اقتصادی

موج چهارم کرونا و معیشت نیمه جان بانوان آرایشگر/ آیا صدای ما را کسی خواهد شنید؟!

کد خبر : 40155

در پی شیوع کرونا در کشور، بسیاری از اصناف در راستای جلوگیری از اپیدمی و فراگیری گسترده این ویروس منحوس و همچنین عمل به دستورات ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گرفتند با تعطیلی کسب و کار خود در قطع زنجیره انتقال ویروس، نقش انسانی و تکلیف ملی و شرعی خود را در جامعه ایفا کنند.

اما دستور العمل های پی در پی ستاد کرونا و برخی حرف های متناقض که در مقام اجرا آن طور که باید توسط برخی مردم و حتی مسئولین نظارتی جدی گرفته نشد و عادی انگاری کرونا باعث شیوع گسترده تر این بیماری مرگبار شد. به نحوی که متولیان حوزه سلامت را مجدد به رعایت وضع قوانین سخت گیرانه تری همچون تداوم تعطیلی صنوف و ایجاد ضربه ای بر پیکره نیمه جان اقتصاد بازار از جمله اعضای بانوان آرایشگر شد.

در همین راستا، طاهره کاهانی رئیس انجمن صنفی آرایشگاه‌های بانوان مشهد در گفتگو با پایگاه خبری صبح مشهد با بیان اینکه آرایشگران خسارت‌های زیادی از تعطیلی‌های مکرر از بهمن‌ماه ۱۳۹۸ تابه‌حال دیده‌اند گفت: از شروع کرونا تا دی‌ماه سال ۱۳۹۹ آرایشگران تعطیل بودند و از حدود یکی دو ماه پیش کار را آغاز کرده بودیم که اکنون نیز دولت به خاطر عدم کنترل سفرهای نوروزی دوباره اعلان تعطیلی کرد.

کاهانی افزود: بانوان آرایشگردرجامعه امروز کارآفرین و اکثرآنان سرپرست ونان‌آور خانواده هستند و هزینه‌های سنگین اجاره‌بها، ترک نیروهایشان ؛ دارایی ؛ شهرداری، عضویت، اخذ مجوز و یا تمدید پروانه های خود هزینه‌های زیادی را پرداخت می‌کنند. همچنین فعالیت‌های زیرزمینی و بدون مجوز البته به خاطر امرارمعاش، این قشر زحمتکش را کاملاً ورشکسته کرده است!

رئیس انجمن صنفی آرایشگاه‌های بانوان در ادامه با اشاره به اینکه از ابتدای شیوع کرونا این صنف سختی‌های زیادی متحمل شده‌اند، با طرح چند سوال و دغدغه افزود: آیا هیچ سازمانی از حق خود یک ریال گذشت؟ مالیات را بر درآمد می‌گیرند، آیا ما درآمدی داریم که مالیات بدهیم؟ قول وام‌های کم‌بهره چه شد؟ حمایت‌های دولت همه در حد حرف ماند. قول وام‌های ۱۲ درصد و ۱۶ درصد با شرایط سخت و ضامنین کسر از حقوق بالا به کجا انجامید؟

کاهانی تصریح کرد: به گفته مسئولان وزارت بهداشت، میزان مشارکت اصناف در شیوع کرونا ۱۰ درصد است و ۹۰ درصد دیگر را باید در جای دیگر پیگیر شد ولی صنف آرایشگران را به‌عنوان تابلوی اعلان خطر همه جا بلند می‌کنند و هزینه این تعطیلی‌ها و خسارت‌ها به عهده خودمان است و کسی به فکر این صنف نیست !

کاهانی با تاکید بر اینکه بانوان آرایشگر باعث ایجاد وضعیت موجود نیستند، گفت: تعطیلی پی در پی نه تنها باعث بهتر شدن وضع موجود نمی‌شود بلکه با حضور فعالان این حرفه در سالن‌های زیرزمینی و خارج از کنترل و نظارت، کار را سخت‌تر کرده و کسی قادر به کنترل آن‌ها ازهرجهت نخواهد بود.
رئیس انجمن صنفی آرایشگاه‌های بانوان مشهد  با اشاره به اینکه اکنون در فصل اظهارنامه مالیاتی و تعیین مالیات هستیم، افزود: صنف ما شرایط خوبی ندارند. با چک‌های برگشتی و بدهکاری‌های بانکی اعضا آیا این درخواست نابجایی است که به دلیل شرایط رکود اقتصادی، مالیات را ببخشند یا توافق کنند.

کاهانی تأکید کرد: درد دل‌های بانوان کارآفرین و زحمتکش آرایشگر  را بشنوید، این قشر با تمکین از ستاد کرونا بیشترین آسیب را دیده‌اند، انتظار کمک از دولت و مسئولان برای اعطای وام‌های کم‌بهره و تنفس بالا و فعالیت برای امرارمعاش در قالب لحاظ کردن دستورالعمل‌ها را داریم.

وی ادامه داد: بانک های دولتی و غیردولتی نه تنها شرایط را آسان نمی‌کنند بلکه دستگاه های « پوز » سالن‌های زیبایی را به بهانه عدم تعداد تراکنش جمع آوری میکنند!

متعجبم سالنی که تعطیل است و فعالیت ندارد چگونه باید در ماه  حداقل ۶۰ تراکنش داشته باشد! حقیقتا بانوان آرایشگر دیگر قادر به تعطیلی بیش از این و ضرر و زیان و ورشکستگی  نیستند.

وی ادامه داد: اگر قصد عبور از وضعیت موجود را داریم باید مسئولان مربوطه وظایف خود را به‌خوبی انجام دهند که هم باعث ضرر به اصناف شریف و هم باعث از دست دادن عزیزان خود نباشیم .

طاهره کاهانی رئیس انجمن صنفی آرایشگاه‌های بانوان مشهد درخاتمه خاطرنشان کرد: اعضای محترم آرایشگر برای اجرا و رعایت کامل پروتکل های بهداشتی اعلام آمادگی می‌کند اما باتوجه به شرایط اقتصادی که حاکم است و درصورتی‌که بانک‌ها، سازمان امور مالیاتی،شهرداری ها و سایر ادارات مربوطه فعالیت می‌کنند، بنابراین تعطیلی واحدهای صنفی آیا راهکار درستی است! ؟

انجمن صنفی بانوان آرایشگر مشهد را در لینک زیر دنبال کنید:

? https://instagram.com/kahani.anjoman?igshid=aechft4gy1np

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 − 9 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن