زندگی

کنجکاوی متاهل‌ها در سایت های غیر مجاز همسریابی!

کد خبر : 41624

مدت‌هاست که در فضای‌مجازی شاهد کانال‌ها، پیج‌ها و سایت‌های همسریابی غیرقانونی و غیر مجاز هستیم که برخی دختر و پسرها برای انتخاب مناسب به آن‌ها مراجعه می‌کنند.

نویسنده : دکتر حسین محرابی | روان‌شناس

صبح مشهد– محمد مهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزارت ورزش‌و‌جوانان به تازگی در این‌باره گفته: «مدل‌های غیرقانونی این کانال‌ها، پیج‌ها و سایت‌های همسریابی که غیرقانونی فعالیت کرده‌اند، خروجی مثبتی نداشته‌ و تبعات منفی‌شان هم زیاد بوده است، به طوری که عمدتا به ازدواج‌موقت و ناپایدار و فروپاشی زندگی‌ها منجر شده و خیلی از متاهل ها به این سایت‌ها مراجعه و با پرداخت مبالغی خود را مجرد معرفی کرده‌اند.»(منبع خبر: ایسنا)

ماجراجویی و تمایل به تنوع‌و‌هیجان، ترویج لوده‌گری، هرزه‌گری و بیان بی‌پرده روابط نامشروع، مراوده با افراد بی‌بند و بار، حجم وسیعی از سریال‌ها در رسانه‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای بیگانه، ارضا نشدن نیازهای جنسی و ویژگی‌های شخصیتی از عوامل موثر در ایجاد چنین پدیده‌ای است که ناآگاهی از خطرات آن باعث شده، ضمن گسترش این‌گونه ارتباطات غیراخلاقی، بنیان بسیاری از خانواده‌ها تحت آثار تخریبی این نوع ارتباط‌ها متزلزل شود. در ادامه نکاتی درباره عوامل این اتفاق و چند توصیه به متاهل‌ها مطرح خواهد شد.در ضمن اگر بنا به انتخاب همسر در چنین فضاهایی دارید، حتما از سایت های قانونی و مجوز دار کمک بگیرید.

۴ عامل این اشتباه آسیب‌زا

کم رنگ شدن ارزش‌های اخلاقی
کم رنگ شدن ارزش‌های اخلاقی در افراد باعث گسترش روز افزون این پدیده غیراخلاقی و غیرشرعی شده است. تغییر سبک‌زندگی از الگوی اسلامی‌ایرانی به الگوی رفتاری غربی تحت تاثیر ماهواره‌ها از علت‌های ازدیاد این آسیب اجتماعی است. این روابط باعث افزایش طلاق، ازدواج‌های مقطعی و روابط خارج از عرف می‌شود و متاسفانه برخی از افراد که وابستگی اخلاقی و فرهنگی ندارند، این گونه روابط فرازناشویی را بسیار طبیعی و به نوعی پیشرفت و امروزی بودن قلمداد می‌کنند.

ناآشنایی زوج ها با مهارت‌های زندگی‌مشترک
یکی از مسائلی که متاسفانه خانواده‌ها و مخصوصا زن و شوهرها به نوعی درگیر آن هستند و ریشه بسیاری از مشکلات امروزی است، آگاهی نداشتن از تفاوت‌های فردی و جنسیتی و شناخت نیازهای همسران و ضعف در مهارت‌های لازم برای تامین آن نیازهاست. وقتی فردی در زمینه‌های مختلف دچار کمبود و خلأ شود خواه ناخواه به دنبال راه‌هایی برای جبران آن برمی‌آید و این اولین قدم برای گرفتار شدن بعضی از آقایان در این سایت‌ها و کانال‌ها و این رابطه‌هاست.

بی‌توجهی به اهمیت همسرگزینی مناسب
عامل مهم‌تر در این فرایند، همسر گزینی نامناسب در جامعه است. به دلیل ضعف فضای همسرگزینی در جامعه، وقتی افراد بدون هیچ گونه شناختی وارد زندگی‌مشترک می‌شوند، تازه متوجه خواهند شد که انتخاب صحیحی انجام نداده‌اند. نداشتن شناخت از الگوی صحیح ازدواج، هر دو زوج را به روابط فرازناشویی سوق می‌دهد. این بی‌هنجاری در فضای انتخاب در موقعیت‌هایی مانند خیابان، مهمانی و… بروز می‌کند. بی‌شک می توان گفت یکی از فضاهایی که می‌تواند محیط همسر گزینی مناسبی برای افراد باشد، فضاهای دوستانه و خانوادگی با کمک والدین است.

طبیعی جلوه‌دادن این کنجکاوی یا شیطنت نامشروع
برخی از افراد متاهل، این رفتار، کشش‌ها یا روابط فرازناشویی را طبیعی و عادی جلوه می‌دهند و بیان می‌کنند که این گونه ارتباطات و گپ و گفت‌ها در همه افراد وجود دارد و بیشتر به خاطر سرگرمی و کنجکاوی است اما باید گفت این گونه روابط زاییده شیطنت‌های نامشروع و دزدکی در روابط زناشویی هستند که آسیب‌هایشان بارها در صفحات حوادث روزنامه‌ها، خبرساز شده اند.

پیش‌بینی نادرست مردها از عاقبت این کار
این نکته خطاب به مردان است که ظاهرا، بیشتر در چنین دام‌هایی گرفتار می‌شوند. بعضی از آقایان در محاسبات خود دچار اشتباه می‌شوند و به زعم خودشان چیزی در زندگی خانوادگی خود کم نمی‌گذارند بنابراین خود را توجیه می‌کنند که حتی اگر یک ارتباط نامناسب هم داشته باشند، آسیبی به زندگی‌شان نمی‌رسد! بعضی از مردان هم به دنبال اثبات خودشان از جنبه‌های مختلف هستند و صرف نظر از این که این نیاز به اثبات، از کدام دوره نشئت می‌گیرد، ممکن است در بزرگ سالی هم به دلیل پذیرش ناکافی از سوی دیگران تشدید شود، بنابراین فرد برای این که به خودش یا افراد صمیمی اطراف خود ثابت کند که آدم باعرضه‌ای هست اقدام به این کار می‌کند! واضح است که این دلایل، نابه‌جاست.

چند گام برای پیشگیری از این اتفاق

بنفشه دولت آبادی | روان‌درمانگر و مشاور خانواده

گام اول| آگاهی
آگاهی اصل عمومی در تمامی آسیب‌های اجتماعی است. گام اول در پیشگیری از هر آسیب اجتماعی آن است که بدانیم این آسیب چگونه و از چه راهی می تواند به ما صدمه بزند پس در ارتباط با دیگران حتی برای داشتن یک ارتباط به ظاهر ساده و معمولی دقت کنیم.

گام دوم| به چالش‌کشیدن خود ایمن‌پنداری
بر خلاف تصور ما، همه افرادی که مرتکب چنین اشتباهی می‌شوند از طیف و گروه خاصی نیستند. این‌گونه نیست که همگی و صددرصدشان افراد بی بندوبار یا بی‌توجه به امور اخلاقی باشند. این نوع روابط در خیلی ازموارد حتی مطلوب فرد نیست و در واقع فرد گرفتار آن شده است. پرهیز و پیشگیری کلیدی در این زمینه آن است که فرد خود را ایمن از چنین آسیبی نبیند و فرم و احتیاط خود را در این رابطه کنار بگذارد. مراقبت از امور عاطفی و احساسی اهمیت شایان توجهی دارد. فرد پس از ازدواج یا شکل‌گیری یک رابطه عاطفی باید به صورت ارادی دریچه قلب خود را به روی این علاقه مندی‌ها ببندد و از پیشروی علاقه مندی‌های عامدانه و آگاهانه جلوگیری کند. فراموش نکنیم بسیاری از روابط فرازناشویی از یک علاقه‌مندی ساده آغاز شده و به دلیل نبود چنین مراقبتی، رشد یافته و بر فرد چیره شده‌اند.

گام سوم| ترمیم رابطه زن‌و‌شوهری
بخشی از انرژی که برای شکل‌دهی یک رابطه فرازناشویی گذاشته می‌شود اگر صرف ترمیم روابط زوج ها شود، می‌تواند این رابطه را متحول کند. سرمایه گذاری روی رابطه با همسر می‌تواند آن را از آسیب‌ها دور نگه دارد و زندگی را رضایت بخش‌تر کند.

منبع: سلام زندگی_ خراسان

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست − 16 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن