اسلاید شواقتصادی

دوربرگردان دستور رئیس جمهور برای آزادراه حرم تا حرم !

کد خبر : 57225

با وجود دستور رئیس جمهور برای تکمیل آزادراه حرم تا حرم در استان، سهم خراسان رضوی از این دستور، هزینه کرد از جیب استان و سهم دیگر استان ها منابع ملی است

روزنامه خراسان نوشت: کمتر کسی فکر می‌کرد آزادراهی که مجری ساخت و توسعه آزادراه های کشور اسمش را آزادراه امام رضا(ع) گذاشته بود و با حضور رئیس جمهور وقت در ۱۷ مهر ۸۹ کلنگ زنی شد تا نام رسمی آن آزادراه حرم تا حرم شود امروز بعد از گذشت ۱۴ سال حتی یک متر آن هم در خراسان رضوی زیر بار ترافیک نرفته باشد. پروژه ای که با نام امام رضا(ع) کلنگ زنی شد ولی ساختش از انتهای مسیر شروع شد و زیر بار ترافیک قرار گرفت و بعد از ۱۴ سال سهم مشهد الرضا از این آزادراه فقط وعده بوده است. البته مجاوران امام مهربانی‌ها عادت به مهمان نوازی دارند، سالانه سفره خود را
( امکانات بهداشتی، زیرساختی، حمل ونقل و اسکان) با ۴۰ میلیون زائر و مهمان امام هشتم شیعیان در طبق اخلاص می‌گذارند تا مبادا زائران این امام رئوف با کم توقعی به زادگاهشان بازگردند اما گویی این مهمان نوازی مشهدی‌ها برای دولت‌ها به عادتی تلخ تبدیل شده است که بگویند «خراسانی ها خودشان از پس کار و گرفتاری‌شان برمی آیند» همین شد که مدام بودجه ندادند و بودجه زیارت به استان‌های دیگر رفت.

بودجه حاشیه شهر همچنین، بحران آب حالت هشداری دارد اما باز هم شوخی های بودجه ای دولت‌ها با استان تمامی ندارد و هر بار که مدیران دولتی و از رئیس جمهور تا معاونان و وزرا به مشهد می‌آیند با کوله باری از وعده مشهد را ترک می‌کنند اما پای عمل و تخصیص اعتبار که می‌رسد کفگیر دولت به ته دیگ خورده است!آزادراه حرم تا حرم که نام دیگر آن آرام راه حرم تا حرم است، نمونه بارز نحوه تعامل دولت‌ها با مشهد الرضاست. دولت دهم ۱۴ سال پیش برای رفع عقب ماندگی خراسان رضوی در حوزه زیرساخت جاده‌ای و ارائه خدمات بهتر به زائران آزادراه حرم تا حرم را کلنگ زنی کرد و وعده داد این آزادراه ۴ ساله به بهره‌برداری خواهد رسید. وقتی دولت تدبیر و امید روی کار آمد سال ۹۴ قطعه ۳۳ کیلومتری مشهد نیشابور کلنگ زنی شد که این کلنگ زنی نمایشی بیشتر نبود و بعد از گذشته حدود ۹ سال از این کلنگ زنی خبری از بهره برداری از این قطعه نیست و پیشرفت اجرایی آن حدود ۲۰ درصد است.

قطعه مشهد آزادراه حرم تا حرم اولویت نبوده
در عوض در این سال ها دولت هرچه اعتبار با نام این آزادراه در لوایح بودجه گنجاند صرف اجرای این پروژه از انتها شد طوری که ۱۰ سال پیش قطعه قم گرمسار این آزادراه به بهره برداری رسید و قطعه دوم در خاک استان سمنان آغاز به کار کرد. این پروژه در لوایح بودجه اعتبار می‌گرفت اما صرف تکمیل قطعات این آزادراه خارج از جغرافیای خراسان رضوی می‌شد در دوره‌ای که متولیان این پروژه در وزارت راه و شهرسازی علنی اعلام کردند که قطعه مشهد این آزادراه فعلا در اولویت نیست!با روی کار آمدن دولت سیزدهم امیدها برای احیای این آزادراه و تکمیل این پروژه در خاک خراسان رضوی قوت گرفت. طوری که رئیس جمهور در سفر خود به استان این پروژه را جزو اولویت‌های دولت معرفی کرد و دستور داد وزارت راه و شهرسازی نحوه تامین اعتبار آن را مشخص کند اما بعد از گذشت یک سال خروجی از این وعده‌ها گرفته نشد.

شهریور ماه امسال وقتی رئیس جمهور به مشهد آمد و اعلام کرد ۸۰ درصد زائران از طریق جاده به مشهد مشرف می شوند و باید آزادراه حرم تا حرم تکمیل شود و اعلام کرد: باید زمان‌بندی لازم انجام شود تا مأموریت بخش‌های مختلف درباره پیشبرد این پروژه نیز مشخص شود. حتماً معاون اجرایی آقای منصوری زمان‌بندی پروژه را پیگیری کنند.

اجرای دستور رئیس جمهور از جیب مردم استان
آبان ماه امسال معاون اجرایی رئیس جمهور نحوه تامین اعتبار این پروژه را این چنین طرح‌ریزی کرد؛ اول باید یک صندوق مشارکت مردمی ایجاد کرد تا این پروژه تامین اعتبار شود. یعنی معاون رئیس جمهور برای تکمیل پروژه‌ای را که به اذعان خود ۸۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد منوط به مشارکت مردمی کرد و عملاً از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرد که دولت تعهدی به تامین اعتبار آن نخواهد داشت.

استاندار خراسان رضوی اعتبار مورد نیاز تکمیل این پروژه در خراسان رضوی را ۲۵ هزار میلیارد تومان برآورد کرد.معاون اجرایی اما راه حل دیگری هم ارائه کرد؛ این که استان خراسان رضوی با مولدسازی دارایی خود این پروژه را تکمیل کند اما آیا رفتار دولت در باره پروژه‌های عمرانی در دیگر استان ها هم بدین ترتیب است؛ یعنی دولت به استان ها تکلیف می کند از جیب خودشان پروژه‌های ملی را عملیاتی کنند؟ راه حل و وعده هیئت دولت و دستور رئیس جمهور برای آزادراه حرم تا حرم بعد از این همه وعده و برنامه صندوق مشارکت مردمی و فروش اموال و دارایی‌های استان است؟

سهم سمنان، اعتبار؛ سهم خراسان، خودت جور کن!

معاون اجرایی رئیس جمهور روز گذشته به سمنان سفر کرد و آزادراه حرم تا حرم را ملی اعلام کرد. به گزارش تسنیم، منصوری با اشاره به بازدید خود از بخشی از پروژه حرم تا حرم گفت: برای تکمیل این فاز از پروژه به یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و با مشارکت ۵۰ درصدی قرارگاه خاتم و ۵۰ درصدی دولت تامین منابع می‌شود.معاون رئیس جمهور با بیان این که باید ۶۰۰ میلیارد تومان از سمت دولت و ۶۰۰ میلیارد تومان نیز از سمت قرارگاه خاتم الانبیا (ص) برای تکمیل این فاز از پروژه تأمین شود، افزود: در سفر آتی رئیس جمهور به استان سمنان این مهم منعقد و مصوب می شود.

منصوری با بیان این که این پروژه حرم تا حرم باید تا مشهد اجرا شود تصریح کرد: در حال حاضر این پروژه از سمت مشهد و تربت هم در حال انجام است، اما بخشی که مربوط به استان سمنان است عددی بین پنج تا هفت همت (پنج تا هفت هزار میلیارد تومان) برآورد شده و باید برای آن برنامه ریزی شود و دولت نیز در این زمینه جدی است که کار انجام شود.این یعنی معاون اجرایی رئیس جمهور به‌رغم دستور صریح رئیس جمهور برای تکمیل قطعه آزادراه حرم تا حرم در مشهد اولویت تامین اعتبار را برای قطعه سمنان این آزادراه در نظر گرفته است و خواستار تامین اعتبار این قطعه از سوی دولت و وعده های جدی برای تکمیل این قطعه در استان سمنان می دهد اما درباره دستور رئیس جمهور و تکمیل قطعه مشهد نیشابور راه حل صندوق مشارکت مردمی و فروش اموال استان را ارائه می کند. دولت مسئولیتی در قبال تامین اعتبار رفع فقر آزادراهی در خراسان و مشهد متقبل نمی شود ولی برای دیگر استان ها وظیفه دولت تامین اعتبار است!

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 + 15 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن