ادامه‌ی زندگی فکر می‌کنند.

وی اذعان داشت: متأسفانه سازش‌ها در حال حاضر در حد ۱۳ درصد است که نسبت به سال‌های گذشته کاهش نشان می‌دهد و نشان می‌دهد که تمایل زوجین متقاضی طلاق برای سازگاری و ادامه زندگی، کمتر شده است.

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی در عین حال یادآور شد: نکته مثبت دیگری که در این گزارش خود را نشان می‌دهد این است که ما در سال‌های گذشته حدود ۱۰ درصد تقاضاها را مستقیما به دادگستری ارجاع می‌دادیم اما در حال حاضر این ارجاعات مستقیم به سه درصد رسیده که نشان می‌دهد تمایل زوجین برای مشاوره بیشتر شده است.

وی همچنین خاطر نشان کرد: متأسفانه انصراف از طلاق که پیش از این حدود ۵ درصد بود اکنون به یک درصد کاهش یافته که نشان می‌دهد عزم طرفین برای پایان دادن به زندگی خانوادگی، جزم تر شده است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × 5 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن