شهری

در دیدار شهردار منطقه ثامن مشهد مقدس با سیدجواد موسوی، مدیرکل جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی مطرح شد:

لزوم هم افزایی برای احیای بافت تاریخی پیرامون حرم مطهر رضوی به عنوان یکی از اولویت های میراثی مشهدمقدس

کد خبر : 41519

در این دیدار سید فرهاد حجازی شهردار منطقه ثامن ضمن تبریک انتصاب مدیرکل جدید، بر لزوم ادامه هم افزایی بین دو مجموعه در راستای تسریع در اجرای پروژه ها و تفاهم نامه های مشترک احیاومرمت ابنیه و مجموعه های تاریخی همچون بازار فرش مشهد و سرای عزیزا.. اُف و دیگر موارد موجود تاکید کرد.

به گزارش صبح مشهد، شهردار منطقه ثامن در ادامه گفت: با توجه به رویکرد شهرداری و طرح جدید حریم رضوی، آماده ایم برای حفاظت و احیای آثار و بافت تاریخی، فرهنگی و هویتی اطراف حرم مطهر، همکاری داشته باشیم.

او با اشاره به برنامه احیای مسیر‌های مدنظر مشاور طرح جدید اطراف حرم، افزود: صندوق سرمایه‌گذار طرح حرم مطهر ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات با یارانه دولتی برای احیای حوزه سکونت و ایجاد مراکز اقامتی ارزان قیمت در بافت اطراف حرم منظور کرده و آمادگی دارد بنا‌های تاریخی و فرهنگی را نیز مرمت و احیا کند.

شهردار منطقه ثامن مشهد ادامه داد: در راستای حمایت از آثار تاریخی برای تغییر کاربری، شهرداری هیچ وجهی دریافت نمی‌کند.

حجازی بیان کرد: با تعامل صورت گرفته، شهرداری برای مرمت و احیای بازار تاریخی فرش مشهد ۱۵۰ میلیارد ریال و برای حیاط کوچک سرای عزیزالله اف ۲.۴ میلیارد تومان اختصاص داده است.

سیدجواد موسوی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در نشست با شهردار منطقه ثامن مشهد گفت: در سالیان گذشته سکونت در بافت اطراف حرم مطهر رضوی کاهش یافته است که باید زندگی، فعالیت فرهنگی و اجتماعی در این بافت دوباره احیا شود.

او افزود: محله‌های تاریخی نوغان و تپل المحله تخریب شده و باید از ادامه روند تخریب این بافت قدیمی جلوگیری کنیم و همه اقدامات به منظور حفظ و احیای میراث ارزشمند بافت تاریخی و هویتی اطراف حرم باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: قرار بود در طرح نوسازی بافت اطراف حرم زشتی‌ها پاک شود و مسیر تشرف به حرم برای زائران تسهیل شود، اما ساختمان‌های مجلل بدون توجه به الزامات حفظ و احیای هویت‌های تاریخی و فرهنگی قد برافراشته است؛ ساماندهی این مسیر‌های گردشگری و تاریخی منتهی به حرم ضروری است.

موسوی بیان کرد: در گذشته براساس توافقی که صورت گرفت در قالب طرحی برخی خانه‌های تاریخی از جمله خانه ملک و فرهنگسرای بهشت مرمت و احیا شد، اما در دوره‌های بعدی فرآیند مرمت و احیای خانه‌های تاریخی مشهد متوقف شد که بنا داریم ارائه بسته‌های گردشگری و سرمایه‌گذاری بر روی خانه‌های تاریخی مشهد را آغاز کنیم.

او بر ضرورت علامت‌گذاری کاربری‌های گردشگری با هماهنگی این اداره کل تاکید و تصریح کرد: اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مرجع اقامت و اسکان است و باید همه اقدامات و خدمات در این زمینه از طریق این اداره‌کل انجام شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی تاکید کرد: صدور مجوز‌هایی با عنوان «اقامتی موقت» توسط شهرداری برای افراد حق ایجاد می‌کند که باید از چنین واگذاری مجوز‌هایی جلوگیری شود.

موسوی با اشاره به تصویب طرح تفصیلی حریم رضوی اظهار کرد: آمادگی داریم برای تبدیل مجموعه‌های تاریخی به فضای فرهنگی سرمایه‌گذار جذب کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی در پایان با بیان اینکه بافت پیرامون حرم مطهر رضوی از با اهمیت ترین موضوعات مطروحه و دارای اولویت در این مجموعه است،ضمن اشاره به همکاری های خوب میان مجموعه مدیریت شهری مشهد و میراث اظهار کرد: وجود مهندس حجازی در راس مجموعه شهرداری منطقه ثامن با توجه به روحیه تعاملی بالا و دیدگاهی که در جهت استفاده بهینه از فضاهای تاریخی و خانه های قدیمی موجود در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی دارند و هم افزایی بالای مجموعه تحت امر وی، فرصت ارزشمندی است که باید از آن در جهت اجرای هرچه بهتر و سریع تر تکمیل طرح های در دست اقدام و همچنین ادامه رویه موجود استفاده کنیم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 − 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن