زندگی

پیرزن‌های محله‌مان زیرآب برادرم را می‌زنند!

کد خبر : 38222

لطفا کمکم کنید چون این روزها خیلی نگران برادرم هستم. او چند سال پیش، اشتباهی کرد و در دام اعتیاد افتاد. طوری که اهالی هم متوجه ماجرا شدند. اما نزدیک به سه سال است که ترک کرده و تصمیم به ازدواج گرفته است. مشکل این‌جاست هر خانواده‌ای که برای تحقیق به محله ما می‌آیند، پیرزن‌های محله‌مان زیرآبش را می‌زنند و می‌گویند که قابل‌اعتماد نیست. چه کنیم؟

نویسنده : دکتر رضا یعقوبی | روان‌شناس سلامت

صبح مشهد– گفته‌اید که هم‌محله‌‌ای‌هایتان، برادرتان را قابل اعتماد نمی‌دانند. قبل از هر چیز توجه داشته باشید اعتماد به تدریج ایجاد می‌شود. اگر اهالی محل اعتمادشان را به دلیل رفتارهای گذشته برادرتان از دست داده‌اند، حتما ماه‌ها و سال‌ها طول کشیده تا این اعتماد از بین رفته است و حالا هم برای به دست آوردن دوباره این اعتماد نیاز به زمان دارید. مردم همان‌طور که به دلیل رفتارهای ما اعتمادشان را از دست می‌دهند، باز هم با رفتارهای خودمان است که به ما اعتماد می‌کنند. پس به مرور زمان این ذهنیت تغییر خواهد کرد. با این حال، چند توصیه به شما داریم.

برادرتان نباید از گذشته‌اش فرار کند
بهتر است برادر شما به جای فرار از گذشته و اتفاقاتی که افتاده است، این واقعیت‌ها را به عنوان یک محدودیت در زندگی خود بپذیرد. این واقعیت که زمانی در دام اعتیاد افتاده و از قضا اطرافیان هم متوجه این موضوع شده‌اند نباید انکار شود. اگر کسی واقعا شما را دوست داشته باشد، با این محدودیت کنار خواهد آمد و نیاز به مخفی کردن آن نیست. اگر این واقعیت بعد از ازدواج روشن شود، ممکن است نتیجه بدتری داشته باشد.

برادرتان باید مهارت حل‌مسئله را یاد بگیرد
معمولا فردی که به سمت مصرف مواد می‌رود، در یکی از مهارت‌های اساسی خود یعنی حل‌مسئله ضعیف است. اصلا اعتیاد یک رفتار است که به دلیل مهارت ضعیف حل مسئله در افراد ایجاد می‌شود و تقویت این مهارت می‌تواند در حل این مشکل کمک کننده باشد. مهارت حل‌مسئله یعنی یافتن بهترین راه‌حل برای مشکلی یا مشکلاتی که با آن روبه‌رو شده‌اید. گاهی افراد به دلیل حال بدی که دارند، به دنبال سریع‌ترین راه ممکن برای رهایی از آن هستند درحالی که این کار نه تنها مشکل را حل نمی‌کند بلکه مشکلات تازه‌ای هم به وجود می‌آورد، مثل از چاله درآمدن و در چاه رفتن.

واقعیت را در خواستگاری بگویید
اگر به قول شما پیرزن‌های محل درباره واقعیت‌هایی که مربوط به گذشته برادرتان می‌شود، قرار است چیزهایی به بقیه بگویند، بهتر است این واقعیت‌ها را از زبان خودتان بشنوند و حتی می‌توانید در خصوص این نگرانی‌ها پیشقدم شوید. شاید این صداقت گفتار به نفع برادرتان باشد. در جلسات خواستگاری می‌توان به طریقی این موضوع را مطرح کرد تا اگر بعد از زبان همسایگان هم شنیدند، مشکل ایجاد نکند.

شاید باید محل زندگی‌تان را تغییر دهید
اگر هیچ‌کدام از موارد فوق موثر واقع نشد، راه‌حل بعدی می‌تواند تغییر محل زندگی باشد. هرچند کار ساده‌ای نیست اما در برخی مواقع ناچارید که برای رسیدن به هدف‌تان و دوری از شر اطرافیان، از آنان فاصله بگیرید. تغییر محل زندگی باعث می‌شود با افراد تازه‌ای روبه‌رو شوید و کمتر در معرض رفتارهای نامناسب افرادی قرار بگیرید که گذشته شما را از یاد نمی‌برند و پشت سر شما حرف می‌زنند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × سه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن