شهری

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن‌سازان ثامن مطرح کرد:

تعارض‌منافع زمینه‌ فساد در بازسازی بافت‌فرسوده مشهداست

کد خبر : 38627

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن‌سازان ثامن (مجری طرح بازسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی در مشهد) تعارض ‌منافع را زمینه‌ساز فساد در این طرح ذکر و بیان کرد: ظرف چند سال اخیر اتفاقات ناگواری در این حوزه رخ داده است.

ایرنا نوشت: سعید شعرباف روز سه‌شنبه در نشستی خبری با موضوع طرح نوسازی بافت فرسوده پیرامون حرم مطهر رضوی در مشهد افزود: تعلق پروژه اجرایی در بافت فرسوده پیرامون حرم رضوی به افرادی که دارای پست هستند از موارد ایجاد تعارض منافع است.

وی به نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی و دغدغه‌های معظم‌له در خصوص طرح نوسازی بافت فرسوده پیرامون حرم مطهر رضوی موسوم به “طرح طاش” اشاره کرد و مدعی شد: طی دوره‌های پیشین اجرای این طرح بر خلاف نامه رهبری عمل شده است زیرا گروهی خاص در طرح طاش منفعت دارند.

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن‌سازان ثامن ادامه داد: این شرکت سال ۱۳۷۱ با هدف اجرای طرح نوسازی بافت فرسوده پیرامون حرم مطهر رضوی با سهامداری ٣۵ درصدی آستان قدس رضوی، ١٠ درصدی شهرداری مشهد و ۵۵ درصدی دولت (وزارت مسکن و شهرسازی) تاسیس شد.

وی به بازنگری در طرح اولیه بازسازی بافت فرسوده ثامن در سال ۱۳۷۸ اشاره و بیان کرد: این طرح در پی گذشت ۲۸ سال از تاسیس شرکت عمران و مسکن‌سازان ثامن بنا بر دلایلی همچون تحقق‌پذیری نیاز به اصلاح داشت و ترکیب شکلی شرکت هم باید تغییر می‌کرد.

شعرباف گفت: شهرداری منطقه ثامن مشهد بر اساس توافق سهامداران تا امسال عهده‌دار مدیریت عامل شرکت عمران و مسکن‌سازان ثامن بود اما به دلیل اختلاف نظرهای جدی و اشکالات متعدد حقوقی در ترکیب مجموعه “ناظر طرح، سیاستگذار طرح و مجری طرح” تصمیم گرفته شد به منظور بازگشت شرکت به اساسنامه قانونی، از این پس شهرداری ثامن مدیرعامل این شرکت نباشد.

وی به آغاز مطالعات طرح جدید بازسازی منطقه ثامن مشهد همزمان با تحول در مدیریت شرکت مجری آن اشاره و بیان کرد: مهمترین ویژگی طرح جدید بازسازی، تحقق‌پذیری زیاد آن است زیرا بسیاری از مشکلات بر زمین مانده کارگاههای اجرای طرح بازسازی بافت فرسوده پیرامون حرم مطهر رضوی را رفع می‌کند.

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن‌سازان ثامن افزود: در طرح طاش (طرح فعلی نوسازی بافت پیرامون حرم رضوی)، سه هزار و ۴٠٠ تملک پلاک دیگر نیاز داریم که با بالاترین سرعت حدود ١٠ سال انجام این تملکها به طول می انجامد در طرح جدید میزان تملکها به ٢٠٠ مورد کاهش یافته که تحقق پذیری طرح را افزایش می دهد.

وی ادامه داد: طرح تفصیلی طاش که سال ۱۳۸۴ در سامانه یکپارچه شهری ثبت شده تا ابلاغ طرح نهایی جدید، به عنوان ملاک عمل برای اجرا در بافت منطقه ثامن مورد استفاده خواهد بود.

شعرباف گفت: ١۴٠ نفر در پروژه مسکن‌سازان ثامن برای مشارکت در طرح دفترچه گرفته‌اند تا واحد مسکونی تحویل آنها شود اما هم‌اینک بخاطر بدهی شرکت مجری به مشاور و پیمانکار طرح امکان تحویل حتی یک واحد نیز وجود ندارد

وی افزود: تراز طرح فعلی نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی پس از تسویه بدهی ها، حدود ٣٠ میلیارد تومان منفی است و توجیه اقتصادی ندارد.

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن‌سازان ثامن ادامه داد: قیمت ملک در محدوده بافت فرسوده پیرامون حرم مطهر رضوی با اجرایی شدن طرح جدید واقعی می‌شود و طرح توجیه اقتصادی خواهد داشت.

وی تنها هفت درصد واحدهای اقامتی منطقه ثامن را قابل استفاده برای دهک ششم به پایین قابل ذکر و بیان کرد: این مکانها برای دهکهای متوسط و ضعیف قابل استفاده نیست.

شعرباف گفت: همین که طرح جدید، بافت فرسوده ثامن را برای سکونت ساکنان فعلی و اقامت زائران متعلق به دهک پایین مهیا می‌کند، برای ضمانت اجرا آن کافی است.

وی افزود: امضای شهردار مشهد نیز در جریان بررسی و تصویب طرح جدید بافت پیرامون حرم مطهر رضوی وجود دارد بنابراین نمی‌توان ادعا کرد مدیریت شهری مشهد در جریان بررسی و تصویب طرح جدید نبوده است.

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن‌سازان ثامن ادامه داد: در هر صورت تصویب طرح چنانچه از مسیر قانونی ابلاغ شود ما تابع اجرای آن هستیم.

وی گفت: ١۴۴ پروژه دارای مشکل در بافت ثامن وجود دارند که با طرح جدید و در نظرگرفتن حق مکتسبه، مشکلات بخش عمده‌ای از آنها حل خواهد شد.

شعرباف افزود: اگر داراییهای دولت و شرکت مسکن‌سازان ثامن در اختیار بافت ثامن قرار گیرد تراز فیزیکی مالی طرح جدید حریم حرم مطهر رضوی مثبت خواهد شد و این در حالی است که تراز طرح طاش بسیار منفی می‌باشد.

وی همچنین به انتصاب خود به عنوان مدیرعامل شرکت عمران و مسکن‌سازان ثامن با وجود مخالفت شهرداری مشهد و آستان قدس رضوی اشاره و بیان کرد: وزارت مسکن و شهرسازی با مالکیت ۵۵ درصد سهام سهامدار عمده این شرکت است بنابراین با وجود فقدان اجماع شهرداری و آستان قدس رضوی، این انتصاب انجام شد.

طرح بهسازی و نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) مصوب خرداد ماه ۱۳۷۴ کمیسیون ماده پنج قانون شهرداریها سه سال پس از این تصویب سال ۱۳۷۷ مورد بازنگری قرار گرفت. فروردین ۱۳۷۸ الگوی طرح نیز به تصویب کمیسیون ماده پنج رسید و تاکنون چندین بار دستخوش تغییرات شده است.
طرح مصوب سال ۱۳۷۸ نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی مصوب طبق مصوبه تیر ماه ۱۳۹۶ شورای عالی معماری و شهرسازی با هدف جلوگیری از تداوم اقدامات مخالف با حفاظت حیثیت مکان و ارزشهای ملموس و ناملموس بافت تاریخی فرهنگی پیرامون حرم مطهر رضوی لغو شد و اجرای آن تاکنون راکد بوده است.
استاندار وقت خراسان رضوی آبان ماه پارسال اعلام کرد نقشه راه بازسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی مورد توافق وزارت راه و شهرسازی و شهرداری مشهد قرار گرفته‌ است.

قرار بود وزارت راه و شهرسازی و شهرداری مشهد بطور مشترک تا پایان پارسال طرح تفصیلی جدید بازسازی ثامن را با در نظر گرفتن مبانی شهرسازی و دغدغه‌ها و ملاحظات موجود در بافت فرسوده پیرامون حرم مطهر رضوی تهیه و آن را در شورای عالی شهرسازی و معماری به تصویب برسانند اما شورای عالی شهرسازی خود راسا بطور مستقیم به این موضوع ورود کرد.
این اقدام، اعتراض شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر مشهد را در پی داشته است بطوری که همچنان پس از گذشت ۲۵ سال از تصویب نخستین طرح بازسازی منطقه هنوز طرحی نهایی برای آن وجود نداشت اما اواخر هفته پیش یعنی اواسط بهمن ماه جاری طرح تفصیلی ثامن به تصویب کمیسیون ماده پنج استان خراسان رضوی رسید.
این کمیسیون بر اساس “ماده پنجم قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران” تشکیل شده است. بررسی و تصویب طرحهای تفصیلی شهری و تغییرات آنها در هر استان بر عهده کمیسیون ماده پنج و بر این اساس تغییرات نقشه‌های تفصیلی در حوزه وظایفش است.
ترکیب اعضای کمیسیون ماده پنج در هر استان شامل “استاندار یا معاون عمرانی وی، شهردار و نمایندگان وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی، شورای اسلامی شهر، سازمان نظام مهندسی متخصص در معماری یا شهرسازی است.

بافت فرسوده دو هزار و ۲۹۲ هکتاری مشهد که هشت درصد مساحت این کلانشهر را در بر گرفته ۱۹ درصد جمعیت مشهد را در خود جای داده است.

عملیات نوسازی بافت فرسوده ۳۶۶ هکتاری پیرامون حرم امام رضا (ع) در مشهد تاکنون ۵۵ درصد پیشرفت داشته است.

“میدان شهدا، آبکوه و قلعه وکیل‌آباد” نامهای دیگر قطعات بافت فرسوده کلانشهر مشهد هستند.

منطقه چهارم شهرداری مشهد بیشترین و منطقه دوازدهم این نهاد عمومی کمترین مساحت بافت فرسوده این کلانشهر شهر را در خود جای داده‌اند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن