زندگی

آن‌چه خانم‌ها درباره تاثیرات شبکه‌های اجتماعی بر سلامت‌روان نمی‌دانند

کد خبر : 42052

با توجه به تعداد بیماری‌ها و آمار مرگ و میر مرتبط با بی‌تحرکی در جهان، باید گفت یک جا نشستن، یکی از بدترین بلاهایی است که بر سر سلامتی‌مان می‌آوریم. در این روزها که به دلیل ویروس کرونا و محدودیت در تفریح‌و‌ رفت و آمد، بیشتر وقت بسیاری از خانم‌ها و فرزندان در منزل می‌گذرد، استفاده از گوشی، تبلت و فضای‌مجازی بیشتر شده است؛ اما بدتر از استفاده زیاد از فضای‌مجازی، کارهایی است که هنگام یک جانشینی انجام می دهیم؛ تصور کنید دقایق ارزشمند اوقات فراغت را به شبکه‌های اجتماعی اختصاص دهیم. برای برخی خانم‌ها و فرزندان، این دقایق به ساعت‌ها تبدیل می‌شود.

نویسنده : مارال مرادی | روزنامه‌نگار

صبح مشهد– تحقیقات مختلف ثابت کرده‌اند اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی جزو بدترین عادت‌هایی است که افراد جامعه از لحاظ روان شناسی اجتماعی با آن روبه‌رو می‌شوند. در ادامه به چند نکته که احتمالا خانم‌ها درباره تاثیرات شبکه‌های اجتماعی بر سلامت‌روان نمی‌دانند، اشاره خواهد شد.

۱. شبکه‌های اجتماعی اعتیادآور هستند
در یکی از مطالعات، نتایج تحقیقات گذشته در زمینه «مشخصات روان شناختی، شخصیتی و استفاده از شبکه‌های اجتماعی» بررسی شد. محققان به این نتیجه رسیدند که «احتمال واقعی بودن اختلال اعتیاد به فضای مجازی» وجود دارد چراکه معیارهای اعتیاد مثل بی‌توجهی به زندگی شخصی، تمایل ذهنی، فرار از واقعیات، تعدیل و تغییرات خلق وخو، تحمل و پنهان کردن رفتارهای معتادگونه، در افرادی که بیش از اندازه از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، دیده می‌شود. دانشمندان همچنین متوجه شدند انگیزه استفاده مفرط از شبکه‌های اجتماعی بسته به شرایط مختلف، متفاوت است. افراد درون گرا و برون گرا به دلایل مختلفی از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. برخی به دلیل خودشیفتگی به این شبکه‌ها گرایش دارند. البته این موضوع به بررسی‌های جداگانه‌ای نیاز دارد.

۲- اندوه بیشتر و سلامتی کمتر
شواهد نشان داده‌اند هرچه بیشتر از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنیم به خصوص ما خانم‌ها، غمگین‌تر می‌شویم. محققان معتقدند فضای مجازی نوعی حالت انزوای اجتماعی ایجاد می‌کند که در سایر فعالیت‌های انفرادی وجود ندارد. نتیجه این بررسی نشان داد هرقدر کاربران بیشتر از این شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، خود را از لحاظ اجتماعی منزوی‌تر می‌دانند.

۳- افزایش حسادت و چرخه بدبختی
تقریبا همه ما می دانیم مقایسه کردن در شبکه‌های اجتماعی به حسادت منجر می شود. بیشتر افراد اعتراف می‌کنند که تعطیلات دوستان‌شان در مناطق گرمسیری یا رفتارهای مؤدبانه کودکان آن‌ها، باعث حسادت می‌شود. شبکه‌های اجتماعی می‌توانند چرخه بدبختی ایجاد کنند. احساس حسادت باعث می‌شود، افراد تلاش کنند تا ظاهر زندگی خود را بهتر جلوه دهند؛ به همین دلیل در پست هایی، جنبه‌های مختلف زندگی خود را به اشتراک می‌گذارند و این چرخه ادامه پیدا می‌کند.

۴٫ یک روش پرآسیب برای پر کردن اوقات‌فراغت
تحقیقاتی که چند سال قبل انجام شده بود، نشان می دهد تعداد بیشتر دوست‌ها در شبکه‌های اجتماعی، لزوما به این معنا نیست که زندگی اجتماعی بهتری دارید. این طور که به نظر می‌رسد، مغز ما می‌تواند تعداد مشخصی از افراد را به عنوان دوست بشناسد. علاوه براین، افراد باید تعاملات واقعی اجتماعی داشته باشند تا یک رابطه دوستی شکل بگیرد؛ صرفا داشتن رابطه مجازی کافی نیست بنابراین، با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی به یک فرد اجتماعی تبدیل نمی‌شوید؛ البته منظور این نیست که شبکه های اجتماعی هیچ مزیتی ندارند. یکی از مهم ترین مزایای این شبکه‌ها، برقراری ارتباط از فاصله‌های بسیار دور است. علاوه براین، به ما کمک می‌کند، افرادی را پیدا کنیم که سال هاست نشانی از آن‌ها نداریم اما استفاده از شبکه های اجتماعی برای پر کردن اوقات فراغت یا در زمان هایی که احساس خوبی ندارید، اصلا ایده خوبی نیست. مطالعات نشان داده اند فاصله گرفتن از شبکه‌های مجازی، حتی در کوتاه مدت، به بهبود سلامت روان ما کمک می کند.

منبع: در تهیه این مطلب از سایت«چطور» کمک گرفته شده است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

9 − 9 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن