یادداشت روز

مرد باید بود

کد خبر : 53625

غلامرضا تدینی راد

صبح مشهد-بعضی واژه ها و کلمه ها، قداست و ارزش و اعتبار ویژه ای دارند؛ مثل  نور، آسمان، دل، عشق، پدر، مادر، وطن، عفت، حیا، زن، مرد و … .

گفتیم” مرد” و وسعت و معنای این واژه آن قدر عمیق است که بزرگی یک فرد، چه زن باشد و چه مرد با مرام مردانگی ارزش می یابد.

حس و حال مردانگی در تاریخ این سرزمین خوش می درخشد و مبارزات و حماسه گری مردان و زنانی غیور و سلحشور از افتخارات هر ایرانی آزاده ای است .

ادعای مردانگی با واژه” پهلوانی” و ” قهرمانی” و” بزرگ منشی” ، مفهوم یافته  و غیرت و عزت مردمان این سرزمین با این عیار قیمت می یابد.

دشمن از روح حماسی و غیرتمندانه مردم ما می ترسد و برای ضعف و به سستی کشاندن این روحیه، خود را به آب و آتش می زند.

واقعیت این است؛ سلطه گران از رویارویی نظامی با این مردم واهمه دارند و تیرشان در جنگ های ترکیبی نیز به سنگ خورده است.

اما همچنان با صرف هزینه هایی سنگین، شبکه های اجتماعی و فضای مجازی را تنها راه ضربه زدن به فرهنگ، اصالت، ماهیت ایرانی  و  ایراد کاستی و هجمه به واژه های ارزشی این مردم می دانند.

این جنگ پر خطر، روح مردانگی و عزتمندی در نهاد خانواده را نقطه اصلی هدف قرار داده است.

برای همین است می بینیم برخی از مردان، فقط نام مرد بودن یدک می کشند و جربزه ای در ظاهر و رفتار و گفتارشان آن طور که باید و شاید دیده نمی شود.

اعتیاد فضای مجازی و تسخیر فکر و ذهن افراد غافل و فریب خورده تا جایی است که مرد یا زن خانه، فرصتی برای  نه با هم بودن بلکه در هم بودن و با هم  خندیدین نمی یابند.

افرادی هم می بینیم از آن سوی بوم می افتند و آن قدر هرز و بی مزه می خندند که شورش را در می آورند.

گروهی دیگر تصورشان این است طناب بازی چشم بسته می تواند از آنان مرد بسازد و برای همین ندانسته و ناآگاهانه گام در مسیرهایی می گذارند که به قیمت سلامتی  جسم، روح و سرنوشت شان تمام می شود.

جوانان زیادی این گونه پای بساط رفیق ناباب به حال و روز عذاب آور اعتیاد می افتند و … .

زنی که حجاب از سر می گیرد خودی نشان بدهد شاید برداشت درست و کاملی از مفهوم حجاب و صلابت این واژه نیافته و شاید در تفکر خود می خواهد به کاستی و ضعفی، این گونه واکنش و حتی اعتراض نشان دهد؛ این رفتار با ویژگی استقامت و استواری بر مسائل و سختی ها که زیربنای مفهوم مردانگی است تعارض دارد.

نکته این که خیلی از دختران و پسران هنگام ازدواج دنبال شریکی با شرم و حیا برای زندگی شان می گردند نه آنان که با لباس های اجق وجق و رنگ و مدل های جلف و زننده و قلاده و … در کوچه و خیابان ظاهر می شوند؛ چرا که خانه از پای بست باید ویران نباشد.

جوانی که آلوده موادمخدر شده و در مخیله اش هم خطور نمی کرد به آوارگی و کارتن خوابی برسد می گوید حرف های یک من دو غاز رفیق نارفیق که موادافیونی را نوش داروی تقویت جنسی می دانست و زنی که برای تناسب اندام و لاغری به مصرف موادمخدر صنعتی روی می آورد؛ مرام مردانگی، عظمت و بزرگ منشی که  معرف شخصیت والای او باشد؛  ندانسته و نشناخته است.

و امروز …:

باید بیشتر مراقب باشیم، فضای مجازی و سردرگمی، پریشان حالی و کلافه و بی حوصلگی به بچه های ما ضرر نرساند.

باید از این دنیا اطلاعات و ارتباطات در شبکه های اجتماعی و  فضای مجازی، هدفمند و ارزشمند بهره جوییم و کاری نکنیم سنگ روی سنگ بند نشود.

ما وارثان نسلی از شیرمردان و شیرزنانی هستیم که در تاریخ این مرز و بوم و به خصوص حماسه  مقدس ۸ سال دفاع جانانه در برابر متجاوزان این آب و خاک تا به امروز،  تفکر مردانه و مرام مردانگی و غیرت را معنا کردند و اقتدار و امنیتی به ارمغان آوردند که میراث داری آن در هر مقام و رتبه و جایگاهی باشیم، نمادی از مردانگی و تکلیفی است سنگین و بزرگ.

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 − 13 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن