پایتخت فرهنگ اسلامی

مختصری از فضایل و اعمال ماه رجب

از آسمان به گوش می‌رسد: «أین الرجبیّون؟»

کد خبر : 38443

ماه رجب یکی از پرفضیلت‌ترین ماه‌های سال است و استجابت دعا و آمرزش در این ماه، با نیایش به درگاه پروردگار، بیش از ماه‌های دیگر ممکن می‌شود.

صبح مشهد– رسول‌خدا(ص) فرمود: «ماه رجب، ماه استغفار امت من است؛ پس در این ماه بسیار طلب آمرزش کنید که خدا آمرزنده و مهربان است و رجب را «أصب» می‌گویند، زیراکه رحمت خدا در این ماه بر امت من بسیار فرو می‌ریزد؛ پس بسیار بگویید:«أَسْتَغْفِرُ ا… وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَهَ.» روزه، از اعمال پرفضیلت ماه رجب است.

از امام کاظم(ع) نقل شده است که فرمود: «ماه رجب، ماه بزرگی است که در آن پاداش حسنات چندبرابر است و گناهان آدمی در آن آمرزیده می‌شود. کسی که سه روز در این ماه روزه بگیرد، بهشت برای او واجب می‌‏شود.» البته نباید از یاد برد که مقدمه دریافت این فضایل، پرهیز از گناهان و برگردن گرفتن حق‌الناس است و دوام ثواب نیز، مشروط به این عملکرد خواهد بود.

از اعمال بسیار بافضیلت ماه رجب، اقامه نمازی است که مرحوم سید بن طاووس آن را از رسول‌خدا(ص) نقل کرده است: «هرکس در روز جمعه ماه رجب، مابین نماز ظهر و عصر، چهار رکعت نماز بگزارد و در هر رکعت «حمد» یک مرتبه و «آیه الکرسی» هفت مرتبه و «قل هو ا… احد» پنج مرتبه بخواند و سپس ۱۰ مرتبه بگوید أَسْتَغْفِرُ ا… الَّذی لا إِلَهَ إِلا هُوَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَهَ، حق تعالی برای او از روزی که این نماز را گزارده تا روزی که بمیرد، هر روز هزار حسنه به او عطا فرماید.» شایسته است که مؤمنان، پس از اقامه هر نماز واجب یومیه، از فضایل دعای «یَا مَنْ أَرْجُوهُ لِکُلِّ خَیْرٍ وَ آمَنُ سَخَطَهُ عِندَ کُلِّ شَرٍّ» نیز، بهره‌مند شوند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × سه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن