زندگی

یک حیوان ترسناک هر شب در خواب دنبالم می‌کند

کد خبر : 41020

نمی‌دانم چرا چند وقتی است که خواب آشفته، زیاد می‌بینم. تقریبا هر شب یک حیوان ترسناک در خواب دنبالم می‌کند و نمی‌توانم از دستش فرار کنم. توان حرکت دادن دست‌وپایم را در خواب ندارم. وقتی بیدار می‌شوم، حالم خوب نیست. اهل تلاش و کوشش هستم اما مشکلاتم زیاد است. چه کنم؟

نویسنده : دکتر نجمه عابدی‌شرق | روان‌شناس‌بالینی

صبح مشهد– مخاطب‌گرامی، شما را درک می‌کنم که حال‌تان خوب نباشد. حس بدی است که هر شب یک حیوان ترسناک در خواب دنبال‌تان کند و نتوانید از دستش فرار کنید. مشکل شما با توجه به توضیحاتی که درباره خواب هایتان می دهید، خیلی شبیه فلج خواب است. فلج خواب زمانی اتفاق می افتد که فرد هنگام خواب، هوشیاری خود را به دست می آورد ولی نمی تواند دست و پای خود را حرکت دهد. دیدن این نوع خواب طبیعی است و تقریبا از هر ۱۰ نفر، چهار نفر آن را تجربه می کنند اما این که در بیشتر خواب هایتان این مشکل وجود دارد که باعث آزار شما می شود، جای بررسی دقیق تر دارد.

مشکل‌تان باید علت‌یابی شود
دلایل مختلفی برای این نوع خواب ها وجود دارد که می توان اختلالات خواب مانند کم خوابی و بی نظمی در زمان های خواب و بیداری، استرس و اضطراب روزانه، افسردگی، وقوع حوادث و اتفاقات آزاردهنده در دوران کودکی، عوامل ژنتیکی، گرفتگی عضلات پا و بدن و مصرف بعضی از داروها را نام برد. البته برای بررسی بیشتر بهتر است به یک روان شناس مراجعه کنید.

۴ توصیه به شما

۱- بعد از بیدار شدن در رختخواب نمانید
زمانی که بیدار شدید و دوباره این خواب های ترسناک را دیدید، سریع تر بلند شوید و کمی آب به صورت خود بزنید و مشغول برنامه های روزانه شوید زیرا ماندن در رختخواب و بررسی بیشتر خواب ها نه تنها کمکی به حل مشکل شما نمی کند بلکه باعث ترس و اضطراب بیشتر شما می شود.

۲- برنامه هفتگی از الگوی خواب تان تهیه کنید
یک برگه بردارید و روی آن یک جدول رسم کنید. ساعات خواب، بیداری و این که آیا دوباره این خواب ها را دیده اید یا نه و همچنین تعداد بیدار شدن نیمه شب تان را یادداشت کنید. با این کار شما متوجه الگوی خواب خود می شوید و اگر بی نظمی هایی در ساعات خواب و بیداری دارید، آن را شناسایی می کنید. تعداد خواب هایتان با این محتوا را هم بنویسید. گاهی افراد مشکلات خواب را بیشتر از واقعیت برآورد می کنند (شما گفته اید هر شب) که با این توصیه، میزان دقیق آن مشخص می شود.

۳- ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهید
برای سلامتی و ورزش روزانه اهمیت قائل شوید و برای آن برنامه‌ریزی کنید و حتی اگر فشار کاری شما زیاد است، ورزش را کاملا حذف نکنید. به طور مثال می توانید به جای استفاده از خودرو، پیاده به محل مد نظرتان بروید یا حتی زودتر از خودرو پیاده شوید و قسمتی از مسیر را پیاده روی کنید.

۴- هدف‌هایتان را تعدیل کنید
گفته‌اید اهل تلاش و کوشش هستم اما مشکلاتم زیاد است. این کلام شما می تواند دلایل مختلفی داشته باشد و یکی از علایم افسردگی یعنی نارضایتی از زندگی یا نشان از کمال گرایی و انتخاب اهداف بزرگ باشد که ناتوانی در رسیدن به آن ها باعث ایجاد سرخوردگی و اضطراب می شود. بهتر است کمی هدف های تان را تعدیل و در حد توان خود برنامه ریزی کنید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − 9 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن