اقتصادی

با ۷۰ میلیون وام ازدواج چه می توان خرید؟

کد خبر : 39294

طبق مصوبه مجلس، وام ازدواج در سال ۱۴۰۰ به نفری ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان افزایش می یابد؛ با این مبلغ چقدر از لوازم جهیزیه را می توان تهیه کرد؟

صبح مشهد- وام ازدواج از ابتدای سال ۱۴۰۰ افزایش پیدا می کند؛ بر اساس مصوبه مجلس به هر یک از زوج ها، مبلغ ۷۰ میلیون تومان وام ازدواج پرداخت می‌شود. اگر زوج زیر ۲۵ سال سن داشته باشد یا زوجه زیر ۲۳ سال سن داشته باشد تا ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات به هر کدام پرداخت می‌شود. با فرض این که بیشتر زوج ها در سنین بیشتر از ۲۵ سالگی ازدواج می کنند حالا هرکدام از عروس و دامادها نفری ۷۰ میلیون و در مجموع ۱۴۰ میلیون تومان در اختیار دارند که می‌توانند برایش برنامه‌ریزی کنند که آن را چطور و برای کدام هزینه اول ازدواج خرج کنند.

این روزها که کرونا بهانه‌ای شده برای تعطیلی مجالس شادی، برخی پیشنهاد می‌کنند که وقت خوبی برای ازدواج است اما مگر ازدواج فقط یک مراسم است؟ افزایش سرسام آور قیمت کالاها و وسایل و مراسم لازم برای زندگی مشترک، فشار اقتصادی محسوسی را به جوان‌ها و خانواده‌هایشان وارد کرده ‌است؛ فشاری که با افزایش مبلغ وام ازدواج کمی از شدت آن کاسته می شود اما با این مبلغ وام ازدواج چقدر از اسباب و وسایل تشکیل زندگی را می توان تهیه کرد؟ در این گزارش به چند فروشگاه اینترنتی مراجعه کردیم و قیمت ارزان ترین لوازم شروع یک زندگی مشترک را پیدا کردیم. با فرض این که مبلغ رهن خانه، برگزاری مراسم و… از منابع مالی دیگری تامین شود با مبلغ وام ازدواج چقدر از ارزان ترین و معمولی ترین کالاهای شروع یک زندگی را می توان خرید؟

یخچال و فریزر/ از ۱۰ تا ۱۰۰ میلیون!
در این گزارش، فرض را بر این گذاشتیم که عروس و داماد در آخرین درجه از قناعت هستند. در انتخاب وسایل به هیچ وجه لاکچری بازی و… مدنظر نیست. ارزان ترین یخچال و فریزر دو طبقه که بتوان برای یک تازه عروس تهیه کرد حداقل ۸ تا۹ میلیون قیمت دارد. این حدود قیمتی صرفا برای لوازم خانگی وطنی است و اگر هدف تان خرید اجناس خارجی باشد قیمت همین وسایل تا ۱۰ برابر هم افزایش پیدا می کند. مثلا یخچال و فریزر ساید بای ساید ال جی بیشتر از ۸۱ میلیون قیمت دارد.

ماشین لباس شویی/ از ۶ تا ۴۰ میلیون
انتظار نداریم که ماشین لباس شویی های دوقلوی قدیمی را عروس خانم ها قبول کنند. ماشین لباس شویی های معمولی ایرانی از حدود شش میلیون شروع می شود و با توجه به نوع و برند قیمت های بالاتری دارد. مدل های پرفروش بازار حدود هشت تا ۹ میلیون قیمت دارند اما اگر بخواهید بیشتر خرج کنید، ماشین لباس شویی خارجی با برندهای معروف بخرید باید ۲۴ تا ۴۰ میلیون بپردازید.

تلویزیون/ از ۴ تا ۳۷ میلیون
تلویزیون با توجه به برند و اندازه صفحه نمایش بازه قیمتی خیلی متفاوتی دارد. مثلا می‌توانید یک تلویزیون ایرانی معمولی با امکانات معمولی بخرید تا با وام ازدواج تان لوازم بیشتری تهیه کنید یا این که نصف وام را برای خرید یک دستگاه تلویزیون هوشمند با امکانات فوق لاکچری بپردازید. پربازدیدترین ها و پرفروش ترین تلویزیون ها در سایت های فروشگاه های اینترنتی در حدود هشت تا ۱۲ میلیون تومان قیمت دارد. ناگفته نماند که شما به میز تلویزیون هم نیاز دارید و ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان برای آن باید بپردازید.

جارو برقی/ از یک تا ۲۰ میلیون
پرفروش ترین جاروبرقی ها بین دو تا پنج میلیون قیمت دارد. اگر قانع باشید و به جاروبرقی های ایرانی اطمینان کنید، می توانید یک دستگاه جاربرقی با کیفیت متوسط در همین حول و حوش بخرید.

مبلمان و سرویس چوب/ از ۷ تا ۱۱۷ میلیون
باورش برای خود ما هم سخت است که مبلمان ۱۱۰ میلیونی در بازار وجود داشته باشد! انتظار نداریم که یک نوعروس این همه پول را خرج مبلمان و سرویس چوب کند. در فروشگاه های اینترنتی پربازدیدترین و پرفروش ترین مبلمان ها حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون قیمت دارند. می توان نتیجه گرفت که برای خرید یک مبلمان تقریبا شیک باید همین قدر پول بدهید. البته تختخواب، جلومبلی، میز ناهارخوری و… این ها هرکدام هزینه جداگانه ای دارند. برای خرید همه این ها باید بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون بپردازید.

اجاق گاز/ از ۲ تا ۳۸ میلیون
در گذشته اجاق گاز فقط به دو نوع فردار و ساده تقسیم می شد اما حالا هزاران آپشن دیگر به اجاق گازها اضافه شده است. ارزان ترین اجاق گاز بدون هیچ امکاناتی یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است. اگر بخواهید در حد متوسط و از پرفروش ترین اجاق گازها استفاده کنید، باید حدود چهار میلیون و برای برندهای خاص و استفاده از آپشن های خاص حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیون بپردازید.

بقیه لوازم
برای تشکیل زندگی مشترک به لوازمی بسیار بیشتر از این چند قلم نیاز است. ادامه این اجناس را در یک جدول آورده و قیمت آن‌ها را هم نوشته‌ایم.

منبع: خراسان

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده + 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن