شهری

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی در جمع اصحاب رسانه مطرح کرد:

خطر کم آبی در تابستان پیش رو جدی است/ مردم صرفه جویی کنند

کد خبر : 40301

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی با اشاره به کاهش بارندگی در سال آبی جاری و نیز گرم شدن دمای هوا زودتر از حد معمول گفت: تنها با ۱۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف آب می‌توانیم تابستان پرتنش آبی را بدون قطع آب پشت سر بگذاریم.

به گزارش صبح مشهد، سید ابراهیم علوی با اشاره به اینکه میزان بارش‌ها در سال آبی جاری تاکنون ۸۵ میلی‌متر بوده است، اظهار کرد: این رقم در مدت مشابه سال قبل ۲۶۳میلی‌متر بود و این در حالی است که امسال دمای هوا زودتر از حد معمول گرم شده است که خود حکایت از افزایش مصرف آب در روزهای آتی دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳میلیون و ۳۰۰هزار نفر جمعیت ساکن در ۸۰ شهر و ۲هزار و ۳۰۰روستا از طریق دو هزار و ۴۰۰ منبع و تأسیسات آبی تحت پوشش خدمات آبفا خراسان رضوی هستند، افزود: تأمین آب شرب موردنیاز این جمعیت تنها در شرایطی است که منابع آبی موجود دچار کاهش و نقصان بارندگی نشود، ولی متأسفانه در سال جاری به‌ویژه در مناطقی که آب موردنیاز مشترکان از چشمه، قنات و چاه‌های دهان‌گشاد تأمین می‌شود، با مشکل تأمین آب مواجه هستیم.

وی ادامه داد: ۳۰ شهر استان در شرایط خاص تأمین آب قرار دارند که باوجود تنگناهای شدید مالی و اعتباری، پروژه‌های مختلف و متفاوتی در دست اجرا قرار دارد که پیش‌بینی می‌شود قبل از تابستان وارد مدار بهره‌برداری شوند تا قسمتی از کمبودها جبران شود.

علوی با تأکید بر مدیریت مصرف آب، فعالیت آبفا را به‌عنوان خادمان مردم در حوزه تولید و توزیع آب دانست که سعی می‌شود میزان تولید از سرانه‌های تعریف‌شده کمتر نباشد.

وی مدیریت مصرف را به دو شکل عادی و خاص تقسیم کرد و ضمن پرهیز مصرف‌کنندگان از آبیاری باغچه و کاشت سبزیجات در منزل ابراز کرد: در سال آبی جاری برای جلوگیری از چالش و تنش آب شرب در شهرها و روستاها ، نیازمند مدیریت خاص مصرف هستیم به این صورت که اگر در هر مرحله دست شستن که سه لیتر آب مصرف می‌شود، شیر آب تنها یک دقیقه کمتر باز باشد میزان صرفه‌جویی هر نفر در روز سه لیتر خواهد بود که با احتساب سه میلیون و۳۰۰هزار نفر جمعیت ، ۱۰ میلیون لیتر معادل آبدهی ۱۵ تا ۲۰چاه را شامل می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی ادامه داد: با کاهش زمان استحمام هم در هر دقیقه ۴۰ لیتر آب صرفه‌جویی خواهد شد، بنابراین چنانچه هر فرد در شبانه‌روز میزان مصرف آب عادی خود را ۱۰ درصد کاهش دهد قطعاً با توجه به برنامه‌های آبفا در حوزه تولید، تابستان بدون قطع آب را پشت سر خواهیم گذاشت.

وی با اشاره به وجود حدود ۱۵میلیون رأس دام سبک و سنگین در مناطق روستایی و برخی شهرهای کوچک، از شهروندان و روستاییان خواست از مصرف آب شرب برای دام و در شهرهای بزرگ هم برای استخر و جکوزی خودداری کنند.

علوی با مهم خواندن نقش رسانه‌ها در تبیین شرایط موجود، خواستار تلاش مضاعف اصحاب رسانه برای اطلاع‌رسانی و اقناع افکار عمومی و همچنین ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب در جامعه شد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 + 20 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن