اسلاید شودانش و فناوری

«یارانه خواری» دانش‌بنیان‌های صوری !

کد خبر : 46275

شرکت‌هایی که برای دریافت تسهیلات یارانه‌ای مجوز دانش‌بنیانی می‌گیرند

صبح مشهد– شرکت‌های دانش‌بنیان، می‌توانند در توسعه کشور سهم ویژه و بزرگی ایفا کنند البته اگر مشکلات و موانع پیش روی آن‌ها برداشته شود. این خواست ارکان نظام جمهوری اسلامی، به‌خصوص رهبر معظم انقلاب اسلامی است که امسال را برای توجه هرچه بیشتر به مقوله اقتصاد دانش‌بنیان، در این راستا نام‌گذاری کردند. واقعیت موجود در خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان از وجود موانع متعدد خبر می دهد؛ یکی از مهم ترین آن ها نحوه ارائه تسهیلات به این شرکت هاست؛ به نحوی که باعث ایجاد شرکت های فیک(تقلبی) دانش بنیان می شود؛ همچنین موضوع عدالت در توزیع منابع تسهیلاتی، یکی دیگر از موضوعات مهم است؛ برای مثال شرکت های دانش بنیان استان اگرچه از حیث تعداد ۷ درصد دانش بنیان های کل کشور را در بر می گیرند اما بودجه آن ها کمتر از یک درصد است. نبود شفافیت در توزیع نیز می تواند باعث ایجاد تعارض منافع شود و این شائبه را پیش می آورد که تسهیلات به هدف اصلی خودشان تعلق نمی گیرد.

سهم ۷ درصدی؛ تسهیلات یک درصدی
مدنی رئیس انجمن شرکت های دانش بنیان استان در گفت و گو با خراسان درباره تسهیلات و مشکلات مالی این شرکت ها اظهار کرد: موضوع مالی و سرمایه گذاری، مسئله پررنگی برای این شرکت هاست به خصوص این که طیف بزرگی از این شرکت ها متوسط و کوچک هستند. اولین مسئله این است بودجه ای که به این حوزه اختصاص داده شده با توجه به تعداد شرکت های دانش بنیان، بودجه بسیار نامتناسبی است که در استان ها نامتناسب تر هم می شود. برای مثال ۷درصد از شرکت های دانش بنیان کشور در استان خراسان هستند ولی تسهیلاتی که به ما اختصاص می یابد بیشتر از یک درصد بودجه کل کشور نیست.

نبود قوانین کپی رایت؛ یک مشکل بزرگ
رئیس انجمن شرکت های دانش بنیان استان درباره ثبت ایده و قوانین کپی‌رایت اظهار کرد: باید بگویم که به نظر ما ایده کمتر از ۵ درصد کار است و ایده پردازان نباید به صرف ارائه ایده همه چیز را تمام شده بدانند اما گاهی به علت نبود قوانین کپی رایت، بعضی از افرادی که ایده قوی دارند و در زمینه ایده شان کار هم کرده اند، با کپی ایده خودشان مواجه می شوند که توسط شرکت ها یا سازمان های بزرگ با توان مالی بالا، ایده آن ها کپی می شود و این مطلب بسیار بزرگی است.

مشکل قدیمی احراز صلاحیت
مدنی در باره موانع شرکت های دانش بنیان در خصوص احراز صلاحیتشان توضیح داد: یکی از مشکلات، احراز صلاحیت برای دانش بنیان شدن یک شرکت است که زمان زیادی می برد. گاه احراز صلاحیت ها خیلی دقیق انجام نمی شود یا حتی افرادی که صلاحیت ندارند مسئول این کار می شوند به طوری که برخی شرکت ها اعتراض دارند که فرد بررسی کننده، ایده من را نمی فهمد.

تسهیلات ارزان و دانش بنیان های تقلبی
روشنک، رئیس انجمن شتاب دهنده های استان نیز در گفت و گو با خراسان رضوی در بررسی موانع شرکت های دانش بنیان، به موضوع ارائه تسهیلات و توزیع آن پرداخت و تصریح کرد: نوع حمایت های دولتی یکی از عوامل بازدارنده توسعه نیافتن شرکت های دانش بنیان است. هم اکنون ما به همان اندازه که شرکت های دانش بنیان واقعی داریم؛ شرکت های دانش بنیان فیک(تقلبی) هم داریم چون نظارت کافی بر توزیع تسهیلات وجود ندارد چرا که تسهیلات بانکی از لحظه پرداخت همراه با چند درصد یارانه است و این در خصوص تسهیلات ارزان قیمت شرکت های دانش بنیان، بیشتر هم هست و حالا آیا تمامی شرکت هایی که به این حوزه ورود می کنند از مسیر درست شناسایی شده اند؟

وی افزود: اتفاقی که می افتد شکل گیری شرکت های کاغذی است. نه به این معنا که شرکت محصول دانش بنیان ندارد اما به این صورت که هدف شرکت گاهی دستیابی به تسهیلات است، گاهی حضور و رقابت در بازار. تسهیلات در کشورهای موفق به صورت مرحله به مرحله داده می شود اما در کشور ما تسهیلات به صورت بدهی اعطا می شود.

اقتصاد تورمی مانع سرمایه گذاری بلند مدت
رئیس انجمن شتاب دهنده های استان اظهار کرد: بزرگ ترین مشکل در حوزه سرمایه گذاری در زمینه شرکت های دانش بنیان، با توجه به اقتصاد تورمی که در کشور وجود دارد؛ موضوع زمان سرمایه گذاری است که سرمایه گذاران به پروژه های کوتاه مدت اقبال بیشتری دارند.

او ادامه داد: در این بخش نیازمند فرهنگ سازی هستیم به این معنا که سرمایه گذاران را با شتاب دهنده ها آشنا و آن ها را از ضریب ریسک و سود سرمایه گذاری در یک پروژه دانش بنیان آگاه کنیم. در واقع کار اصلی شتاب دهنده ها همین است که نقشه اقتصادی یک ایده را که قابلیت تجاری سازی دارد، تهیه کنند. باید متولیان مربوط، سرمایه گذاران را با شتاب دهنده ها آشنا کنند تا فرصت سرمایه گذاری در کسب و کارهای نوآورانه فراهم شود.

عضو هیئت‌رئیسه انجمن شرکت های دانش بنیان استان با اشاره به این که ما در زمینه ثبت شرکت ها و حتی تعاریفی که در معاونت علمی فناوری وجود دارد، چیزی تحت عنوان شرکت دانش بنیان نداریم بلکه محصول دانش بنیان داریم، توضیح داد: سرمایه، طبق داده های موجود در حوزه املاک، بازارهای بورس و غیره بیشترین ورود را دارد که هر کدام از این حوزه ها ضریب سود و ریسک مشخصی دارد اما برای ما چیزی تحت عنوان حوزه کسب وکارهای نو و شرکت های دانش بنیان معرفی نشده است. ما در این حوزه حتی یک رسانه مستقل هم نداریم.

سودآوری از نبود نوآوری؛ یک مانع بزرگ
روشنک اظهار کرد: سودآوری از نبود نوآوری یکی از موانع اصلی در راه شرکت های دانش بنیان است؛ برای مثال تا وقتی که فرد با خرید یک خودرو و نگه داشتن آن سود می کند، دلیلی برای ورود به بازارهای دانش بنیان نمی بیند. البته باید در نظر داشته باشیم که ضریب سود به ضرر در حوزه دانش بنیان ها، دارای دامنه باز است یعنی اگر چه ممکن است ریسک بالا باشد اما سود دیگر در دامنه ۳ یا ۴ درصد نیست و می تواند ۱۰۰۰ درصد باشد. اما در اقتصاد محافظه کارانه ما متقاعد کردن سرمایه گذار کار سختی است.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 − هشت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن