شهری

تکالیف دستگاه‌های اجرایی در اداره کمپ‌های ترک اعتیاد اجباری مشخص شد

کد خبر : 40869

جلسه کمیته‌ی هماهنگی نظارت استانی، زیر مجموعه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی، در خصوص اداره مراکز ترک اعتیاد ماده ۱۶، به ریاست سرپرست بهزیستی خراسان رضوی، صبح امروز شنبه ۸ خرداد در محل این نهاد برگزار گردید.

به گزارش صبح مشهد، سرپرست بهزیستی خراسان رضوی در این جلسه گفت: معتادان متجاهر، شهروندان بیماری هستند که دارای کرامت انسانی‌اند و باید تا پایان بهبودشان مراقب آنها باشیم که مشکلی برای آنها ایجاد نشود.
دکتر مسعود فیروزی افزود: بر اساس آیین‌نامه اجرایی مراکز ماده ۱۶ وظایف هر یک از دستگاه‌های عضو، در اداره‌ی این مراکز مشخص شده و همه‌ی دستگاه‌هایی که در این آیین‌نامه وظایف آنها مشخص گردیده باید نسبت به وظایف‌شان پاسخگو باشند.

وی ضمن اظهار امیدواری در خصوص راه‌اندازی مرکز غربالگری مراکز ماده ۱۶ تا پایان خردادماه گفت: معتادان متجاهر در این مرکز، بر اساس نوع درمان، طول دوره‌ی درمان و نوع مرکزی که باید در آن مورد درمان و بازتوانی قرار گیرند غربال و بین مراکز تقسیم می‌شوند.
وی در همین زمینه خاطر نشان کرد: تمام مراکز باید کمیته‌ی درمان داشته باشند و پزشک مرکز باید از دانشگاه علوم پزشکی و سایر مراکز قانونی، تأییدیه داشته باشد.
وی ادامه داد: همچنین مددکاران مراکز ترک اعتیاد، باید از بهزیستی تأییدیه‌ی تخصصی داشته باشند.

دکتر فیروزی گفت: مددکار مراکز ترک اعتیاد باید متخصص باشد و بتواند کار مددکاری واقعی و عمیق با مددجویان این مراکز انجام دهد.

وی با تأکید بر اینکه وظیفه‌ی توانمندسازی مددجویان مراکز ماده ۱۶ با اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی است گفت: نهادهای زیرمجموعه‌ی این سازمان در استان دارای شرح وظایفی در این زمینه هستند که توسط این اداره کل به این وظایف هدایت می‌شوند.
سرپرست بهزیستی خراسان رضوی به جلسه‌ی اخیر شورای هماهنگی با حضور استاندار خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: بر اساس مصوبات این جلسه تا کنون ۵ هزار نفر از معتادان متجاهر در سراسر استان جمع‌آوری و در مراکز نگهداری موقت یا کمپ‌های ترک اعتیاد اجباری ساماندهی شده‌اند.

وی ادامه داد: طبق دستور استاندار خراسان رضوی ۴ هزار نفر باقیمانده معتادان متجاهر در سراسر استان باید تا پایان شهریور ساماندهی شوند.

وی خاطر نشان کرد: سه ماه و ۲۰ روز تا پایان مهلت رئیس شورای هماهنگی استان باقیمانده و کار ساماندهی این تعداد معتاد کارتن‌خواب باید هر چه زودتر آغاز شود.

دکتر فیروزی با تشکر از اعضای کمیته بخصوص معاون دادستان مشهد و دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گفت: همه‌ی اعضای کمیته خارج از نقش سازمانی خود، به عنوان اعضای یک مجموعه‌ی منسجم و یکپارچه در حوزه‌ی اداره و نظارت بر مراکز ماده ۱۶ همکاری تنگاتنگ و صمیمانه دارند و موفقیت در این بخش، نتیجه‌ی همین هماهنگی و همکاری صمیمانه است.

معاون دادستان مشهد نیز در این جلسه در خصوص وظایف قانونی دستگاه‌ها در اجرایی کردن این آیین‌نامه گفت: ما به عنوان دستگاه قضایی، این آیین‌نامه را لازم الاجرا می‌دانیم و از دستگاه‌ها می‌خواهیم به وظایف قانونی خود عمل کنند.

قاضی طباطبایی گفت: امیدواریم همه‌ی اعضا به وظایف و نقش سازنده‌ی خودشان در برنامه‌ی ساماندهی معتادان متجاهر عمل کنند تا دستگاه قضایی بتواند در کنترل و نظارت بر این مراکز، توفیق کامل داشته باشد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان نیز در این جلسه بر رعایت دقیق مفاد آیین‌نامه‌ی اجرایی نحوه اداره مراکز ماده ۱۶ تأکید کرد.

حسین صالحی گفت: مسؤول توانمندسازی بهبودیافتگان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که باید با دستگاه‌های زیرمجموعه هماهنگی لازم را داشته باشد.

وی ادامه داد: امیدواریم با هماهنگی که در این جلسه انجام شد، شاهد تسهیل و تسریع در کار ساماندهی معتادان متجاهر استان باشیم.

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی نیز در پایان این نشست به خبرنگار ما گفت: در این جلسه، تکالیف قانونی دستگاه‌های عضو شورا بر اساس مفاد آیین‌نامه اجرایی و مصوبات جلسات گذشته، مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نتیجه‌ی این مباحثات توسط بهزیستی به عنوان رئیس کمیته‌ی هماهنگی استانی مراکز ماده ۱۶ به مدیران دستگاه‌ها ارائه خواهد شد.

غلامحسین دلبری افزود: بر اساس مصوبات این جلسه، دانشگاه علوم پزشکی مشهد به همراه یک نفر به معرفی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، وضعیت بهداشتی مراکز را بررسی و نتیجه را به کمیته هماهنگی گزارش می‌دهد.

وی ادامه داد: موضوع قرنطینه و اتاق ایزوله‌ی مراکز ماده ۱۶، مراکز تبصره ۲ و مراکز نگهداری موقت نیز مقرر شد توسط دانشگاه علوم پزشکی مشهد مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه به کمیته گزارش شود.

وی خاطر نشان کرد: همچنین مقرر شد نیروی انتظامی یک نفر نیروی آموزش دیده و مجرب جهت حفظ نظم و امنیت، در مرکز مستقر نماید.

شایان ذکر است در حال حاضر ۵۰ هزار معتاد در مراکز اختیاری، اجباری، سرپایی، شلترها و مراکز کاهش آسیب در کل استان از خدمات مستقیم بهزیستی بهره‌مند می‌باشند.

بنا بر آمار اعلامی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور، این افراد ۵۰ درصد معتادان استان را تشکیل می‌دهند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

13 − 7 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن