شهری

امتیازات شهرداری مشهد برای والدینی که سرویس مدرسه می‌شوند

کد خبر : 48976

مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی مشهد نحوه گزینش والدین دانش‌آموزان به عنوان سرویس مدارس را برشمرد و امتیازات مربوط به آن را تشریح کرد.

به گزارش صبح مشهد، احمد محبی در گفت‌وگویی خبری درباره همکاری اداره کل آموزش‌ و پرورش استان و شهرداری مشهد برای جبران کمبود سرویس مدارس اظهار کرد: برای تامین سرویس مدارس کارگروه ماده ۱۸ تشکیل شده که رئیس این کارگروه اداره کل آموزش‌ و پرورش خراسان رضوی و دبیر آن شهرداری مشهد است. نماینده انجمن اولیا و مربیان نیز در این کارگروه حضور دارد و تصمیماتی که در کارگروه مزبور اتخاذ می‌شود، الزامی و لازم‌الاجراست.

وی با اشاره به چگونگی جذب رانندگان سرویس مدارس تصریح کرد: در حال حاضر روال این گونه است که شهرداری‌ها شرکت‌های حمل و نقلی که واجد شرایط برای سرویس مدارس هستند را شناسایی و ارزیابی کرده و به ادارات کل آموزش‌ و پرورش معرفی می‌کنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی مشهد ادامه داد: پس از معرفی این شرکت‌ها به اداره کل آموزش‌ و پرورش استان قراردادهایی با متقاضیان سرویس مدارس منعقد شده و سپس این سرویس‌ها به نواحی آموزشی منتقل می‌شوند. راننده‌های انتخاب شده لازم است در سامانه سپند ثبت نام و بعد از آن به سازمان تاکسیرانی مراجعه کنند تا مجوزهای مربوط به صدور پروانه حمل‌ و نقل را دریافت نمایند.

محبی درباره علل کمبود رانندگان سرویس مدارس عنوان کرد: با توجه به شرایط ۲ سال گذشته و مجازی بودن مدارس، تمام رانندگانی که به عنوان سرویس مدارس مشغول به فعالیت بودند، ترک شغل کرده و ناگزیر شدند سراغ شرکت‌های تاکسی اینترنتی بروند. در حال حاضر شرکت‌های حمل و نقل با کمبود خودرو مواجه شده‌ و رانندگانی که در گذشته با این شرکت‌ها همکاری داشتند، مدعی پایین بودن کرایه‌ها و مسئولیت بالای چنین کاری هستند.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط یاد شده در کارگروه ماده ۱۸ استان تصمیمی اتخاذ شد مبنی اینکه والدینی که تمایل دارند، در کنار فرزند خود بتوانند تعدادی دیگر از دانش‌آموزان را نیز به مدرسه ببرند و به عنوان سرویس مدارس با اداره کل آموزش‌ و پرورش استان همکاری کنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی مشهد با اشاره به امتیازاتی که شهرداری برای والدینی که سرویس مدارس می‌شوند در نظر گرفته، گفت: والدین دانش‌آموزان در صورت تمایل جهت کمک به حمل و نقل درون‌شهری و کاهش ترافیک می‌توانند عهده‌دار سرویس مدارس شوند که البته برای این کار نیاز به مجوز دارند. در صورت موافقت شهرداری، امتیاز و پروانه حمل‌ و نقل به صورت رایگان در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. همچنین آن‌ها می‌توانند از بنزینی که وزارت کشور برای سرویس مدارس در نظر گرفته، استفاده کنند.  امیدواریم با اجرایی شدن این طرح بتوانیم کمبود سرویس مدارس را جبران کنیم.

در همین رابطه عباسعلی نعمتی، رئیس انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش‌ و پرورش خراسان رضوی نیز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به ویژگی‌هایی که رانندگان سرویس مدارس باید داشته باشند، اظهار کرد: تفکیک جنسیتی یکی از موضوعاتی است که در آیین‌نامه سرویس مدارس از آن یاد شده است. رانندگان سرویس مدارس برای دختران باید خانم و برای پسران آقا باشند که شرایط آن به صورت کامل در آیین‌نامه‌ تصریح شده است. مثلا چنین راننده‌ای باید حسن شهرت، گواهی عدم سوءپیشینه، نداشتن اعتیاد و عدم محرومیت از رانندگی داشته باشد. همچنین رانندگان مزبور نباید مبتلا به بیماری‌های مسری باشند.

وی درباره نحوه دریافت سوخت سرویس‌های مدارس تصریح کرد: تامین سوخت رانندگان مربوط به وزارت کشور است. وزارت کشور اعلام کرده کسانی که در سامانه سپند به عنوان راننده سرویس مدارس ثبت نام کنند، در ازای پیمایشی که دارند، سوخت دریافت می‌کنند.

رئیس انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش‌ و پرورش خراسان رضوی در خصوص مقدار و محاسبه کرایه این دسته از رانندگان نیز عنوان کرد: کرایه سرویس مدارس بر اساس مسافت و نوع خودرو محاسبه می‌شود. در حال حاضر محاسبه کرایه رانندگان سرویس مدارس بر مبنای محاسبه مسافت رفت به علاوه یک‌دوم مسافت بازگشت است. کرایه از سوی مدرسه به رانندگان پرداخت می‌شود.

نعمتی گفت: هر سال باید گواهی سلامت جسمانی و روانی رانندگان توسط مراجع ذی‌ربط صادر شود و لازم است مدیران مدارس این مدارک را از رانندگان دریافت کنند. شرکت‌های حمل و نقل نیز موظفند به رانندگان آموزش‌های لازم را ارائه بدهند. البته اداره کل آموزش‌ و پرورش استان نیز با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد، آمادگی خود را برای برگزاری یکسری کارگاه آموزشی جهت ارتقاء نحوه مواجهه والدین و رانندگان با دانش‌آموزان اعلام کرده است.

منبع: ایسنا خراسان رضوی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن