استانیدانش و فناوریزندگی

بیانیه حزب مجمع مشورتی اصلاح طلبان خراسان رضوی به مناسبت سال تحصیلی ۹۸- ۹۷

کد خبر : 17743

حزب مجمع مشورتی اصلاح طلبان خراسان رضوی به مناسبت سال تحصیلی ۹۸- ۹۷ بیانیه ای صادر کرد.

به گزارش صبح مشهد متن این بیانیه که نسخه ای از آن به تحریریه رسیده است، بدین شرح می باشد:

به نام خداوند جان وخرد
با گرامی داشت ایام شهادت ابا عبدالله الحسین علیه السلام و یاران با وفایش، درود و سلام به ارواح طیبه شهدای اسلام، معمار کبیر انقلاب، بویژه شهیدان و ایثارگران دوران دفاع مقدس، فرارسیدن ماه مهر،فصل دانایی، جستجو وکشف حقایق برای دانش آموزان، دانشجویان، معلمان، استادان، پژوهشگران و اهالی علم ومعرفت را پاس می داریم. اگر چه با شروع مهر، شور وتلاش اینده سازان کشورو اصحاب دانش وخرد فضای جامعه را در جهت توسعه وبه سوی فردای روشن نوید می دهد، اما بی تردید تحقق آن مرهون نگرش و گرایش حاکمیت، راهبردها ورویه های دستگاه تعلیم وتربیت در سطوح ملی، استانی و منطقه ای در حوزه های اموزش وپرورش و دانشگاههاست. انچه در سپهر نهاد تعلیم وتربیت و جامعه در بخش های سیاستگذاری، فرآیندها و نتایج ومحصولات مشاهده می شود، نشانگر ناسازگاری فعالیت ها با اهداف نظام آموزشی منبعث از اموزه های مکتبی، ملی وجهانی در دوبعد علمی وتربیتی می باشند. از این رو بر این باوریم که باید در نگرشها، سیاستگذاری ها و فرایندهای دستگاه تعلیم و تربیت نگاه و تصمیم سازی موثر را مورد توجه قرارداد، که به اجمال برخی از آنها را مورد تاکید قرار می دهیم:
۱- برنامه ریزان، مسئولان اجرایی واهالی تعلیم وتربیت وضعیت بحرانی کنونی منابع و نیروی انسانی در آموزش وپرورش را معلول کاستی نقشه راه و برنامه عملیاتی، عملیاتی نمودن سند تحول بنیادین بدون فراهم شدن زیر ساخت های آن می دانند که منجر بکار گیری راهبردهای نامناسب واضطراری از جمله به کارگیری نیروهای اجرایی، بازنشستگان، خرید خدمات، افزایش نرم کلاس و کاهش ساعت حضوری برخی دروس پایه دوازدهم را در فرایند اموزش جاری شده است.
از سوی دیگر به دلیل فقدان اندیشه ورزی نخبگانی در حوزه تعلیم وتربیت وهدف گذاری نادرست، علی رغم شعار توسعه متوازن رشته ای در حال حاضر کشور با کاهش بی سابقه اقبال دانش آموزان ودانشجویان به رشته های علوم ریاضی مواجه شده است، و برای کشوری که در طول تاریخ در شمار پیشتازان وسرآمدان این علوم بوده مخاطرات جدی را درمسیر توسعه فراهم آورده است.
۲- علی رغم اینکه بارها رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور محترم بر توجه و اهتمام در منابع دستگاه تعلیم وتربیت به ویژه اموزش وپرورش را به عنوان سرمایه گذاری لازم وبنیادین اعلام نموده اند، اما به دلیل بی توجهی به آن از سوی مجلس و دولت، از سوی حاکمیت عزمی در جهت اصلاح و بهبود آن دیده نمی شود. و امروز ارتقای وضعیت معیشتی فرهنگیان شاغل به انتظار آنان از حذف زیر خط فقر تقلیل پیدا کرده، وبرای بازنشستگان فرهنگی این موضوع به یک آرمان مبدل گردیده است. برای برون رفت از این وضعیت، در مرحله نخست حاکمیت باید قبل از شعار و ندای اصلاح ، در پی عمل موثر باشد و در کنار اولویت بخشی به منافع ملی،حقوق معلمان رادر صدر اولویت های خود قرار داده و به جای دربند نمودن فعالین صنفی جامعه فرهنگی به نظرات و مطالبه آنان همت گمارد.
۳- در حالی که به دلیل کمبود منابع موضوع کیفیت بخشی آموزشی و پرورشی در نهاد تعلیم وتربیت کشور و بویژه دراستان ها ومناطق به حداقل ممکن کاهش یافته است، دخالت ناروای نهادها و افراد حقیقی وحقوقی از جمله برخی از نمایندگان مجلس، کارایی واثر بخشی عملکرد مدیریت ها را بویژه در آموزش وپرورش تقلیل داده است. اینگونه تمامیت خواهی ها موجب عدم حضور نخبگان در مدیریت های نهاد تعلیم وتربیت شده است، البته ضروری است که ملت شریف ایران اسلامی بالاخص مردم علم پرور وفرهنگ دوست سرزمین خورشید همگام با احزاب، تشکل های فرهنگی و دلسوزان عدم مداخله ناروا را از جانب نهادها واشخاص مطالبه نمایند، ویقینا مردم آگاه خراسان رضوی به نمایندگانی که دخالت درمدیریت های اموزش وپرورش را عرصه فعالیت خود ‌می دانند در پای صندوق های رای پاسخ خواهند داد.
۴- یکی از بخش های مهم در فرایندهای تعلیم وتربیت، توجه تام وهمه جانبه به محیط آموزشی است که باید به محیط یاددهی- یادگیری تمام ساحتی تبدیل شود به گونه ای که آینده سازان جامعه به علم، معرفت ومهارت های همزیستی مسالمت آمیز با هم نوعان خویش مجهز گردند، که تحقق آن وابسته به متغیرهایی مانند محتوا، برنامه های درسی ، ارزشیابی و فضای تربیتی مدارس می باشند. با توجه به تاکید مقام عالی وزارت اموزش وپرورش مبنی بر حذف آزمون ها، کاهش دخالت موسسات سود جو در جریان آموزش و چندگونگی مدارس وتوجه به کسب مهارتهای زندگی در محیط

های آموزشی، و استقبال از شعار اداره کل استان خراسان رضوی با عنوان ” مدرسه زندگی ، نشاط وپویایی و عدالت آموزشی ” در سال تحصیلی،باید اذعان داشت تحقق این اهداف مرهون همراهی معلمان به عنوان موثر ترین عوامل مشروعیت بخش برنامه ها در کلاس، هم اندیشی با نخبگان و دلسوزان، برنامه عملیاتی ، استقلال مدیریتی و تصمیم سازی قاطع می باشد، که بایددر سطوح ستادهای کشوری واستانی پیگیری شوند.

۵- اموزش وپرورش کشور که باید نقش بی بدیل را در ترویج اخلاق، توسعه انسان متعالی و گسترش عدالت اجتماعی ایفا نماید، به دلیل افزایش نابرابری های آموزشی ناشی از سیاستگذاری های نادرست و چندگونگی مدارس واز سوی دیگر به دلیل فقدان برنامه های اصیل وسازگار با موازین جوامع مدرن انسانی ونیز تمرکز بر فعالیتهای حاشیه ای و کمی نگری، در حال از دست دادن اثرگذاری مثبت و لازم خود می باشد.لذا باید برنامه ریزان و مسئولان قبل از آنکه دیر شود با تدوین دکترین تعلیم وتربیت عقلانی،آموزش وپرورش را به مسیر اصلی واثربخش خود بازگردند.

حزب مجمع مشورتی اصلاح طلبان خراسان رضوی با گرامی داشت مهردانایی و محرم حسینی، بر این باور است، با عزم عملی حاکمیت و مسئولان، فرصت سازی برای هم اندیشی و همراهی نخبگان و دلسوزان تعلیم وتربیت، مشارکت واقعی همگانی و پرهیز از دخالت های ناروا در فرایند های مدیریت نهاد تعلیم وتربیت کشور، شاهد نمایان شدن بستر شکوفایی استعدادها، رشد خلاقیت ها، ترویج وتوسعه فضائل اخلاقی منبعث از عقلانیت برای اینده سازان ایران اسلامی خواهیم بود.
با آرزوی عزت وسربلندی برای ایران اسلامی
حزب مجمع مشورتی
اصلاح طلبان خراسان رضوی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن