شهری

اورژانس مشهد در کمای کمبود اعتبار!

کد خبر : 53525

اورژانس مشهد برای خروج از وضعیت سخت فعلی به احداث ۹۶ پایگاه و افزایش ۹۶ دستگاه آمبولانس و موتورلانس نیاز دارد.

صبح مشهد- بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان؛ جایِ خالی اعتباری است که شرایط اورژانس مشهد را سخت و نفس گیر کرده است. اورژانس مشهد برای خروج از این وضعیت، به احداث ۹۶ پایگاه و افزایش ۹۶ دستگاه آمبولانس و موتورلانس نیاز دارد، اما بی مهری مسئولان کشوری به وضعیت اورژانس مشهد با وجود خیل حضور زائران و همچنین پاسخگویی به شهروندان از استان های همجوار، شرایط را سخت و طاقت فرسا کرده است. از سویی دیگر، از سال گذشته برای تعمیر و بازسازی ۳۰ دستگاه آمبولانس اقدام شده که از این میزان تنها ۷ دستگاه بازسازی شده که بخشی از آن هم با کمک خیران سلامت انجام شده است. این مسائل به خدمت رسانی اورژانس مشهد با ناوگان تقریبا فرسوده و افزایش حدودا ۲ دقیقه ای زمان رسیدن اورژانس این کلان شهر نسبت به میانگین کشوری در محل حادثه منجر شده است.

علی یزدانی، رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پاسخ به این سوال که اکنون چه تعداد آمبولانس در اورژانس مشهد فعال است؟ به «خراسان رضوی» می گوید: ۹۷ دستگاه آمبولانس، ۱۱ دستگاه موتورلانس، ۲ دستگاه اتوبوس آمبولانس و یک بالگرد اورژانس هوایی در مشهد در قالب پایگاه های شهری و جاده ای در حال خدمات رسانی هستند و در دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز ۱۸۳ دستگاه آمبولانس به صورت شهری و جاده ای فعال است. وی درپاسخ به این سوال که اورژانس مشهد به چند دستگاه آمبولانس نیاز دارد؟ اظهار می کند: با توجه به برنامه ششم توسعه، شهر مشهد به افزایش ۹۶ دستگاه آمبولانس و موتورلانس دیگر نیاز دارد.

وی در توضیحاتی درباره تجهیز اورژانس مشهد به بالگرد اختصاصی نیز می گوید: هم اکنون یک دستگاه بالگرد اختصاصی اورژانس هوایی طی قرارداد با هوانیروز ارتش در مشهد تامین شده است و در استان نیز ۵ بالگرد در دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی فعال هستند که به بیماران و مصدومان در سطح استان و دانشگاه علوم پزشکی مشهد خدمات رسانی می کنند، از ابتدای سال به ۱۲ بیمار با اورژانس هوایی خدمت رسانی شده است. یزدانی در پاسخ به این سوال که چه تعداد از ناوگان آمبولانس به تعمیرات نیاز دارد و فرسوده است، می گوید: آمبولانس های موجود به بازسازی و نوسازی نیاز دارد که سال گذشته برای بازسازی ۳۰ دستگاه اقدام شد و از این تعداد تاکنون ۲ دستگاه توسط خیران سلامت و ۵ دستگاه توسط شرکت های طرف قرارداد بازسازی شده و به ناوگان عملیاتی بازگشته است. وی می افزاید: با توجه به تحریم های ظالمانه آمریکا و غرب در سال های اخیر امکان واردات آمبولانس برای سازمان اورژانس کشور میسر نبوده ولی در سال گذشته تلاش های زیادی شده است تا طی امسال تعدادی وارد کشور و در بین مراکز توزیع شوند که در حال پیگیری است، امیدواریم با تامین اعتبار این بازسازی ها ادامه دار باشد.

توسعه ناوگان آمبولانس مشهد نیازمند ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار
رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پاسخ به این سوال که طی امسال چقدر اعتبار به اورژانس مشهد اختصاص یافته است؟ می گوید: هر سال اعتباراتی از سوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و سازمان اورژانس کشور و… تخصیص داده می شود که متفاوت است ولی با توجه به تعداد ماموریت ها و این که مشهد دومین کلان شهر در ایران و پذیرای حضور میلیونی زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) است، برای افزایش کیفیت و کمیت خدمات نیاز به افزایش اعتبارات تخصیص داده شده به دانشگاه است. وی تصریح می کند: افزایش تخصیصی اعتبارات موجب توسعه پایگاه ها، نوسازی ناوگان آمبولانسی، خرید موتورلانس، تجهیزات پزشکی و کمک به افزایش توان عملیاتی خواهد شد؛ به خصوص در مراسم بزرگ مذهبی و ملی مانند دهه آخر صفر و روزهای ویژه سال و عید نوروز به تخصیص اعتبارات ملی و استانی نیاز است تا خدمات فوریت های پزشکی را برای زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) به طور ویژه توسعه دهیم. هم اکنون خرید یک آمبولانس به ۴ تا ۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که با تامین اعتبار حدود ۵۰۰ میلیارد تومان می توان ناوگان آمبولانسی دانشگاه را نوسازی کرد و توسعه داد.

اورژانس مشهد نیازمند احداث ۹۶ پایگاه
یزدانی درباره دیگر مشکلات و چالش های پیش روی اورژانس مشهد نیز می گوید: یکی از موضوعاتی که می تواند در توسعه خدمات فوریت های پزشکی نقش ایفا کند، تامین زمین یا مکان فیزیکی برای تاسیس پایگاه است، مطابق برنامه ششم توسعه به ۹۶ زمین برای ساخت پایگاه یا فضای فیزیکی مناسب نیاز داریم و اکنون برای خرید و ساخت یک پایگاه استاندارد حدود ۶ تا ۸ میلیارد تومان هزینه نیاز است، جذب اعتبارات عمرانی یا کمک خیران سلامت یا شهروندانی که شرایط وقف را دارند، می تواند در این موضوع مهم ما را یاری کند.

تاخیر حدودا ۲ دقیقه ای اورژانس مشهد نسبت به میانگین کشوری
رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پاسخ به این سوال که زمان استاندارد رسیدن اورژانس در کشور و مشهد چقدر است؟ بیان می کند: در کلان شهرها زمان استاندارد ۱۲ دقیقه و در دیگر شهر ها ۸ دقیقه است. این میزان در مشهد هم اکنون بین ۱۳ تا ۱۴ دقیقه است. وی درباره دلیل این تاخیر در شهرستان مشهد می افزاید: کمبود پایگاه و آمبولانس، هزینه بسیار بالای خرید زمین برای ساخت پایگاه، مشکلات بزرگ در گره های ترافیکی و مسیرهای ترافیکی شدید به خصوص در منطقه مرکزی شهر و بافت شهری، تماس و درخواست غیرفوریتی شهروندان مانند چکاپ و کنترل فشار خون و تزریق سرم و تجویز دارو و مزاحمت های تلفنی از دلایل این تاخیر است. یزدانی در پاسخ به این سوال که میزان جابه جایی بیماران روزانه در اورژانس مشهد چه تعداد است؟ اظهار می کند: روزانه در سطح دانشگاه علوم پزشکی بیش از ۹۵۰ اعزام و انتقال بیمار و مصدوم داریم. متوسط اعزام و انتقال ۷۰۰ مورد و انتقال به مراکز درمانی در مشهد متوسط ۴۰۰ مورد است. تعداد تماس های روزانه با اورژانس مشهد نیز بیش از ۳۵۰۰ تماس در روز است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 − 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن