دانش و فناوری

چگونه می‌توان به ایمنی اینترنتی دست یافت؟

کد خبر : 41371

سیستم‌عامل‌های دیجیتالی مورد استفاده میلیاردها نفر در سراسر جهان می‌توانند به افراد بسیاری ازجمله کودکان آسیب برسانند. محققان در گزارش جدید مجمع جهانی اقتصاد، این موضوعات و چگونگی رفع آنها برای بهبود ایمنی اینترنتی را بررسی کرده‌اند.

صبح مشهد– به نقل از ویفروم، بیماری همه‌گیر کووید- ۱۹، اهمیت ایمنی آنلاین را برجسته کرده، زیرا بسیاری از جنبه‌های زندگی ازجمله کار، تحصیل و سرگرمی در این زمان کاملا مجازی شده است. با داشتن بیش از ۴.۷ میلیارد کاربر اینترنت در سطح جهان، تصمیم‌گیری در مورد محتوایی که افراد باید به‌صورت آنلاین ایجاد، مشاهده و به اشتراک بگذارند، پیامدهای قابل‌توجهی بر مردم سراسر جهان دارد.

گزارش جدید مجمع جهانی اقتصاد با عنوان پیشبرد ایمنی دیجیتال، چارچوبی برای همسوسازی اقدام جهانی، موارد اساسی را که باید مورد توجه قرار گیرد ازجمله چگونه ایمنی سیستم‌عامل‌های دیجیتال ارزیابی شود، بخش خصوصی و دولتی در کنترل ایمنی آنلاین چه نقشی دارند و چگونه می‌توان پیشرفت صنعت را اندازه‌گیری کرد را مورد بررسی قرار داده است.

در حالی که بسیاری از مناطق جهان طی یک مسیر بهبودی از بیماری همه گیر کووید- ۱۹ هستند، برخی از موانع عمده (آنلاین و آفلاین) برای خروج از این بحران همچنان باقی‌مانده است.

اطلاعات نادرست بهداشتی

یک چالش اصلی برای ایمنی آنلاین، گسترش اطلاعات نادرست درباره موضوع سلامتی و به ویژه واکسن است. گاهی برخی از مطالب عامل دلسردی افراد برای دریافت واکسن کرونا در برخی از کشورها شده است که نتایج این اخبار در حال بررسی است. نتایج بررسی موسسه تحقیقات سیستم‌های محیطی(ESRI) نشان داد، افرادی که کمتر به دنبال اخبار و نتایج درباره بیماری کووید- ۱۹ هستند، پذیرش بهتری برای دریافت واکسن داشتند. البته باید بدانیم که رسانه نقش بزرگی در مقابله با اطلاعات نادرست و جلب مخاطبان برای افزایش دانش آنان درباره مواردی همچون واکسن خواهد داشت. در این میان باید از گروه‌های آسیب‌پذیر ازجمله کودکان حفاظت شود.

استثمار و آزار کودکان

طی همه‌گیری فعالیت‌های نگران‌کننده دیگری ازجمله سوءاستفاده از کودکان به‌صورت آنلاین افزایش یافته است. نتایج بررسی‌ها نشان داده است که کودکان در این زمان بیشتر در معرض موارد نامناسب آنلاین قرار گرفته‌اند که می‌تواند به عنوان بزرگترین خطر برای کودکان در هنگام استفاده از وب باشد. برای حل این مسئله باید بحران بین حریم خصوصی و امنیت را رفع کرد. با افزایش استفاده از اینترنت، پرداختن به این بحران اساسی بین حریم خصوصی و ایمنی بیش از هر زمان دیگری حیاتی است.

طی همه‌گیری بیماری کووید- ۱۹ تبلیغ محصولات بهداشتی نادرست ۱۰.۴۷ درصد افزایش یافت. البته انتخاب محصول نادرست می‌تواند انتخاب محصولات نادرست بعدی را به دنبال داشته باشد. تصمیم‌گیری در مورد حذف محتوا، تعلیق کاربر و سایر تلاش‌ها در رفع این مشکلات بحث‌برانگیز است.

مجمع جهانی اقتصاد با همکاری بیش از ۵۰ متخصص، چارچوبی کاربر محور ایجاد کرده است که در گزارش جدید با حداقل آستانه آسیب، سیستم‌های پیشنهادی قابل بررسی، استفاده مناسب از مشخصات شخصی و پروتکل‌های شکایت برای ایجاد یک پایه ایمنی برای استفاده از محصولات و خدمات دیجیتال را ارائه می‌کند.

اگرچه این یک نقطه شروع برای هدایت بهتر تصمیم‌گیری در مورد سیستم‌عامل‌های دیجیتال است که بر ایمنی کاربر تاثیر می‌گذارد اما هماهنگی آگاهانه‌تری بین بخش دولتی و خصوصی و راه‌اندازی ائتلاف جهانی برای ایمنی دیجیتال نیاز است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن