اخبار مهماسلاید شو

نوزادفروشی و کودک ربایی در مشهد!

کد خبر : 42405

با دستگیری سه عضو دیگر شبکه سازمان یافته کودک ربایی و خرید و فروش نوزادان در مشهد، ترفندهای اعضای این شبکه زیرزمینی برای بستری کردن زائوها در بیمارستان و دریافت قانونی شناسنامه برای نوزادان فروخته شده لو رفت.

به گزارش صبح مشهد به نقل از خراسان، ماجرای این شبکه پیچیده که اعضای آن به صورت سازمان یافته در نقاط مختلف کشور و در زمینه خرید و فروش نوزادان و کودک ربایی فعالیت داشتند از آن جا در مشهد لو رفت که نهم شهریور مرد معتاد ۴۳ ساله ای به نام «مهدی-خ» دختر بچه سه ساله ای را از درون حیاط منزل شان واقع در خیابان نجف ربود و پیاده پا به فرار گذاشت. مادر کودک که از پنجره آشپزخانه شاهد این صحنه تکان دهنده بود،با جیغ و فریاد از اهالی و رهگذران کمک خواست تا این که مرد کودک ربا به چنگ اهالی افتاد و دستگیر شد.

با گزارش این حادثه تلخ به دادسرای عمومی و انقلاب مشهد، بی درنگ قاضی محمدحسین درودی (دادستان مرکز خراسان رضوی) که براساس تجربیات قضایی احتمال می داد در پشت پرده کودک ربایی، تبهکاران حرفه‌ای و سابقه دار وجود داشته باشند، دستور داد پرونده مذکور در شعبه ویژه جنایی و توسط قاضی دکتر حسن زرقانی مورد رسیدگی تخصصی قرار گیرد.

به گزارش خراسان، این گونه بود که قاضی شعبه ۲۱۱ دادسرای عمومی و انقلاب مشهد وارد عمل شد و با بهره گیری از راهنمایی های دادستان مشهد، دستورات محرمانه ای را برای ریشه یابی ماجرای کودک ربایی صادر کرد.

مرد معتاد در بازجویی های تخصصی که زیرنظر قاضی زرقانی صورت گرفت به ربودن کودک با سفارش «نازیا» (سرکرده شبکه) اعتراف کرد. بدین ترتیب پرونده کودک ربایی به اداره مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی خراسان رضوی ارسال شد و «نازیا» به همراه یک متهم دیگر پرونده در یک قرار صوری به دام افتاد. وی در حالی که مدعی بود تعداد زیادی نوزاد و کودک را در استان های مختلف کشور خرید و فروش کرده است، برخی دیگر از اعضای این شبکه زیرزمینی را لو داد که ردپای بعضی از کارکنان مراکز درمانی و وکلا را نیز به میان کشید. او گفت که کودکان و نوزادان را بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون خرید و فروش می کرد اما مادران واقعی نوزادان در جریان قرار داشتند.

گزارش اختصاصی خراسان حاکی است، در پی اعترافات سه متهم دستگیر شده در مشهد، گروه ویژه ای از کارآگاهان زبده دایره مبارزه با آدم ربایی با هدایت مستقیم سرهنگ مهدی سلطانیان (رئیس اداره جنایی آگاهی) عملیات ردیابی دیگر اعضای این شبکه گسترده را آغاز کردند. آنان پس از ساعت ها کنکاش های اطلاعاتی به سرنخ هایی از یک زن دیگر رسیدند که در خرید و فروش نوزادان نقش اساسی داشت اما هنگامی که مخفیگاه «معصومه-ت» در شهرک مهرگان شناسایی شد، هیچ کس در منزل را باز نمی کرد به طوری که گویی کسی در این خانه زندگی نمی کند! در همین حال سرکرده این شبکه مدعی شد: او فردی سابقه دار است و به هیچ وجه در حیاط را به روی دیگران نمی گشاید! به همین دلیل کارآگاهان با کسب مجوز قضایی وارد مخفیگاه شدند واین زن ۴۵ ساله را دستگیر کردند.

بررسی های تخصصی نشان داد او به همین اتهام در شیراز تحت تعقیب کیفری قرار دارد و از تبهکاران حرفه ای است. این زن جوان در بازجویی ها به خرید و فروش ۱۵ نوزاد اعتراف کرد و رازهای مگوی این شبکه زیرزمینی را فاش کرد. او در بخشی از اظهاراتش از یک «ماما» به نام «سولماز» نام برد که با این شبکه همکاری دارد و برخی از نوزادان زائوها را در منازل و مخفیگاه ها به دنیا می آورد!

بنابر گزارش خراسان، همین اعترافات کافی بود تا گروه ویژه کارآگاهان به سرپرستی سروان محمدرضا رجبی(افسر پرونده) ، تلاش گسترده‌ای را برای دستگیری وی آغاز کنند اما در این میان و بنا به دستور قاضی دکتر زرقانی، شگرد کارآگاهان برای دستگیری وی تغییر کرد و آن ها در یک قرار صوری، این متهم را نیز به دام انداختند. با این حال هر چه کارآگاهان در اعماق تاریک این شبکه فرو می رفتند زوایای پنهان بیشتری از فعالیت ها وتبهکاری های آنان آشکار می شد به همین دلیل کارآگاهان دامنه تحقیقات خود را گسترش دادند و به واسطه هایی رسیدند که در زمینه خرید و فروش نوزاد برای سرکرده این شبکه فعالیت می کردند. در ادامه این عملیات های تخصصی، کارآگاهان زن ۴۲ ساله ای به نام «سارا» را نیز در بولوار کشاورز مشهد دستگیر کردند که مدعی بود فقط کودکان دوقلو و یک نوزاد را خرید و فروش کرده است اما به عنوان همراه «زائو» در مراکز درمانی حضور می یافت.

گزارش خراسان حاکی است، با دستگیری شش عضو این شبکه که از نوزادفروشی تا کودک ربایی نقش داشتند، تحقیقات کارآگاهان با نظارت مستقیم سرهنگ کارآگاه «جواد شفیع زاده» (رئیس پلیس آگاهی خراسان رضوی) وارد مرحله جدیدی شد و همه ابعاد این پرونده مورد کنکاش های دقیق پلیسی قرار گرفت.
بررسی های ویژه کارآگاهان با توجه به اعترافات و اظهارات متهمان نشان داد که آن ها با ترفندهای خاصی دست به اقدامات مجرمانه می زنند تا فعالیت های آنان قانونی جلوه کند! تحقیقات ریزبینانه که زیرنظر قاضی دکتر زرقانی صورت می گرفت، بیانگر آن بود که اعضای شبکه برخی از زنان معتاد باردار را در پاتوق های خلافکاران شناسایی می کنند و با پیشنهاد مبالغ نقد چند میلیون تومانی جنین آن ها را می خرند. وقتی هنگام وضع حمل رسید «زائو» را در حالی با مدارک و شناسنامه خریدار نوزاد در بیمارستان ها بستری می کنند که دو تن از اعضای شبکه نیز به عنوان «همراه زائو» در کنار وی می مانند تا ماجرای فروش نوزاد لو نرود! و این گونه بعد از تولد، نوزاد با مدارک قانونی بیمارستان تحویل خریدار می شود. بررسی های تخصصی همچنین درباره ترفندهای دیگر اعضای شبکه نشان داد: آن ها دختران و زنانی را که به طور ناخواسته یا با روابط غیرشرعی باردار شده اند نیز طعمه نیات پلید خود می کنند و با استفاده از مامایی که عضو این شبکه است، نوزاد او را در منزل و مخفیگاه شبکه به دنیا می آورند و سپس با این ادعا که نوزاد را پیدا کرده‌اند با استفاده از نقص های قانونی و ترفندهای خاص برای آن ها شناسنامه می گیرند و به مبالغ بالایی به فروش می رسانند.

بنابر گزارش اختصاصی خراسان، اعضای این شبکه گسترده که مدعی هستند در شهرهای یزد، میبد، اردکان، اصفهان، تهران، کرج، اهواز و … رابطانی برای خرید و فروش کودکان دارند در ادامه به شگردهای دیگری در این زمینه اشاره کردند که مشخص شد: آنان زائوهایی را در مراکز درمانی و بیمارستان هایی مانند بنت الهدی، ام البنین، هاشمی نژاد، جوادالائمه(ع) و ثامن الائمه(ع) بستری کرده اند و با توسل به شیوه ها و ترفندهایی دست به سوءاستفاده از خلأهای قانونی زده اند. از سویی بررسی های بیشتر کارآگاهان نشان داد: متهمان دستگیر شده حتی برای برخی از زائوها، صیغه نامه های جعلی نیز درست می کردند تا پس از بستری در بیمارستان، شناسنامه به نام افراد خریدار صادر شود که صیغه نامه جعلی به نام آن ها بود!

به گزارش خراسان، در حالی که «نازیا» (سرکرده شبکه) ادعا می کرد نوزادان را به مبالغی تا ۱۵ میلیون تومان فروخته است اما اعترافات دیگر اعضای این شبکه بیانگر آن است که آن ها کودکان را تا بیش از ۷۰ میلیون تومان و به صورت وجوه نقدی خرید و فروش کرده اند. همچنین بررسی سوابق برخی متهمان نشان داد که آن ها در سال ۹۷ در مشهد به همین اتهام دستگیر شده‌اند و حبس های طولانی مدت تعلیقی دارند، این در حالی است که یکی از کارکنان ثبت احوال که در پرونده سال ۹۷ با اعضای این شبکه همکاری داشت از شغل خود اخراج شده است.

بنابراین گزارش، تحقیقات گسترده در این پرونده حساس، در حالی با صدور دستورات ویژه قاضی دکتر حسن زرقانی همچنان ادامه دارد که ردپایی از یک پزشک و یک وکیل نیز در این ماجرا دیده می شود و تلاش کارآگاهان برای ریشه یابی تبهکاری های اعضای این شبکه در مناطق دیگر کشور آغاز شده است. از سوی دیگر با انتقال متهمان به زندان، رصدهای اطلاعاتی برای دستگیری دیگر افراد مرتبط با این شبکه ادامه دارد.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن