اقتصادی

در گفت‌و‌گو با بازار مطرح شد:

طرح نوسازی حرم رضوی از اصلاحات تا انتقادات/ ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه بلاتکلیف است

کد خبر : 49722

محمدحسین روشنک، رئیس هیئت‌مدیره شرکت انبوه‌سازان حریم حرم مطهر در گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: در سال ۱۳۷۳ و بر اساس پیش‌بینی‌ها، مقرر شد طی یک طرح کارشناسی شده جهت نوسازی بافت پیرامونی حرم رضوی و در طی یک‌چشم انداز ۱۰ ساله، تحولات نوینی بر اساس نیاز زائر و مجاور شکل گیرد.

این طرح پس از تصویب و اذن مقام معظم رهبری با عنوان طرح مرحوم کازرونی شروع به کار و بیش از ۳۰۰ سرمایه‌گذار پای اجرا آمدند.

حرکتی که بیش از دو دهه قبل آغاز شد و نیت آن توسعه در بافت پیرامونی حرم رضوی بود، در آن مقطع مقرر بود که کار ظرف ۱۰ سال به سرانجام برسد، اما با وجود گذشت نزدیک به سه دهه هنوز پیشرفت فیزیکی طرح به ۵۰ درصد هم نرسیده و حدود چهار سال است که تقریبا طرح تعطیل ‌شده و سرمایه‌گذاران بلاتکلیف مانده‌اند.

«حقوق مکتسبه» سرمایه‌گذاران در این محدوده را نمی‌توان انکار کرد؛ اینکه تصمیمی برای مشهد، خارج از خراسان رضوی و در مرکز کشور اخذ شود و نتایج آن بلاتکلیفی سرمایه‌های بزرگ و فرصت‌های شغلی در این بخش را به دنبال داشته باشد؛ یک اشتباه بزرگ است که متأسفانه متولیان امر به آن تن دادند.

سهامداران شرکت مجری طرح ده ‌ساله مرحوم کازرونی در منطقه ثامن (وزارت راه و شهرسازی و شهرداری مشهد) واقعا باید پاسخگو باشند بعد از ۲۵ سال با تعهدات خود در این طرح ده‌ساله که تائید مقام معظم رهبری را داشته چه کرده‌اند؟

مسئولان پاسخ دهند با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی این طرح که حتی هزینه‌های زیر بنایی طرح یعنی خیابان‌ها و پارک‌ها، کوچه‌ها، آثار باستانی، مساجد و زائرسراهای ارزان ‌قیمت را از طریق محاسبه در پروانه‌های ساختمانی پرداخت کرده‌اند و قرار بوده طرح در مدت ۱۰ سال ساخته و کامل شود تا آن‌ها بتوانند از سرمایه‌گذاری خود بهره گیرند چه کرده‌اند؟

در هرصورت سرمایه‌گذاران و کارآفرینان به دنبال حل مسئله هستند به‌گونه‌ای که پروژه‌ها فعال شود، در واقع کانون کارآفرینان به دنبال راه‌اندازی پروژه‌ها و ایجاد اشتغال است، چراکه بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه در منطقه ثامن راکد مانده است.

درخواست داریم که حقوق مالکان و سرمایه‌گذاران بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی جدی گرفته شود، شهرداری و وزارت راه و شهرسازی در این رابطه بیشترین تقصیر را دارند، زیرا نه تنها در اجرای طرح موفق عمل نکردند بلکه آن را هم طبق برنامه‌ریزی‌ها پیش نبردند؛ که نتیجه این موضوع زیان عده‌ای سرمایه‌گذار و فعال اقتصادی بوده است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن