زندگی

عادت‌های خوب شوهرم به مرور دارد از بین می‌رود!

کد خبر : 41706

۱۰ سال است ازدواج کردم و یک پسر هفت ساله دارم. قبلا همیشه اگر مشکلی بین‌مان پیش می‌آمد، خیلی سریع با مهربانی و در کمال آرامش مسئله را حل می‌کرد ولی هرچه از زندگی‌مان می‌گذرد، اخلاق و عادت‌های خوبش دارد از بین می‌رود. آدمی که هیچ‌وقت با من قهر نمی‌کرد الان سر کوچک ترین مسئله ای دعوا راه می‌اندازد و چند روز با من قهر می‌کند. خیلی منفی‌گرا و بهانه‌گیر شده است. باید چه کار کنم؟

نویسنده : نگین اخوین| دانشجوی دکترای روان‌شناسی‌تربیتی

صبح مشهد– مخاطب‌گرامی، همیشه بهانه‌گیر شدن ریشه در خلق‌و‌خوی افراد ندارد. خستگی، برآورده نشدن خواسته‌ها، فشارهای عصبی و … از جمله علل بهانه‌جو شدن افراد است. در این شرایط هرگز مقابله به مثل نکنید چراکه این کار وضعیت را وخیم‌تر می‌کند و نتیجه‌ای جز جنگ و دعوا نخواهد داشت. بی‌تردید بسیاری از اوقات، بهانه‌گیری و منفی‌نگری افراد که در پیامک‌تان درباره شوهرتان مطرح کردید، بی‌دلیل نیست بنابراین لازم است در چنین شرایطی آرامش خودتان را حفظ کنید و بدن دعوا در صدد حل مشکل برآیید.

واکنش‌های‌تان را هوشمندانه انتخاب کنید
معمول‌ترین واکنش به انتقاد و بهانه‌جویی بین همسران، راه افتادن جروبحث است. این اتفاق باعث می‌شود شرایط ناخوشایند، ایرادگیری‌ها و نگرش‌های منفی تداوم پیدا کند و وارد حاشیه‌های بی‌خود هم بشوید. به هر حال چنین واکنش‌هایی فقط باعث تشدید تنش و ادامه پیدا کردن آن بین شما و همسرتان خواهد شد. بهترین واکنش این است که هیچ واکنشی نشان ندهید! یعنی ظاهرا به همسرتان گوش بدهید اما همزمان خونسردی خود را حفظ و نقد و ایرادجویی او را در فرصت مناسب دیگری بررسی کنید. اول ببینید نقدی که به شما وارد شده اصلا درست است یا نه، با خودتان روراست باشید و شرایط را ارزیابی کنید. از خودتان بپرسید آیا ممکن است خود شما اصلا گاهی مقصر بوده باشید که همسرتان را آزرده کرده یا این احساس را به او القا کرده باشید؟

پایگاه امنیت همسرتان باشید
بهانه جویی های شوهرتان علتی دارد، بی تردید او دچار مشکلی شده است. مشکلی که شاید به دلایلی چون خجالت کشیدن، صلاح ندانستن، سرزنش و… حاضر نیست به شما بگوید. در چنین مواقعی پایگاه امنیت همسرتان باشید و او را به آرامش دعوت کنید. به حریم شخصی همسرتان احترام بگذارید و هرگز کنکاش و تجسس نکنید. بپذیرید همسرتان اکنون نیازمند انرژی مثبت و نیرو بخش است. پس نقش آرام بخش بودن خود را به خوبی ایفا کنید و با ایجاد محیطی آرام و سکوت های نشان از رضایت، فضایی را برای تفکر و کنار آمدن همسرتان با خودش، فراهم آورید.

بعد از توفان با او گفت‌و‌گو کنید
آرامش بعد از توفان، فرصت مناسبی است که با همسرتان راجع به بهانه‌های حل نشده و دیدگاه‌های منفی او صحبت کنید. گاهی بهانه‌های حل نشده، تبدیل به یک عادت می‌شوند و به مرور زمان منجر به اختلاف؛ می‌دانید چرا؟ وقتی همسر شما از زشتی رفتارهای خود مطلع نشود هرگز برای رفع یا اصلاح آن تلاش نخواهد کرد و همچنان کار اشتباه خود را ادامه خواهد داد. پس بهتر است به همسرتان بگویید از کدام یک از رفتارهایش خوش‌تان نمی‌آید و متنفر هستید و دوست ندارید کدام رفتارش را ادامه دهد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پانزده − 13 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن