اقتصادی

قول همکاری وزیر جهاد کشاورزی برای ارتقای جایگاه زعفران

کد خبر : 40796

مجری طرح سازمان جهانی مدیریت تولید و صادرات زعفران( OSEC ) از قول جدی وزیر جهاد کشاورزی برای همکاری در زمینه ارتقای جایگاه زعفران و ساماندهی بازار این محصول خبر داد.

به گزارش صبح مشهد، احسان مصطفوی در این خصوص اظهار داشت: در دیدار روز گذشته شماری از فعالان حوزه زعفران با کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی بر ضرورت ایجاد بازارهای جدید زعفران و هم‌افزایی تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلای سرخ تاکید کرد.

وی ادامه داد: این دیدار به منظور تامین تقاضای پایدار و رونق بخشیدن به بازار زعفران با توجه به رکود این بازار بر اثر ویروس کرونا و عدم تقاضای صادراتی و حمایت همه جانبه از کشاورزان و زعفران‌کاران برگزار شد.

در این جلسه وزیر جهاد کشاورزی با دعوت بزرگان حوزه زعفران به کار گروهی و ایجاد هم‌افزایی گفت: باید بازارهای جدیدی را برای زعفران در دنیا ایجاد کرد و توقع ما از بزرگان صنعت زعفران، سازماندهی هرچه سریع‌تر این بازار است و وزارت جهاد کشاورزی نیز همکاری لازم را برای پیشبرد این اهداف انجام خواهد داد.

مصطفوی اظهار کرد: همانند ویروس کرونا، سالهاست ویروسی به نام “عاز” یا همان عدم اتحاد زعفران‌کاران و فعالان بخش زعفران در حوزه طلای سرخ وجود دارد و باید واکسنی برای آن تهیه شود تا این مشکل برای همیشه حل شود و بازارهای جدیدی برای محصول زعفران ایران در دنیا ایجاد شود.

مجری طرح سازمان جهانی مدیریت تولید و صادرات زعفران( OSEC ) افزود: با تشکیل این سازمان، ایران می‌تواند به مرجع اصلی تعیین قیمت زعفران در دنیا تبدیل شود و نقش خود را در زمینه تولید و صادرات این محصول به کشورهای جهان به خوبی ایفا کند.

وی ادامه داد: تاریخ گواهی می دهد که محصول زعفران در ایران از قدمت بسیار و کیفیت مطلوبی برخوردار است و در طول قرن‌ها زعفران ایران یکی از کالاهایی بوده که توسط تجار از مسیر جاده ابریشم به تمام دنیا عرضه می‌شده است.

یکی از فعالان اقتصادی کشور نیز در این جلسه گفت: ما نه فقط در حوزه مسوولیت‌های اقتصادی، بلکه در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی هم ورود پیدا کرده ایم تا زعفران به قیمت واقعی خود برسد.

مهدی فضلی با بیان اینکه باید در تصمیم‌گیری‌ها کاری انجام دهیم که کشاورزان منفعت اصلی را ببرند، افزود: برای افزایش تقاضای طلای سرخ باید سرانه مصرف زعفران را در جهان بالا برد و در این راستا طرح‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت داشته باشیم تا به نتایج مثبتی دست یابیم.

این فعال اقتصادی افزود: ارز بازار زعفران هم اکنون ۲۰۰ میلیون دلار است و باید بتوانیم تا این بازار را ۱۰۰ برابر رشد بدهیم ضمن اینکه باید توجه داشت نقطه قوت هر ملت در کار گروهی است.

مهدی جوانمرد، دیگر فعال اقتصادی کشور نیز در خصوص مهمترین چالش‌های پیش روی حوزه زعفران گفت: تورم‌ اقتصادی و تحریم های بین المللی که متعاقب آن کاهش مراجعه و استقبال گردشگر داخلی و خارجی است از مهمترین چالش‌هایی است که در حوزه اگروتوریسم یا گردشگری کشاورزی با آن روبه رو هستیم.

فرهاد سحرخیز، فعال حوزه زعفران نیز با اشاره به اهمیت افزایش تقاضا در حوزه زعفران گفت: توجه بیشتر به مشکلات زعفران‌کاران و جلوگیری از خام فروشی این محصول راهبردی، می‌تواند ضمن حفظ بازارهای جهانی، جایگاه آن را در صادرات غیرنفتی کشور ارتقا دهد.

وی افزود: در بحث فرآوری زعفران باید بیشتر تلاش کرد و در تولید محصولات مختلف زعفرانی گام‌های بلندتری برداشته شود تا شاهد ارزش افزوده این محصول باشیم.

در پایان مقرر شد نشست های مشترکی هر دو هفته یکبار بین حاضران در این جلسه به منظور بهبود وضعیت بازار و صنعت زعفران برگزار شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست − 13 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن