زندگی

باغبانی‌درمانی

کد خبر : 41107

به بهانه روز ملی گل‌و‌گیاه از تاثیرات‌روانی نگهداری و رسیدگی به گلدان‌ها و باغچه‌ها گفتیم

مترجم : مهسا کسنوی منبع: sky.com،ahta.org

صبح مشهد– باغبانی از زمانی که بشر در حال تهیه غذا بوده، وجود داشته است. در طول قرن‌ها، باغ‌ها نه تنها به عنوان مکانی برای رشد گیاهان، بلکه به ‌عنوان مکانی برای استراحت، تمرکز و ارتباط با طبیعت بوده‌اند. امروزه نگهداری از گل‌و‌گیاهان در خانه‌های آپارتمانی یا رسیدگی به باغچه‌ها در خانه‌های ویلایی و باغ‌ها می‌تواند بسیاری از جنبه‌های بهداشت روان را بهبود بخشد و زندگی روزمره را برای شما لذت‌بخش کند. برای همین است که در بعضی نقاط جهان درمانی به نام باغبانی‌درمانی برای بهبود وضعیت روحی انسان‌ها توسط درمانگران به افراد پیشنهاد می‌شود. ۲۵ خرداد، روز ملی گل وگیاه است و به همین بهانه در ادامه، نکاتی در این باره مطرح خواهد شد.

افزایش عزت‌نفس
عزت نفس این است که شما چقدر برای خود ارزش قائلید و چقدر به‌خودتان احساس مثبت دارید. کمک به رشد گیاه، یک شاهکار بزرگ است. وقتی می‌بینید که کار شما منجر به رشد گیاه می‌شود ، به شما حس مفید بودن و بالا رفتن اعتماد به نفس می‌دهد.

افزایش تمرکز و بهبود نقص توجه

 باغبانی دامنه توجه را بهبود می بخشد و میزان توجه شما به یک فعالیت را بالا خواهد برد. اگر می خواهید در زندگی روزمره خود روی کارها ، مکالمه‌ها یا موضوعات متمرکز بمانید، باغبانی می تواند به شما کمک کند بدون این‌که حواس شما پرت شود ، تمرکز خود را روی آن چه در مقابل شماست افزایش دهید.

بازیابی ذهن و کاهش تفکرات منفی
 از زمانی که انسان پا بر زمین گذاشت طبیعت بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی او بوده و همیشه احساس آرامش را به بشر منتقل کرده‌است. شما در هنگام باغبانی و کاشتن، ذهن خود را آزاد می‌کنید و تمام تمرکز و دقت خود را روی رشد و پرورش گیاهان خواهید گذاشت. همین امر باعث می‌شود به نوعی آرامش درونی برسید و ذهن خود را از تمام تفکرات منفی خالی کنید.

بهبود افسردگی و کاهش استرس تحقیقاتی که در دانشگاه شفیلد و دانشگاه ویرجینیا انجام شده، نشان می‌دهد که باغبانی منظم می تواند تأثیر مثبتی بر سلامت روان داشته باشد. باغبانی دوره افسردگی را (۱۳درصد) کاهش ، سطح انرژی شما را تا (۱۲درصد) افزایش می دهد و استرس را تا (۱۶درصد) پایین خواهد آورد. باغبانی دو تا سه بار در هفته منجر به سلامت روان و کاهش استرس در شما خواهدشد.

دکتر بنیامین راش، اولین بار تأثیر مثبت کار در باغ را برای بهبود سلامت جسم و روان ثبت کرد. امروزه «باغبانی درمانی» به عنوان یک روش درمانی مفید و موثر پذیرفته شده است و در سال های اخیر شاهد ساخت باغ‌های درمانی هستیم. این باغ‌ها به طور خاص برای رسیدگی به انواع برنامه های درمانی و توان بخشی طراحی شده اند و به طور گسترده در محدوده وسیعی، در زمینه توان بخشی جسمی و بهبود سلامت روان نظیر کاهش استرس و بهبود افسردگی کاربرد دارند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه + 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن