شهری

رییس شورای اسلامی شهر مشهد در نشست خبری با اصحاب رسانه:

کاندیداها نقد منصفانه داشته باشند/ درآمد پایدار از چالشهای مدیریت شهری است

کد خبر : 40303

رییس شورای اسلامی شهر مشهد در واپسین ماههای فعالیت این نهاد، در جمع خبرنگاران به تشریح مهمترین فعالیتها مدیریت شهری این کلانشهر ظرف چهار سال اخیر پرداخت و با طرح انتقاداتی خطاب به مخالفان شورای پنجم، مطالبی نیز در مورد انتخابات خرداد ماه آتی بیان کرد.

صبح مشهد– محمدرضا حیدری روز چهارشنبه در این نشست مطبوعاتی از طریق ارتباط ویدیوکنفرانس، به فعالیتهای حاشیه‌ای انتخابات آتی ششمین دوره شوراهای اسلامی اشاره و با لحن استفهامی بیان کرد: چرا عده‌ای در عرصه انتخابات خود را تباه می‌کنند، دروغ می‌گویند و فضایی ایجاد می‌کنند که امید و اعتماد را از مردم بگیرند. به جای تخریب، برنامه انتخاباتی خود را ارائه دهید. در غیر این صورت جز ضایع کردن خود چیز دیگری نصیبتان نخواهد شد.

وی خطاب به برخی منتقدان گفت: نقد منصفانه داشته باشید زیرا رفتارهای ناصواب با رویکردهای انتخاباتی به دردهای مردم اضافه می کند.
رییس شورای شهر مشهد طرح نظراتی همچون “تقسیم شهر و واگذاری نقاط برخوردار به اعضای شورای شهر” را بی‌معنا توصیف و بیان کرد: این مباحث غیرواقعی برای مردم رنگی ندارد پس چرا برخی برای رسیدن به قدرت خود را تباه می‌کنند.
وی افزود: اینکه شهردار و شورا را تفکیک می‌کنند چه معنایی دارد. شهردار منتخب شورای شهر است و سیاستهای شورا را اجرا می‌کند. طرح این مباحث بازیهای سیاسی است و مردم متوجه آن می‌شوند لذا اینگونه خط دهی به جامعه آگاه، کاری بیهوده است.
وی فضای بررسی شاخصها را در حوزه مدیریت شهری و شورای شهر “باز” توصیف و بیان کرد: از شهروندان بابت خیلی از کاستیها عذرخواهی می‌کنم اما در حد فرصت و ظرفیت، خوب عمل کردیم و فداکارانه کار شد.

چالش درآمد پایدار

رییس شورای شهر مشهد در ادامه به درآمدهای پایدار شهری اشاره و بیان کرد: درآمد پایدار از چالشهای مدیریت شهری است.

وی افزود: پس از شکل‌گیری نظام شورایی بار تامین درآمد برای اداره شهر به شورا واگذار شد اما این واگذاری بدون تفویض اختیار از سوی دولت و مجلس برای کسب درآمد پایدار است.
حیدری ادامه داد: موضوع درآمدهای پایدار به مدیریت شهری خیلی ارتباطی ندارد و باید تفویض اختیار صورت گیرد. درآمدهای پایدار نیازمند مصوبه مجلس و دولت است.

وی گفت: حتی اختیار وضع عوارض از شهرداریها گرفته و به وزارت کشور تفویض شده‌ است.
رییس شورای شهر مشهد افزود: از بخش زیارت اصلا درآمد مستقیم نداریم و حتی در شورای پنجم مقرر شد از زائرانی که از کشورهای دیگر برای اهداف سلامت به مشهد سفر می‌کنند در فرودگاه عوارضی برای توسعه زیرساختهای گردشگری اخذ شود اما این لایحه توسط سازمان میراث فرهنگی لغو شد.
وی به مطالبات شهرداری مشهد از دولت نیز اشاره و بیان کرد: در این دوره چهار هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از بدهی دولت به شهرداری مشهد با بدهی شهرداری به بانکها تهاتر شد.
حیدری ادامه داد: ۱۰ هزار میلیارد تومان نیز در حوزه سایر بدهیهای دولت شناسایی و به سازمان حسابرسی ارسال شد.

بافت تاریخی، کوهستان پارک
کوهستان پارک
وی در ادامه به حفظ بافت تاریخی اطراف حرم مطهر امام رضا (ع) و بیان کرد: در دوره‌های قبل اتفاقات ناخوشایندی در این حوزه رخ داد اما در دوره شورای پنجم شهر مشهد مکانهای تاریخی حفظ و خریداری و بازسازی خانه‌های تاریخی انجام شد.
رییس شورای شهر مشهد در خصوص کوهستان پارک نیز گفت: این مجموعه متعلق به “بانک دی” است و در مذاکرات شهرداری با این مجموعه برای خرید آن توافقی حاصل نشد.

وی افزود: بعید می‌دانم تا پایان این دوره شورای شهر بتوان برای احیای کوهشتان پارک مشهد اقدامی انجام داد اما شهرداری اجازه نخواهد داد این فضا تغییرکاربری داده شود.

اعضای شورای پنجم و انتخابات آتی

حیدری در ادامه این نشست مطبوعاتی ویدیوکنفرانسی به موضوع تایید یا رد صلاحیت برخی اعضای شورای پنجم در انتخابات خرداد ماه آتی نیز اشاره و بیان کرد: شش نفر از ۱۴ عضو لیست امید شورای شهر، در انتخابات این دوره نامنویسی کردند.

وی افزود: هنوز بطور رسمی نتایج تایید صلاحیتها ابلاغ نشده ‌است. عدم صلاحیتها نیز هیچ ربطی به مسائل مالی و اقتصادی ندارد و تاکنون داده‌ای در این خصوص دریافت نکرده‌ام بلکه بیشتر به رویکردهای فکری و سیاسی بستگی دارد.
وی ادامه داد: تایید صلاحیت روندی طولانی دارد و خودم در دوره قبل پس از آغاز تبلیغات تایید صلاحیت شدم.

رییس شورای شهر مشهد همچنین لزوم رقابتی بودن انتخابات برای تحقق مشارکت حداکثری تاکید و بیان کرد: حضور شش نفر از اعضای فعلی شورای شهر مشهد در انتخابات ۱۴۰۰ به ایجاد رقابت در انتخابات کمک می‌کند.

وی گفت: می‌خواهیم نهادهای نظارتی حداقل همین شش نفر را حفظ کنند و تعیین صلاحیتها فارغ از نگرشهای سیاسی و فکری باشد.
حیدری افزود: حذف از صحنه انتخابات به دلیل رویکردهای فکری و سیاسی، ظلم به مردم است. از استاندار خراسان رضوی می‌خواهم از این حقوق دفاع کند، نخبگان نیز ورود کنند و اجازه ندهند فضای خدمت به مردم، از چهره‌های متخصص گرفته شود.

وی ادامه داد: نباید انتخابات را به حذف عناصر کارآمد تبدیل کرد بلکه ملاک باید برنامه‌ها برای اداره شهر باشد. تصمیم جمعی مردم با مصالح جامعه تطبیق بیشتری دارد، بگذارید مردم خود انتخاب کنند.

رییس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: قهر کردن با صندوق رای نیز باعث می‌شود شهر در اختیار عناصری قرار گیرد که سختترین شرایط فرهنگی را حاکم کنند و نسبت به حضور بانوان در سمتهای مدیریتی نگاه تنگ‌نظرانه داشته باشند.
وی حضور مردم را در انتخابات ریاست جمهوری و شوراها بسیار مهم توصیف و خطاب به مردم بیان کرد: اگر شهر برایتان مهم است باید به جریانی که به رویکرد و نگاه شما نزدیک است رای دهید. محیط زندگی شهری را باید به نمایندگانی که بانشاط مردم مخالف نیستند و تفکیک حاد جنسیتی ندارند سپرد.
تقسیم جریان قدرت

وی همچنین به تجربه شخصی خود از نمایندگی شورای شهر اشاره و بیان کرد: چهار سالی که گذشت فرسایندگی یک دهه را تجربه کردم.

رییس شورای شهر مشهد افزود: ناسزاها، بداخلاقی‌ها و تهمتهای ناروایی که بنا نداشتم به آنها پاسخ دهیم از عوامل این فرسودگی بودند.

وی ادامه داد: سه هزار صفحه مطلب علیه بنده در فضای مجازی جمع‌آوری و دو سال پیش برای تعیین تکلیف به دستگاه قضا تحویل داده شد اما هنوز تکلیف این اتهامات مشخص نشده‌ است.
حیدری گفت: جریان قدرت در سطح شهر مشهد تقسیم شده که فشار زیادی را به مدیریت شهری و نظام شورایی وارد می‌کند.
وی افزود: شورای پنجم شهر مشهد را پس از ۱۴ سال از جریان سیاسی خاص تحویل گرفت. در این دوره ریل گذاریهایی صورت گرفته که برگشت‌ناپذیر است و آینده شهر مشهد را می‌سازد.

طرح بافت پیرامون حرم مطهر قانونی نیست

رییس شورای اسلامی شهر مشهد در ادامه این نشست مطبوعاتی ویدیوکنفرانسی اعتراض شورا را به روند تصویب طرح بازسازی بافت پیرامون حرم مطهر امام رضا (ع) رضوی تکرار و بیان کرد: از حق شورا برای قانونی شدن روند تصویب طرح بافت پیرامون حرم مطهر نمی‌گذریم و تلاشها برای احقاق حق ادامه دارد.

وی افزود: فرایند قانونی تصویب طرهای تفصیلی در سطح طرح بافت اطراف حرم مطهر رضوی باید توسط شهرداری تهیه، در شورای شهر مصوب و سپس برای تصویب نهایی به کمیسیون ماده ۵ ارسال شود.

حیدری ادامه داد: حذف شورای شهر و شهرداری مشهد در این روند، کاری خلاف قانون است.
وی گفت: حفظ هویت تاریخی این بافت، مسیرهای تشرف و احیای محلات قدیمی آن در این دوره شورای شهر و مدیریت شهری تبیین شد که البته در طرح فعلی نیز وجود دارد.

رییس شورای شهر مشهد افزود: اما در طرح فعلی مواردی نظیر حذف ره‌باغها و کم عرض کردن شارستانها وجود دارد که کار اشتباهی است زیرا حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان حقوق مکتسبه را از بین می‌برد.

وی ادامه داد: همچنین هنوز نقشه کاربریهای منطقه ثامن در اختیار شهرداری منطقه قرار نگرفته که خود یک ایراد است.
حیدری گفت: طبق آخرین یافته از معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری، اقدام وزارت مسکن و شهرسازی در روند تصویب طرح بافت اطراف حرم مطهر امام رضا (ع) در مشهد خلاف قانون است.

وی افزود: ۳۳ مسجد و حسینیه این منطقه در زمان تصدی دوره‌های پیشین شورای شهر مشهد تخریب شد اما در دوره پنجم شورای شهر تعدادی از مساجد و حسینیه‌ها حفظ شد و اینک هم پنج مسجد در دست ساخت است.

عمل به وعده‌ها
رییس شورای شهر مشهد همچنین گفت: این شورا در انتصابات مدیران و معاونان شهردار با وجود برخی اختلاف نظرها، به کارآمدی توجه کرد.
وی به رویکرد تعاملی، هم‌افزایی با همه نهادها، تاکید بر هویت فرهنگی و تاریخی شهر مشهد و توجه نسبت به انسجام و مشارکت اجتماعی اشاره و بیان کرد: به عنوان نمونه آنچه در محدوده باستانی توس و آرامگاه فردوسی در دوره فعالیت شورای پنجم شهر مشهد رخ داد، در ۱۰۰ سال اخیر بی‌نظیر است.

حیدری افزود: در مورد توسعه متوازن، عدالت ‌محور و ارتقای شاخصهای خدماتی در مناطق کم برخوردار نیز در این دوره جنبش خوبی شکل گرفت و سعی شد شاخصها در حوزه خدمات شهری ارتقاء یابند.

وی ادامه داد: ساخت ۱۰۰ بوستان در سطح شهر مشهد که ۵۸ مورد آن در مناطق کم‌برخوردار شهری است، ایجاد نهضت آسفالت و ایجاد نقاط ارتباطی بین متن و حاشیه از طریق پروژه‌های ترافیکی و عمرانی از دیگر اقدامات در این خصوص هستند.

رییس شورای اسلامی شهر مشهد همچنین به ساماندهی کشف‌رود و جلوگیری از کشت فاضلابی در محدوده آن به عنوان چالش دیرینه این شهر اشاره و بیان کرد: ساماندهی کشف‌رود ماموریت شهرداری نبود، اما به آن ورود کردیم و ۳۳ کیلومتر از مسیر رود در حال بازسازی است تا نگرانی مردم از کشت آلوده محصولات از بین برود و این محدوده تبدیل به بوم پارک می‌شود.

وی گفت: در کال چهل بازه نیز با حریم و بستر مناسب، دهها سال با فضای نامناسب مواجه بودیم که با همراهی دستگاه قضایی و همت شهردار این فضا در حال تبدیل به رودپارک و قطب فضای تفریحی و گردشگری برای شهروندان مشهدی و زائران است.

تامین منابع برای شهرداری

حیدری همچنین اظهارداشت: شورای پنجم شهر مشهد ۵۰ هزار میلیارد تومان را تا پایان فعالیت شورا برای شهرداری تامین کرده که رقم بزرگی است.

وی افزود: همچنین ظرف سه سال اخیر بودجه شهرداری مشهد افزون بر ۱۰۰ درصد تحقق یافته ‌است.
رییس شورای شهر مشهد ادامه داد: ۲۴ پروژه معطل مشارکتی نیز در سطح شهر مربوط به دوره‌های گذشته بود که در این دوره تعیین تکلیف و دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از منابع شهرداری احیا شد.

وی گفت: سه هزار میلیارد تومان پروژه جدید اقتصادی نیز در این دوره تعریف شد و بودجه اقتصادی رشد دو تا سه برابری نسبت به گذشته داشت.
حیدری افزود: همچنین در این دوره ۱۰هزار هکتار از زمینهای دولتی و منابع طبیعی سهم شهرداری شناسایی و دو هزار هکتار آن دریافت شد.

وی ادامه داد: همچنین بانک اطلاعات املاک شهرداری تشکیل، سه هزار سند تک برگ برای املاک این نهاد صادر و هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای بازگشایی مسیرهای آن تخصیص یافت.

بازآفرینی شهری

رییس شورای شهر مشهد به اقدامات برای بازآفرینی شهری هم اشاره و بیان کرد: این حوزه از یک مدیر و کارشناس دوره‌های قبل، به سازمان تبدیل و ۳۶ دفتر تسهیلگری برای نوسازی بافتهای حاشیه شهر مشهد و حفظ و بازسازی بافتهای تاریخی آن فعال شد.
وی افزود: همچنین ظرف یک سال اخیر مدیریت شهری مشهد هزار میلیارد تومان متضرر شد که این خسران از سایر منابع جبران گردیده است.

حیدری ادامه داد: مدیریت شهری مشهد همچنین تلاش می‌کند مجوز خرید و واردات واکسن کرونا را برای ایمن‌سازی کارکنان در معرض خطر شهرداری اخذ کند.
وی گفت: شورای پنجم شهر مشهد تاکنون۹۲۷ مصوبه داشته که این میزان در شورای چهارم ۹۰۳ مصوبه بود، همچنین هزار و ۶۰۰ جلسه کمیسیون تخصصی در این دوره در مقابل هزار جلسه کمیسیون تخصصی در دوره چهارم با وجود تعداد اعضای کمتر شورا برگزار شد.
رییس شورای شهر مشهد افزود: ۷۵ درصد طرحها و لوایح در هیات تطبیق ابطال شد و شش درصد مصوبات نیز تاکنون اجرا نشده که بررسی‌ها در این خصوص در حال انجام است.

بی‌ثابتی مدیریتی در معاونت فرهنگی شهرداری
حیدری همچنین به تغییر چهار نفر در حوزه معاونت فرهنگی شهرداری مشهد ظرف چهار سال اخیر اشاره و بیان کرد: این بی‌ثباتی در مدیریت یک نقص است در حالی که حوزه فرهنگی حساسترین‌ نقطه در شهر محسوب می‌شود. وی افزود: عوامل بیرونی، همچنین تغییر ساختار معاونت فرهنگی و تغییر شهردار از موارد تاثیرگذار در این تغییرات بود. دخالتهایی نیز در این حوزه صورت می‌گیرد که کار را سخت می‌کند اما بدنه معاونت فرهنگی شهرداری مشهد اقدامات خوبی را در این دوره به ثمر رساند.

رییس شورای شهر مشهد “ساماندهی و توانمندسازی ۴۲۹ کودک کار، پذیرایی از چهار هزار و ۱۰۰ شهروند بی‌خانمان در خانه‌های مهر ظرف روزهای سرد زمستان، فعال کردن شوراهای اجتماعی محلات و مشارکت مردم در اداره محلات” را از اقدامات حوزه معاونت فرهنگی شهرداری مشهد برشمرد.

منبع: ایرنا خراسان رضوی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

13 − 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن